Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a9fe85d9-0cc5-4e3a-a23e-35b052abe282","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lassan eltelik egy év azóta, hogy a Huawei piacra dobta a Mate XT-t, az első telefont, amelyet két ponton is ki lehet nyitni – és össze lehet csukni. A jelek szerint a cégnél már gőzerővel dolgoznak az utódon.","shortLead":"Lassan eltelik egy év azóta, hogy a Huawei piacra dobta a Mate XT-t, az első telefont, amelyet két ponton is ki lehet...","id":"20250606_huawei-mate-xt-2-masodik-generacio-adatok-duplan-hajlithato-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9fe85d9-0cc5-4e3a-a23e-35b052abe282.jpg","index":0,"item":"fcda9b32-c377-4fa4-b4ed-dee7201dcfa5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_huawei-mate-xt-2-masodik-generacio-adatok-duplan-hajlithato-okostelefon","timestamp":"2025. június. 06. 16:33","title":"Megújulhat a Huawei forradalmi mobilja, ilyen lehet a hamarosan érkező, duplán hajlítható Mate XT 2","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d198ba42-46d7-4832-bea0-e68ba98f0ac7","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Még nem elitkulturális tevékenység az olvasás Magyarországon, de már nem vagyunk messze ettől – állítja Gombos Péter, a Magyar Olvasástársaság alelnöke. Manapság sokszor hároméves korig eldől, hogy valakiből olvasó lesz-e vagy sem, mit tehetnek a szülők? Jó hír, hogy még a nem olvasó fiatalok is könnyen rákapathatók a könyvekre. Vajon hogyan? ","shortLead":"Még nem elitkulturális tevékenység az olvasás Magyarországon, de már nem vagyunk messze ettől – állítja Gombos Péter...","id":"20250606_hvg-nincs-mese-kell-mese-gombos-peter-olvasaskutato-olvasas-kutyuzes-melyolvasas-gyerekek-fiatalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d198ba42-46d7-4832-bea0-e68ba98f0ac7.jpg","index":0,"item":"a93f1e1a-b87e-45c9-a3cd-0b4426f00663","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-nincs-mese-kell-mese-gombos-peter-olvasaskutato-olvasas-kutyuzes-melyolvasas-gyerekek-fiatalok","timestamp":"2025. június. 06. 20:05","title":"Ha a magyarok szövegértési képessége elérné a finnországit, nagyon nagy mértékben nőne a GDP-nk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17446c88-a88c-4318-ba2a-a9a47126d6b2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábban megvett jegyeket fel lehet használni.","shortLead":"A korábban megvett jegyeket fel lehet használni.","id":"20250607_Technikai-hiba-miatt-nem-lehet-vegyet-venni-a-BudapestGo-n-keresztul-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17446c88-a88c-4318-ba2a-a9a47126d6b2.jpg","index":0,"item":"941c864c-1d9f-4b5a-b301-6a14e8937ce7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250607_Technikai-hiba-miatt-nem-lehet-vegyet-venni-a-BudapestGo-n-keresztul-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 10:46","title":"Technikai hiba miatt nem lehet vegyet venni a BudapestGo-n keresztül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. június. 07. 15:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af8b2ae7-1693-4bab-ba54-475ee087e94b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók számítása szerint legalább 6500 olyan kráter van a Holdon, amelyben van annyi nemesfém, hogy érdemes lenne elkezdeni kibányászni.","shortLead":"Amerikai kutatók számítása szerint legalább 6500 olyan kráter van a Holdon, amelyben van annyi nemesfém, hogy érdemes...","id":"20250607_hold-nemesfem-banyaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af8b2ae7-1693-4bab-ba54-475ee087e94b.jpg","index":0,"item":"d953e21b-17af-4927-965a-5c2d193e0009","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_hold-nemesfem-banyaszat","timestamp":"2025. június. 07. 