Értékelje a cikket:
Köszönjük!

„Cégünk filozófiája” – ez rendre visszatérő fordulat a cégek honlapjának nyitóoldalán. Hogy jön össze üzlet és filozófia? Lehet-e egyáltalán egy cégnek filozófiája?

Egy dolgot nyomban leszögezhetünk: a cégek és vállalatok rejtélyes vonzódást mutatnak a „filozófia” szó iránt. Bizonyára úgy gondolják, hogy a saját filozófia határozottabb profilt, markánsabb megjelenést mutat. Az olyan cég, amelyiknek filozófiája is van, megbízhatóbb, barátságosabb, felelősségteljesebb, komolyabb vállalkozás benyomását kelti az üzleti partnerekben és a munkavállalókban.

Jobbá tenni az életünket

Története során a filozófia folyamatosan változott, a legkülönbözőbb helyeken és formákban bukkant fel. Az antik görög és római kultúrában a filozófia nem annyira tudomány volt, mint egyfajta életmód. A filozófiát az arra nyitott emberek saját életük átalakítására használták, nem tanulni akartak, hanem az életüket jobbá tenni, a filozófus pedig a tanácsaival segítette őket ebben. Jómódú római családok filozófust alkalmaztak arra, hogy konzultálhassanak vele magánéleti, politikai, nevelési kérdésekről.

A filozófiai praxis, tanácsadás vagy konzultáció utóbbi évtizedekben kialakult gyakorlata a filozófiának ezt a régi hagyományát igyekszik újraéleszteni. Filozófusok (a pszichológusokhoz és coachokhoz hasonlóan) kínálnak tanácsadó szolgáltatást egyéni klienseiknek, akik úgy érzik, elakadtak az életükben, etikai dilemmákkal néznek szembe vagy elvesztették az életük értékességébe vetett hitüket. Filozófiai konzultánsok azonban nemcsak egyéneknek vagy kisebb csoportoknak kínálnak segítséget, hanem cégeknek, szervezeteknek vagy akár politikai pártoknak is.

Nem lapos közhelyek

Ha egy cég valóban fontosnak tartja, hogy jól átgondolt filozófiája legyen, érdemes szakemberhez fordulnia. Mára kialakult a filozófiai tanácsadók szakszerű képzése, így nem nehéz megfelelően felkészült tanácsadót találni. Újabban egyre több nagy világcég ismeri fel, hogy a „cégünk filozófiája” fordulat nem merülhet ki lapos közhelyek pufogtatásában.

A szervezetfilozófia nem egyszerűen üzleti etika, nem merül ki a profittermelő működésével együtt járó etikai dilemmák (pl. az üzleti partnerekkel kialakított korrekt viszony, a fair-trade, környezetvédelmi szempontok) kezelésében, vagy közhelyes lelkesítő üzenetekben, hanem arra törekszik, hogy tágabb értelemben segítse a cégeket abban, hogy karaktere, ereje és értelme legyen a működésüknek.

Lou Marinoff amerikai tanácsadó filozófus a profit előtérbe helyezését ahhoz hasonlítja, amikor valaki azért él, hogy egyen, és nem fordítva: azért eszik, hogy éljen. A cégeknek természetesen profitot kell termelniük, de ez csak eszköz arra, hogy missziót valósítsanak meg a fogyasztói világ és a saját alkalmazottaik számára. Ahogy a munkavállalónak is csak időlegesen kielégítő szempont, ha a munkájáért jó fizetést kap, a cég számára is fontos, hogy értelmes, a társadalmat segítő vállalkozást folytasson.

Szisztematikus gondolkodás

Felkészült, képzett filozófiai tanácsadók többféle módon segíthetik egy cég működését. Írhatnak könyveket vagy tarthatnak előadásokat üzleti vezetőknek és alkalmazottaiknak, ahol rámutatnak az üzleti filozófia kialakításában és alkalmazásában hasznos szempontokra. Híres könyvében Tom Morris amerikai filozófus a General Motors példáján mutatja be azokat az arisztotelészi elveket, amelyek figyelembevételével egy cég növelheti erejét, prosperitását és társadalmi felelősségét.

Ahogy azonban nem ugyanaz, mondjuk, pszichológiai könyveket olvasni és előadásokat hallgatni, mint tanácsadásra járni, úgy ebben az esetben is hatékonyabb lehet a folyamatos konzultáció a szervezetfilozófiai tanácsadóval. További lehetőségként ígérkezik filozófiai konzultánsok által végzett csapatépítő, az üzleti filozófiát tudatosító és fejlesztő csoportos beszélgetések szervezése.

Filozófiája mindenkinek van vagy lehet, de nem mindegy, mennyire komoly és átgondolt. A filozófia kifejezést sokan hajlamosak nagyon lazán kezelni, felszínes okoskodást értve rajta. A filozófia ennél sokkal többet jelent azonban: precíz, szisztematikus gondolkodást az élet nagy kérdéseiről, valamint az elvek gyakorlati alkalmazását. Ha tényleg fontos a „cégünk filozófiája”, érdemes alaposabban is átgondolni ezt, és szakértők véleményét is bevonni a stratégiai elképzelések kialakításába, melyek a profiton túl valódi értelmet adnak a cég létezésének.

Nemes László cikkét teljes terjedelmében elolvashatja a HVG Extra Business 2016/4-es számában. 

Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? A HVG Extra Business friss számának középpontjában a történetmesélés áll. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

Vészjósló jelek, amelyek arra utalnak: közel a vég

Még az ikonikus vállalatok esetében is előfordul, hogy megtorpannak, elbuknak és feledésbe merülnek. A vezetők önhittsége, a gyenge marketing, a rossz termék, a stratégiai hibák, a gazdasági környezet vagy egyszerűen a pech, mind szerepelhet a lehetséges okok hosszú listáján. Sok esetben azonban éppen a siker a bukás katalizátora.

HVG Extra Business Business magazin

A jó munkahely nem a csocsóasztalon múlik

Illatterápiás kabin az irodában, babzsákfotelek, zenesarok, konditerem, csocsóasztal – megannyi ötlet, ami a tehetséges munkatársak maradását ösztönzi. A csili-vili tárgyakon túl vannak azonban elvek és értékek, amelyek nélkül akkor is távoznak a kollégák, ha ingyen müzlit kapnak minden reggel.