Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"982e777f-aef6-41ab-a2ec-63ae8384f382","c_author":"Czeglédi Fanni","category":"360","description":"Ma már szerencsére közhely, hogy minden test bikinitest, úgyhogy ha végre tényleg beköszönt a nyár, bátran indulhatunk a vízpartra. A boltban kismillió fajta fürdőruha közül választhatunk, aki a bőség zavarával küzd, annak néhány praktikus és alkati szempontot is érdemes mérlegelnie. A legfontosabb paraméter, hogy hogyan viszonyulunk a testünkhöz, miben érezzük kényelmesen magunkat. Képes segédletünk következik.","shortLead":"Ma már szerencsére közhely, hogy minden test bikinitest, úgyhogy ha végre tényleg beköszönt a nyár, bátran indulhatunk...","id":"20250517_bikini-test-tipus-furdoruha-alkat-kepek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/982e777f-aef6-41ab-a2ec-63ae8384f382.jpg","index":0,"item":"886529ed-c0c1-4232-87d0-9bd19c4e5fc8","keywords":null,"link":"/360/20250517_bikini-test-tipus-furdoruha-alkat-kepek","timestamp":"2025. május. 17. 10:30","title":"Az alma, a homokóra, a téglalap – hogyan válasszunk fürdőruhát a testalkatunkhoz?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92d08401-e0bb-4875-a89d-aea937d48497","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tágas utas- és csomagterű Toyota bZ4X Touring hatótávja eléri az 560 kilométert.","shortLead":"A tágas utas- és csomagterű Toyota bZ4X Touring hatótávja eléri az 560 kilométert.","id":"20250516_380-lovas-uj-elektromos-terepkombi-toyota-bz4x-touring","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92d08401-e0bb-4875-a89d-aea937d48497.jpg","index":0,"item":"49fd20ee-1ef8-4b8b-86ab-92594e23c7ae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_380-lovas-uj-elektromos-terepkombi-toyota-bz4x-touring","timestamp":"2025. május. 16. 07:59","title":"380 lovas új elektromos terepkombi a Toyotától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b207837a-5d82-4c81-a362-c6550956fd14","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Glen Rogers a „Casanova gyilkos” néven volt ismert.","shortLead":"Glen Rogers a „Casanova gyilkos” néven volt ismert.","id":"20250516_egyesult-allamok-kivegzes-glen-rogers-sorozatgyilkos-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b207837a-5d82-4c81-a362-c6550956fd14.jpg","index":0,"item":"7f059283-73b5-47c7-8148-88386461648d","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_egyesult-allamok-kivegzes-glen-rogers-sorozatgyilkos-donald-trump","timestamp":"2025. május. 16. 17:05","title":"„Trump, tedd továbbra is naggyá Amerikát!” – mondta kivégzése előtt a sorozatgyilkos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ceca88db-79e9-4318-bf07-b573d8a31cff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Miközben a fia nincs éppen jóban a szervezet elnökével. ","shortLead":"Miközben a fia nincs éppen jóban a szervezet elnökével. ","id":"20250516_Lewis-Hamilton-apja-az-FIA-nak-dolgozik-majd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ceca88db-79e9-4318-bf07-b573d8a31cff.jpg","index":0,"item":"0d56c620-183d-4cda-ad01-303ec0904d1c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_Lewis-Hamilton-apja-az-FIA-nak-dolgozik-majd","timestamp":"2025. május. 16. 