12:03","title":"Oda fognak menni érte: 1 000 000 000 000 dollárnyi nemesfém rejtőzhet a Holdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"642e82db-65dd-425a-a75c-bb999e101fda","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Már gyerekkorban megtanuljuk, hogy az evésnek rengeteg funkciója van, aminek semmi köze az éhséghez – például az érzelmek kezelése, így nem csoda, hogy sokan már a fogyókúra közben jelentkező első feszültségre is túlevéssel reagálnak. Miért fontos, hogy (újra) megtanuljunk kapcsolódni a testünkhöz, hogyan lehet felülírni a rossz berögződéseket, és miért baj, ha evés közben a kedvenc sorozatunkat nézzük? Kohlné Dr. Papp Ildikó pszichológussal, dietetikussal beszélgettünk.","shortLead":"Már gyerekkorban megtanuljuk, hogy az evésnek rengeteg funkciója van, aminek semmi köze az éhséghez – például...","id":"20250606_hvg-mindent-vagy-semmit-fogyas-pszichologiai-buktatok-tartsadalom-etkezes-erzelmek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/642e82db-65dd-425a-a75c-bb999e101fda.jpg","index":0,"item":"1154d7b9-696a-4370-9a40-a48947df4dd9","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-mindent-vagy-semmit-fogyas-pszichologiai-buktatok-tartsadalom-etkezes-erzelmek","timestamp":"2025. június. 06. 13:55","title":"Érzelmek a fogyás útjában – hogyan törjünk ki a túlevéshez vezető ördögi körből?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3dc10a2-4b1f-4091-afd2-233c155cffd1","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Friedrich Merz megőrizte higgadtságát, és tovább méltatta az Egyesült Államokat. ","shortLead":"Friedrich Merz megőrizte higgadtságát, és tovább méltatta az Egyesült Államokat. ","id":"20250606_donald-trump-friedrich-merz-d-nap-feher-haz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3dc10a2-4b1f-4091-afd2-233c155cffd1.jpg","index":0,"item":"0d995c87-b41e-4b09-9372-a7b73541eaca","keywords":null,"link":"/vilag/20250606_donald-trump-friedrich-merz-d-nap-feher-haz","timestamp":"2025. június. 06. 13:46","title":"„Ez önöknek nem lehetett túl kellemes nap” – Donald Trump ismét magát hozta, amikor vendégül látta a német kancellárt a D-nap évfordulóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf047fdb-1970-4417-8361-977a50dea7a2","c_author":"Nagy Dániel Gergely","category":"360","description":"Kritikával illeti a baloldalt, amiért értékeit félredobva hozzájárult, hogy szavazói átpártoljanak a szélsőjobboldalhoz. Didier Eribon francia filozófus a fordulatot a családjában is megélte, ennek felismeréséről is szól a magyarul megjelent Visszatérés Reimsbe című könyve.","shortLead":"Kritikával illeti a baloldalt, amiért értékeit félredobva hozzájárult, hogy szavazói átpártoljanak...","id":"20250608_hvg-didier-eribon-interju-francia-filozofus-peremvideki-hangzavar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf047fdb-1970-4417-8361-977a50dea7a2.jpg","index":0,"item":"2ec603db-664d-4121-9c82-3504ad7a61e9","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-didier-eribon-interju-francia-filozofus-peremvideki-hangzavar","timestamp":"2025. június. 08. 10:30","title":"Tizenöt éve még furcsának hatott, hogy a munkások jobbra szavazzanak, ma ők a szélsőjobb bázisa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Z generáció tagjait aktívan foglalkoztatja a fenntarthatóság, így a magas ESG-minősítéssel rendelkező vállalatok nagyobb eséllyel tudják megszólítani az ebbe a korosztályba tartozó munkavállalókat. A legnagyobb magyar cégekről rendhagyó listát készített a Planet Fanatics Network fenntarthatósági tanácsadócég és a HVG. A rangsor, amelyet az olvasók a csütörtökön megjelenő HVG hetilapban és a hvg360-on találnak majd meg, megmutatja, hogy üzleti jelentőségük mellett mennyire felelősen működnek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontból.
