Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"67efa740-13ce-45ee-8488-bdc7ee76d095","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A diákok első körben szállítóeszközöket, karosszériaelemek mozgatására alkalmas berendezéseket gyártottak le.","shortLead":"A diákok első körben szállítóeszközöket, karosszériaelemek mozgatására alkalmas berendezéseket gyártottak le.","id":"20250408_debrecen-bmw-tehetseggyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67efa740-13ce-45ee-8488-bdc7ee76d095.jpg","index":0,"item":"767afed4-17a6-452f-b5c5-fb5b3304fe6b","keywords":null,"link":"/kkv/20250408_debrecen-bmw-tehetseggyar","timestamp":"2025. április. 08. 14:38","title":"Tehetséggyárat nyitott a BMW Debrecenben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Még az húzza lefelé az árakat, hogy a szolgáltató szektorban az év eleji áremeléseket újabbak nem nagyon követték, az majd igazán áprilisban látszódhat, hogy a kormány beavatkozása az árrésbe és más árazásokba mire elegendők – állítják a szakértők.","shortLead":"Még az húzza lefelé az árakat, hogy a szolgáltató szektorban az év eleji áremeléseket újabbak nem nagyon követték...","id":"20250408_Elemzok-inflacio-arak-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"91a049dd-c741-45f4-8a9e-2459921eab1f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_Elemzok-inflacio-arak-dragulas","timestamp":"2025. április. 08. 10:54","title":"Elemzők az inflációról: végre egy jó hír, de most kell nagyon óvatosnak lenni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b82ed6a8-416a-4f79-b39f-6a724c5c26f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mark Gurman Apple-szakértő szerint az Apple már javában készül 2027-re, ami az iPhone 20. születésnapja lesz.","shortLead":"Mark Gurman Apple-szakértő szerint az Apple már javában készül 2027-re, ami az iPhone 20. születésnapja lesz.","id":"20250408_apple-iphone-dizajnvaltas-rancfelvarras-20-szuletesnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b82ed6a8-416a-4f79-b39f-6a724c5c26f2.jpg","index":0,"item":"ba312772-bf30-4e21-87c2-16e73221ab3b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_apple-iphone-dizajnvaltas-rancfelvarras-20-szuletesnap","timestamp":"2025. április. 08. 12:03","title":"Alaposan átszabhatja az iPhone-t az Apple","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4072dea-8829-44dd-9be7-533f0a5ed6ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Most először került egymással szembe a világ leggazdagabb embere és az amerikai elnök, amióta Musk Trump legközelebbi szövetségese lett.","shortLead":"Most először került egymással szembe a világ leggazdagabb embere és az amerikai elnök, amióta Musk Trump legközelebbi...","id":"20250408_Elon-Musk-Trump-vonja-vissza-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4072dea-8829-44dd-9be7-533f0a5ed6ba.jpg","index":0,"item":"e3816081-dc30-499c-bbf2-94d3456a7bb0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_Elon-Musk-Trump-vonja-vissza-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 08. 14:56","title":"Elon Musk arra kérte Trumpot, vonja vissza a vámháborús döntését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ec04ae2-412e-4bb3-880f-318df4379737","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rádiós szerint a nagy nyomás miatt szakadt ki Hajósból a bocsánatkérő szerenád.","shortLead":"A rádiós szerint a nagy nyomás miatt szakadt ki Hajósból a bocsánatkérő szerenád.","id":"20250408_Igy-reagalt-Bochkor-Gabor-arra-hogy-Hajos-Andras-dalban-kert-bocsanatot-Balazs-Klaritol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ec04ae2-412e-4bb3-880f-318df4379737.jpg","index":0,"item":"15e092f1-6fa2-408d-b847-0c2fc26edded","keywords":null,"link":"/elet/20250408_Igy-reagalt-Bochkor-Gabor-arra-hogy-Hajos-Andras-dalban-kert-bocsanatot-Balazs-Klaritol","timestamp":"2025. április. 08. 