08:08","title":"Állást kap Lewis Hamilton apja az FIA-nál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afcc4459-265f-4c8e-9d76-d72808d26e6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A civileket és a sajtót ellehetetlenítő kormányzati tervezet ellen tiltakoztak Budapesten és több vidéki városban is. ","shortLead":"A civileket és a sajtót ellehetetlenítő kormányzati tervezet ellen tiltakoztak Budapesten és több vidéki városban is. ","id":"20250516_Molinoval-akcioztak-a-civilek-a-Varalagutnal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afcc4459-265f-4c8e-9d76-d72808d26e6a.jpg","index":0,"item":"38d1297a-bcfb-4023-89ef-69a9eabdee4f","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_Molinoval-akcioztak-a-civilek-a-Varalagutnal","timestamp":"2025. május. 16. 08:54","title":"Molinóval akcióztak a civilek a Váralagútnál, tiltakoztak a kormány törvénytervezete ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c06afb4-e9c4-4c5b-af1f-4c54049ea1e0","c_author":"Farkas Zoltán","category":"kultura","description":"A kormány a szuverén nép ellen támad, ez már a mélypont – fogalmaztak a szombati akadémiai konferencián, a tudósok követelése, hogy adják vissza a tudomány autonómiáját.","shortLead":"A kormány a szuverén nép ellen támad, ez már a mélypont – fogalmaztak a szombati akadémiai konferencián...","id":"20250517_Akademiai-Dolgozok-Foruma-Stadium-28-Kor-Sarkadi-Balazs-akademikus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c06afb4-e9c4-4c5b-af1f-4c54049ea1e0.jpg","index":0,"item":"a1cc5ee2-3abf-4fd3-b060-e85aca9f3fa5","keywords":null,"link":"/kultura/20250517_Akademiai-Dolgozok-Foruma-Stadium-28-Kor-Sarkadi-Balazs-akademikus","timestamp":"2025. május. 17. 19:34","title":"Jelentkezzen, aki még belénk akarja törölni a cipőjét! – fakadt ki a Sarkadi Balázs akadémikus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2524708b-7042-4f30-b772-0ecec249ee5c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":" A „parkettás” nem „luxusbörtön”, de egy egyágyas cellákkal, rács nélküli ablakokkal üzemelő intézmény.","shortLead":" A „parkettás” nem „luxusbörtön”, de egy egyágyas cellákkal, rács nélküli ablakokkal üzemelő intézmény.","id":"20250516_gyarfas-tamas-borton-kecskemet-parkettas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2524708b-7042-4f30-b772-0ecec249ee5c.jpg","index":0,"item":"7f29ee6d-75c8-436c-a968-a8d73d962000","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_gyarfas-tamas-borton-kecskemet-parkettas","timestamp":"2025. május. 16. 14:44","title":"Blikk: Gyárfás Tamás a kecskeméti „parkettás” börtönben fogja letölteni a büntetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán Viktor az elnyomás fázisába menekül, tétovázik az EU az új “átláthatósági törvénnyel” kapcsolatban, jobban meg kellene szorongatni Putyint – szombati lapszemlénk legérdekesebb sztorijait olvashatják.","shortLead":"Orbán Viktor az elnyomás fázisába menekül, tétovázik az EU az új “átláthatósági törvénnyel” kapcsolatban...","id":"20250517_Nemzetkozi-lapszemle-Orban-Viktor-Trump-Putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"542dd566-6cd2-4aca-9b29-c653eeeda2e3","keywords":null,"link":"/360/20250517_Nemzetkozi-lapszemle-Orban-Viktor-Trump-Putyin","timestamp":"2025. május. 17. 09:23","title":"Még több pénzt bukhat Magyarország; meddig megy el Orbán Magyarral szemben? - nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Z generáció tagjait aktívan foglalkoztatja a fenntarthatóság, így a magas ESG-minősítéssel rendelkező vállalatok nagyobb eséllyel tudják megszólítani az ebbe a korosztályba tartozó munkavállalókat. A legnagyobb magyar cégekről rendhagyó listát készített a Planet Fanatics Network fenntarthatósági tanácsadócég és a HVG. A rangsor, amelyet az olvasók a csütörtökön megjelenő HVG hetilapban és a hvg360-on találnak majd meg, megmutatja, hogy üzleti jelentőségük mellett mennyire felelősen működnek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontból.