Az EU szabályai alapján 2025-től minden nagyvállalat számára kötelező fenntarthatósági jelentés elsősorban nem a munkavállalók számára készül, azonban a „jelentéstételi szabványok és a harmadik fél általi kötelező hitelesítés olyan, mérhető és valódi teljesítmények elérésére késztetik a vállalatokat, ami kedvezően hat az erre fogékony munkavállalói réteg megtartására” – mondja Jenei Attila, a Denkstatt Hungary Kft. környezetvédelmi és fenntarthatósági tanácsadó cég ügyvezetője.
A jó ESG-értékeléssel rendelkező vállalatok pedig nemcsak a fenntarthatósággal kapcsolatos kockázataikat és lehetőségeiket mérik fel és kezelik alaposabban, hanem jövőállóbbak is, hiszen felkészültebbek olyan eseményekre, mint például a klímaváltozás hatásai vagy az európai green deallel kapcsolatban megjelenő szabályozások sokasága. Emellett biztosak lehetnek abban is, hogy nincs a beszállítóik között olyan, aki alapvető emberi jogi szabályokat vagy természetvédelmi értékeket sértene. Az ilyen vállalatok hosszú távú és biztosabb karriert tudnak kínálni a munkavállalóknak – teszi hozzá a szakértő.
Mindez kiemelkedően fontos a Z generáció – vagyis a 1990-es évek közepe és a 2010-es évtized eleje közt születettek – tagjai számára, akik már rendelkeznek jó pár év munkatapasztalattal, illetve mostanában lépnek a munkaerőpiacra felsőfokú végzettséggel. A Gen Z fenntarthatósághoz való viszonyát és választási preferenciáit vizsgáló kutatások alapaján számukra különösen fontosak a zöld szempontok: vásárláskor például a termék vagy az azt kínáló vállalat fenntarthatósági teljesítménye nagyobb súllyal esik a latba, mint a márkahűség. Egyre gyakrabban jelentkeznek olyan cégek állásajánlataira, amelyek kommunikálnak fenntarthatósági kérdésekben. Sőt a felmérésekben megkérdezett fiatalok harmada azért hagyta el vagy tervezi elhagyni a munkahelyét, mert ott nem lát a fenntarthatóság irányába mutató változásokat. Egyértelmű tehát, hogy egyre fontosabb számukra a klímatudatosság, és jobban bíznak olyan vállalatokban, amelyek a „zöldet” képviselik – foglalja össze Jenei Attila. Egyes elemzések szerint akár olyan tényezőkkel is egyenrangúnak tekintik a fenntarthatóság kérdéseit, mint a munkamorál vagy a magánélet.
A jelenséghez az is hozzájárul a szakértő szerint, hogy számos, fenntarthatósági kérdésekkel foglalkozó influencer épített népes követőtábort, de legalábbis rendszeresen markáns véleményt nyilvánít az ESG-témák fontosságáról. A fenntarthatóságot előtérbe helyező, magas ESG-minősítéssel rendelkező vállalatok egyértelműen nagyobb eséllyel tudnak Z generációs munkavállalókat megszólítani. Ugyanakkor a megtartásukhoz a vállalati kultúra átgondolása is szükséges: a fizetés, a karrier vagy a tanulási és a fejlődési lehetőségek mellett olyan szempontok is előtérbe kerülnek, mint a munka és a magánélet egyensúlya, a munkahelyi egészség, az ergonómia, a fenntartható közlekedési módok – ezek pedig mind az ESG részét képezik. „Megjelennek olyan, eddig szinte ismeretlen munkavállalói szempontok is, amelyek alapján egy amúgy vonzó munkahely is ciki lesz, ha a munkáltató tevékenysége, terméke egyértelműen hátrányosan hat a környezetre vagy az emberekre nézve” – mondja a szakértő.
