szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Befejezték a váltók ellenőrzését a francia vasúti hálózaton. Körülbelül ötezer szerkezetet néztek át, a vizsgálatot a július 12-i vonatbaleset után rendelték el. A váltok nagyjából öt százalékánál volt szükség beállításra, de biztonsági kockázatot sehol nem észleltek – közölte szerdán a francia állami vasúttársaság.

"Az ellenőrzéseken nem észleltek olyan helyzetet, amely veszélyeztetné a biztonságot" - mondta sajtótájékoztatóján Pierre Izard, a francia vasút (SNCF) infrastruktúráért felelős vezérigazgatója.


A szerencsétlenség másnapján a társaság azonnal jelezte, hogy egy váltó meghibásodása miatt siklott ki a Párizsból délre, Limoges városa felé tartó gyorsvonat 27 kilométerre a fővárostól, Brétigny-sur-Orge település pályaudvarán. Egy meghibásodott sínheveder, egy 50 centiméter hosszú, 10 kilogramm súlyú fémdarab kiugrott a helyéről, és a vonat érkezése előtt beszorult a váltóba.

Az SNCF ezért elrendelte a francia vasúti hálózaton található körülbelül ötezer váltó és 100 ezer sínheveder ellenőrzését. Az elmúlt tíz napban a cég kétezer munkatársa vizsgálta át a teljes francia hálózatot.

"Viszonylag kis számú beavatkozás" történt az ellenőrzésen – fogalmazott Izard. A csavarok és hevederek 4-6 százalékát kellett elővigyázatosságból megszorítani, ami megfelel a váltók megszokott ellenőrzési gyakorlatának. Ezentúl hetente ellenőrzik a szerkezeteket a korábbi kéthetes gyakoriság helyett – tette hozzá az  infrastruktúráét felelős vezérigazgató.

Guillaume Pepy, az SNCF elnöke szerint a megerősített ellenőrzéssel "meg lehet majd érteni, hogy milyen mechanizmus lépett működésbe a brétigny-i szerencsétlenségnél". A vasúttársaság belső vizsgálata megerősítette azt a feltételezést, hogy egy, a helyéről elmozdult sínheveder okozta a balesetet. Az azonban továbbra sem egyértelmű, hogy mitől mozdult el az elvileg négy csavarral rögzített fémdarab a sínről. "Minden feltételezés lehetséges, és egyiket sem kezeljük kiemelten" – mondta Pépy.

Eric Lallement, a Párizs közeli Evry ügyésze szerdai sajtótájékoztatóján azt közölte, hogy nem szándékos emberölés és sebesülés okozás vádjával indít eljárást a vasúti szerencsétlenség ügyében. A vizsgálat lefolytatásához egy vizsgálóbírót és független szakértőket jelölt ki az ügyészség.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!