Az EU szabályai alapján 2025-től minden nagyvállalat számára kötelező fenntarthatósági jelentés elsősorban nem a munkavállalók számára készül, azonban a „jelentéstételi szabványok és a harmadik fél általi kötelező hitelesítés olyan, mérhető és valódi teljesítmények elérésére késztetik a vállalatokat, ami kedvezően hat az erre fogékony munkavállalói réteg megtartására” – mondja Jenei Attila, a Denkstatt Hungary Kft. környezetvédelmi és fenntarthatósági tanácsadó cég ügyvezetője.
A jó ESG-értékeléssel rendelkező vállalatok pedig nemcsak a fenntarthatósággal kapcsolatos kockázataikat és lehetőségeiket mérik fel és kezelik alaposabban, hanem jövőállóbbak is, hiszen felkészültebbek olyan eseményekre, mint például a klímaváltozás hatásai vagy az európai green deallel kapcsolatban megjelenő szabályozások sokasága. Emellett biztosak lehetnek abban is, hogy nincs a beszállítóik között olyan, aki alapvető emberi jogi szabályokat vagy természetvédelmi értékeket sértene. Az ilyen vállalatok hosszú távú és biztosabb karriert tudnak kínálni a munkavállalóknak – teszi hozzá a szakértő.
Mindez kiemelkedően fontos a Z generáció – vagyis a 1990-es évek közepe és a 2010-es évtized eleje közt születettek – tagjai számára, akik már rendelkeznek jó pár év munkatapasztalattal, illetve mostanában lépnek a munkaerőpiacra felsőfokú végzettséggel. A Gen Z fenntarthatósághoz való viszonyát és választási preferenciáit vizsgáló kutatások alapaján számukra különösen fontosak a zöld szempontok: vásárláskor például a termék vagy az azt kínáló vállalat fenntarthatósági teljesítménye nagyobb súllyal esik a latba, mint a márkahűség. Egyre gyakrabban jelentkeznek olyan cégek állásajánlataira, amelyek kommunikálnak fenntarthatósági kérdésekben. Sőt a felmérésekben megkérdezett fiatalok harmada azért hagyta el vagy tervezi elhagyni a munkahelyét, mert ott nem lát a fenntarthatóság irányába mutató változásokat. Egyértelmű tehát, hogy egyre fontosabb számukra a klímatudatosság, és jobban bíznak olyan vállalatokban, amelyek a „zöldet” képviselik – foglalja össze Jenei Attila. Egyes elemzések szerint akár olyan tényezőkkel is egyenrangúnak tekintik a fenntarthatóság kérdéseit, mint a munkamorál vagy a magánélet.
A jelenséghez az is hozzájárul a szakértő szerint, hogy számos, fenntarthatósági kérdésekkel foglalkozó influencer épített népes követőtábort, de legalábbis rendszeresen markáns véleményt nyilvánít az ESG-témák fontosságáról. A fenntarthatóságot előtérbe helyező, magas ESG-minősítéssel rendelkező vállalatok egyértelműen nagyobb eséllyel tudnak Z generációs munkavállalókat megszólítani. Ugyanakkor a megtartásukhoz a vállalati kultúra átgondolása is szükséges: a fizetés, a karrier vagy a tanulási és a fejlődési lehetőségek mellett olyan szempontok is előtérbe kerülnek, mint a munka és a magánélet egyensúlya, a munkahelyi egészség, az ergonómia, a fenntartható közlekedési módok – ezek pedig mind az ESG részét képezik. „Megjelennek olyan, eddig szinte ismeretlen munkavállalói szempontok is, amelyek alapján egy amúgy vonzó munkahely is ciki lesz, ha a munkáltató tevékenysége, terméke egyértelműen hátrányosan hat a környezetre vagy az emberekre nézve” – mondja a szakértő.