08:55","title":"Így reagált Bochkor Gábor arra, hogy Hajós András dalban kért bocsánatot Balázs Kláritól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9485e725-4c2f-4fcc-adfc-95870c189ea5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az állandó emberi jelenlét a Holdon számos leküzdendő akadályt rejt, de az egyiket épp most küzdhette le egy brit cég: egy mikrohullámú szerkezettel tisztítják meg a holdi jeget, a végeredmény pedig iható víz.","shortLead":"Az állandó emberi jelenlét a Holdon számos leküzdendő akadályt rejt, de az egyiket épp most küzdhette le egy brit cég...","id":"20250408_naicker-scientific-sonochem-system-hold-viz-megtisztitasa-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9485e725-4c2f-4fcc-adfc-95870c189ea5.jpg","index":0,"item":"2d6ade00-1042-4ddf-a55c-b9f460bdb9ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_naicker-scientific-sonochem-system-hold-viz-megtisztitasa-urkutatas","timestamp":"2025. április. 08. 17:03","title":"Megcsinálták az űrmikrót, tiszta vizet állít elő a Hold jegéből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Március végére 2,55 ezer milliárd forint lett a költségvetési hiány. Az éves terv 4,12 ezer milliárd forint. Az államadósság kamatterhei három hónap alatt 1,55 ezer milliárd forintot vittek el.","shortLead":"Március végére 2,55 ezer milliárd forint lett a költségvetési hiány. Az éves terv 4,12 ezer milliárd forint...","id":"20250408_allamhaztartas-koltsegvetesi-hiany-2025-marcius","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4.jpg","index":0,"item":"d60eab31-b84e-41e9-8a9e-f926b3031593","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_allamhaztartas-koltsegvetesi-hiany-2025-marcius","timestamp":"2025. április. 08. 11:33","title":"Majdnem összejött a kétharmad a 3 havi költségvetési hiányban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"943f7434-f6d0-441a-9695-815559a8c807","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"A gyülekezési jog korlátozása miatt szervezett tiltakozásokkal sikerült nyilvánossághoz jutniuk a Tisza hatalmasra nőtt árnyékában már alig-alig látszó kisebb pártoknak – és ez most még jól is jön az ellenzék megosztásában érdekelt Fidesznek.","shortLead":"A gyülekezési jog korlátozása miatt szervezett tiltakozásokkal sikerült nyilvánossághoz jutniuk a Tisza hatalmasra nőtt...","id":"20250409_hvg-valasztasi-rendszer-nepszeruseg-Tisza-Magyar-Fidesz-Orban-kispartok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/943f7434-f6d0-441a-9695-815559a8c807.jpg","index":0,"item":"7170b7f7-f495-4938-89d6-a6d470789075","keywords":null,"link":"/360/20250409_hvg-valasztasi-rendszer-nepszeruseg-Tisza-Magyar-Fidesz-Orban-kispartok","timestamp":"2025. április. 09. 06:30","title":"A bejutási küszöb leszállítása nem segítene Orbánnak, ha győz a Tisza, kétharmada is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hajlamosak vagyunk az elektromos mobilitásra mint egyfajta „alternatív üzemanyagmegoldásra” gondolni, pedig sokkal több annál. A legtöbb autógyártó az e-mobilitásban látja a jövőt, a fejlesztések többsége az elektromos modellekről szól, és napjainkra már egyértelműen látszik, hogy valóban megtörténik a váltás. Cikkünk szerzője szerint egyfelől összetett rendszerről van szó, másfelől egy, az eddig megszokottól eltérő gondolkodásmódról. Az energetika egyik legnagyobb mai kihívása, hogy megoldja az e-mobilitáshoz kapcsolódó feladatokat, ideértve a lokális energiatermelés megvalósítását, az autók töltéséhez szükséges villamoskapacitás biztosítását, valamint az igényeknek megfelelő töltőinfrastruktúra kiépítését. Az igazi áttöréshez azonban a gazdaság és a társadalom szereplőinek attitűdváltására is szükség van. Vélemény.
Az elektromos autók előnyeit hosszan lehetne sorolni, kezdve attól, hogy nincs lokális károsanyag-kibocsátásuk, csendesebb közlekedést biztosítanak a városokban, és nincs szükség rendszeres olajcserére, egészen addig, hogy napelemes áramtermeléssel akár mi magunk is előállíthatjuk az üzemanyagot. Otthoni töltéssel még napelem nélkül is akár háromszoros üzemanyagköltség-megtakarítással számolhatunk ugyanakkora út hagyományos autóval megtételével szemben. Az elektromos autó karbantartási költsége is várhatóan alacsonyabb lesz, mivel kevesebb beépített kopó-forgó alkatrészt tartalmaz.