A Z generációt kettős hatás éri, amit „Greta Thunberg-hatásként” is leírhatunk. „Egyrészt a klímavészhelyzettel riogat a közbeszéd, eléggé szomorú és kilátástalannak tűnő, lehangoló jövőképet festve. Másrészt a Z generáció tagjai azonosulni tudnak azzal a magányos hőssel, aki egymaga képes és tud is változtatni a világ menetén” – mondja Jenei Attila. A jelenség miatt sok fiatal „személyes hőssé” akar válni, és tenni akar a fenntarthatósági fordulatért, a klímaváltozásért. „Nyitottak, és szívesebben vesznek részt olyan akciókban, mint például a műanyagmentes életmód, a húsmentes étrend kipróbálása, a car sharing vagy az elektromos rollermegosztók használata.” A lényeg ezekben az akciókban a tényleges, mérhető hatás, és ezeket a konkrétumokat keresik a munkaadók tevékenységében is. Így tehát nem vevők azokra a fenntarthatósággal kapcsolatos félrevezető, homályosan megfogalmazott állításokra, környezeti címkékre, amelyek nem megalapozottak. „A greenwashing (zöldre mosás) és a félrebeszélés ideje lejárt.”
ANDY BUCHANAN / AFP
Pedig még van hova fejlődni. Az Európai Unióban egy kutatás szerint még a zöld állítások több mint fele félrevezető vagy megalapozatlan; ez ellen a jövőben szigorú fogyasztóvédelmi szabályozással fognak fellépni a környezeti állításokról szóló, most készülő direktíva (Green Claims Directive) szerint. „A szabályozásra nagy szükség van, ugyanis a fenntarthatóság hozzáadott értéke nem devalválódhat a megalapozatlan marketingkommunikáció terjedése miatt, hiszen a hiteles és valódi fenntarthatósági teljesítmény nélkül nem történhet meg a zöld átállás” – fogalmaz Jenei Attila.
A munkaerő megtartásában is fontos szerepet játszik, hogy üres szólamok helyett valós környezeti és társadalmi hatást eredményező programok megvalósítására fordítsák erőforrásaikat a vállalatok. Ilyenek például az energiahatékonyság, a megújuló energiák használata, a veszélyes anyagok felhasználásának és a csomagolási hulladékoknak a csökkentése, a körforgásos üzleti megoldások használata a beszállítók és ügyfelek bevonásával.
A jövőben már nem a rugalmasság, hanem az őszinteség lesz a legfontosabb érték a potenciális munkavállalókat célzó kommunikációban – véli Tóth-Nagy Péter, a Follow The Yellow (FTY) employer branding ügynökség alapítója. Az elmúlt években ugyanis – különösen a Z generáció tagjai körében toborzók számára – varázsszóvá vált a rugalmasság az employer brandingben, azaz a munkáltató márka erősítésében. A munkaadók rugalmas munkaidővel, rugalmas beosztással, rugalmas hozzáállással igyekeznek megnyerni maguknak a potenciális munkavállalókat. Manapság a legtöbben ezzel próbálják megszólítani a tehetséges fiatal szakembereket, azonban „a kopott frázisok helyett a valódi értékeket tükröző, őszinte kommunikációra van szükség”.
Az employer branding egyik alapvetése, hogy a cég a munkavállalóinak a véleményét is megismerje, és a valódi erősségeit kiemelve igyekezzen megszólítani a jelölteket. „A lehető legközvetlenebbül kell szólnunk a munkakeresőkhöz – legyen szó óriásplakátokról vagy online kampányokról –, hogy meglássák saját magukat a hirdetésekben, hogy olyan értékeket közvetítsünk feléjük, amikkel azonosulni tudnak.” Emiatt fontos megkérdezni az adott vállalat dolgozóit arról, hogy ők mit tartanak a munkáltatójuk legfontosabb értékeinek, és mi az, amiért szívesen dolgoznak náluk. Az így szerzett tapasztalatok beépítése a kampányokba teszi igazán hitelessé teszi a vállalati kommunikációt – véli a szakértő.