A Z generációt kettős hatás éri, amit „Greta Thunberg-hatásként” is leírhatunk. „Egyrészt a klímavészhelyzettel riogat a közbeszéd, eléggé szomorú és kilátástalannak tűnő, lehangoló jövőképet festve. Másrészt a Z generáció tagjai azonosulni tudnak azzal a magányos hőssel, aki egymaga képes és tud is változtatni a világ menetén” – mondja Jenei Attila. A jelenség miatt sok fiatal „személyes hőssé” akar válni, és tenni akar a fenntarthatósági fordulatért, a klímaváltozásért. „Nyitottak, és szívesebben vesznek részt olyan akciókban, mint például a műanyagmentes életmód, a húsmentes étrend kipróbálása, a car sharing vagy az elektromos rollermegosztók használata.” A lényeg ezekben az akciókban a tényleges, mérhető hatás, és ezeket a konkrétumokat keresik a munkaadók tevékenységében is. Így tehát nem vevők azokra a fenntarthatósággal kapcsolatos félrevezető, homályosan megfogalmazott állításokra, környezeti címkékre, amelyek nem megalapozottak. „A greenwashing (zöldre mosás) és a félrebeszélés ideje lejárt.”
ANDY BUCHANAN / AFP
Pedig még van hova fejlődni. Az Európai Unióban egy kutatás szerint még a zöld állítások több mint fele félrevezető vagy megalapozatlan; ez ellen a jövőben szigorú fogyasztóvédelmi szabályozással fognak fellépni a környezeti állításokról szóló, most készülő direktíva (Green Claims Directive) szerint. „A szabályozásra nagy szükség van, ugyanis a fenntarthatóság hozzáadott értéke nem devalválódhat a megalapozatlan marketingkommunikáció terjedése miatt, hiszen a hiteles és valódi fenntarthatósági teljesítmény nélkül nem történhet meg a zöld átállás” – fogalmaz Jenei Attila.
A munkaerő megtartásában is fontos szerepet játszik, hogy üres szólamok helyett valós környezeti és társadalmi hatást eredményező programok megvalósítására fordítsák erőforrásaikat a vállalatok. Ilyenek például az energiahatékonyság, a megújuló energiák használata, a veszélyes anyagok felhasználásának és a csomagolási hulladékoknak a csökkentése, a körforgásos üzleti megoldások használata a beszállítók és ügyfelek bevonásával.
A jövőben már nem a rugalmasság, hanem az őszinteség lesz a legfontosabb érték a potenciális munkavállalókat célzó kommunikációban – véli Tóth-Nagy Péter, a Follow The Yellow (FTY) employer branding ügynökség alapítója. Az elmúlt években ugyanis – különösen a Z generáció tagjai körében toborzók számára – varázsszóvá vált a rugalmasság az employer brandingben, azaz a munkáltató márka erősítésében. A munkaadók rugalmas munkaidővel, rugalmas beosztással, rugalmas hozzáállással igyekeznek megnyerni maguknak a potenciális munkavállalókat. Manapság a legtöbben ezzel próbálják megszólítani a tehetséges fiatal szakembereket, azonban „a kopott frázisok helyett a valódi értékeket tükröző, őszinte kommunikációra van szükség”.
Az employer branding egyik alapvetése, hogy a cég a munkavállalóinak a véleményét is megismerje, és a valódi erősségeit kiemelve igyekezzen megszólítani a jelölteket. „A lehető legközvetlenebbül kell szólnunk a munkakeresőkhöz – legyen szó óriásplakátokról vagy online kampányokról –, hogy meglássák saját magukat a hirdetésekben, hogy olyan értékeket közvetítsünk feléjük, amikkel azonosulni tudnak.” Emiatt fontos megkérdezni az adott vállalat dolgozóit arról, hogy ők mit tartanak a munkáltatójuk legfontosabb értékeinek, és mi az, amiért szívesen dolgoznak náluk. Az így szerzett tapasztalatok beépítése a kampányokba teszi igazán hitelessé teszi a vállalati kommunikációt – véli a szakértő.
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.