Van azonban az elektromos autózásnak egy, napjainkban fontos aspektusa: a felhasználói tudatosság és az ehhez kapcsolatos előretervezés. Mivel az e-autók hatótávja ma még általában kisebb, mint a belső égésű modelleké, valamint a töltőhálózat lefedettsége sem teljes még hazánkban, érdemes előre megtervezni, merre és mennyit megyünk az elkövetkező napokban, illetve várhatóan hol és milyen gyorsan tudjuk majd tölteni az autót.
Fazekas István
Otthoni töltés esetében például össze kell hangolnunk az autónk töltési igényét a meglévő elektromos berendezéseink energiafelhasználásával, és érdemes elgondolkodni azon, miként tudjuk csökkenteni az autó üzemanyagköltségét például otthoni napelemes rendszer telepítésével. Ugyanezek a megfontolások merülnek fel céges szinten is, hiszen az ipari-, vállalati telephelyek – ahol az autók napi szinten jellemzően 6-8 órát is eltöltenek – is fontos autótöltési helyszínekké váltak. Ahol korábban nem számoltak az autók töltéséhez szükséges energiával, ott energiamenedzsment-rendszer segítségével biztosítható a szűkös villamos kapacitás mellett is a megfelelő töltési teljesítmény.
A jó hír az, hogy a szükséges technikai megoldások már mind elérhetőek Magyarországon is. A normál és a nagy teljesítményű töltők többsége mobilapplikációról vezérelhető, a töltőberendezések napelemekkel és/vagy energiatárolókkal is összekapcsolhatóak. A dinamikus energiamenedzsment az ingatlan pillanatnyi energiafelvételét monitorozva osztja szét a töltők közt a fentmaradt kapacitást. A céges autók használói akár irodaházi belépőkártyáikkal is indíthatják a töltést, amelynek statisztikái online felületeken folyamatosan elérhetőek. Hasonló lehet a „munkamegosztás” egy társasházban is: az energiamenedzsment-rendszer szabályozza az egyes töltők és a társasház energiafelvételét, a töltőkhöz csak a tulajdonosoknak van hozzáférésük, a felhasznált áramot pedig precízen el tudja számolni a társasház a lakókkal.
Fazekas István
A jelenleg meglévő, több mint 2000 publikus töltőből álló hálózat a jövőben még kiterjedtebb lesz (becslések szerint az autók töltésének alig 10%-a történik publikus helyszíneken), de mellette kiemelten fontos az irodaházi, társasházi és otthoni töltőinfrastruktúra fejlesztése is, melyhez erre szakosodott cégek teljes körű megoldást tudnak biztosítani.
Az elektromos autózás így egy átfogóbb, társadalmi szintű tudatosságot alapoz meg – hasonlatosan ahhoz, ahogy ma már teljesen elterjedt a szemét szelektív gyűjtése. Az elektromos autózás napi szinten elismételteti velünk azt a nagyon fontos leckét, hogy az egyéni tudatosság megkerülhetetlen alapja a környezetvédelemnek, és ezáltal egy fenntarthatóbb életvitelnek.
További terjedésének következő fontos mérföldköve, hogy a tömeggyártással a járművek megfizethetőbbé válnak. Arra számítunk, hogy a következő években az ugyanolyan kategóriájú és felszereltségű elektromos és benzines autók ára közel megegyező lesz. A jövő autóinak nagyobb teljesítményű, illetve energiasűrűségű akkumulátoraival tovább nőhet a hatótávolság, a töltés teljesítményének növekedése gyorsabbá teszi a „tankolást”, ezzel komfortosabbá téve hosszabb utak megtételét is, valamint megvalósul a lítium-ion akkumulátorok újrahasznosítása.
Turcsányi Balázs
ALTEO
Az átállás azonban akkor fog széles körben megvalósulni, ha valamennyi érintett (autósok, autógyártók, töltőinfrastruktúra-üzemeltetők stb.) motivált lesz benne. Ezért nagyon fontos a tudatosság mellett a megfelelő ösztönző szabályozás, az infrastruktúra valós igények szerinti fejlesztése, a jelentősebb piaci szereplők elköteleződése az e-mobilitás iránt, hogy az e-autózás a közlekedést fenntarthatóvá, a környezetünket pedig élhetőbbé tehesse.
A szerző az ALTEO Csoport e-mobilitás üzletágának vezetője