Tojásból kikelő Zelenszkijjel és Magyar Péterrel próbálja letörni a Pride sikerét a kormány
Az új propagandakampány időzítéséből arra lehet következtetni, hogy a jobboldal szeretné mielőbb tompítani a hétvégi kormánykritikus megmozdulás hatását.
Az idén is tíz százalékkal emelték a horvátok az autópálya-szakaszaikon a díjakat, de a nagyon drága hitelekből épült hálózat anyagi terhein ez nem sokat segít.
December elsejétől megszűnik a horvát autópályák karbantartását és az útdíjszedést végző vállalat (HAC-ONC), valamint a Rijeka Autópálya Vállalat (ARZ), egyesítik őket az anyacéggel, a Horvát Autópályák Vállalattal (HAC) – írta a Poslovni Dnevnik című gazdasági napilap szerdán.
A lépésre azért van szükség, mert a horvát autópályákat kezelő vállalatok évek óta fizetésképtelenek és a csődeljárás szélén állnak. Az állam kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és most nem tudja fizetni ezeket.
Politikai kérdés
A HAC-ONC-t és az ARZ-t 2013-ban szervezte ki az akkori szociáldemokrata kormány a HAC-ból, azzal a céllal, hogy koncesszióba adja őket. A Zoran Milanovic vezette kormány által kiírt, 2014-ben lezárult pályázatra több külföldi befektető is kötelező érvényű ajánlatot tett, de a közvélemény nyomására – lakossági kezdeményezésre összegyűlt a népszavazás kiírásához szükséges mennyiségű aláírás – a kormány elállt ettől a tervétől. Az autópályák koncesszióba adása csökkentette volna az ország nettó külföldi tartozását és az államadóságot is.
2015-ben nyilvános részvénykibocsátással is próbálkoztak Milanovicsék – a papírokat a nyugdíjalapoknak, az autópálya-társaság dolgozóinak és a lakosságnak akarták felajánlani, az állam tulajdonában mindössze 40 százalékos részesedés maradt volna –, de ez a terv is dugába dőlt. Azóta ugyanis kétszer tartottak parlamenti választást Horvátországban.
Feneketlen verem
A jobboldali Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) által vezetett kormány új tervvel állt elő, és március közepén elfogadta az autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló reformtervezetet, amely az autópályadíjak növekedését is maga után vonta. A kabinet azért választotta az említett modellt, hogy elkerüljék az autópályák koncesszióba adását vagy privatizációját, hogy a külföldi tulajdonosok ne emelhessenek ellenőrzés nélkül autópályadíjat.
A Vecernji List című horvát napilap nemrég úgy értesült, hogy az autópályák vállalat elbocsátja háromezer alkalmazottja több mint felét is. A végkielégítésekre a Világbanktól felvett kölcsönből 4,7 millió eurót biztosított a HAC. Az autópálya-kezelő vállalatok teljes átalakítása 2020-ig történik meg, és mindössze 700-900 alkalmazott marad a vállalatnál.
A HAC kötelezettségei 5,2 milliárd euróra rúgnak. Csak az idén 1,14 milliárd euró törlesztőrészletet kell visszafizetnie, jövőre pedig még többet. Az ágazat adóssága az államadóság 13,5 százalékát teszi ki, a bevételek pedig nem elegendőek arra, hogy a következő öt évben fedezzék a hiteleket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Az új propagandakampány időzítéséből arra lehet következtetni, hogy a jobboldal szeretné mielőbb tompítani a hétvégi kormánykritikus megmozdulás hatását.
A Tisza politikusa hívta fel a figyelmet arra, hogy 36 fokban operálnak a kórház robotsebészeti műtőjében.
A MÁV részletesen megírta a HVG-nek, mit tesznek, hogy minél kevesebb baj érhesse az utasokat.
A szektornak ennek ellenére nem volt jó éve.
Azt ellenőrzik, hogy valóban nem rúgják-e ki tömegével a magyar munkavállalókat.
"Az emberek jókedvűen a hatalom értésére adták, hogy ők szabadok akarnak lenni".
A közbeszerzéseken tőkeerőssé vált építőipari cégek bármikor le tudnak csapni versenytársaikra.
Magyar Péter a Facebookon reagált arra, amit volt felesége a Völner–Schadl-ügy tárgyalásán mondott.
A só megtizedelheti a folyó élővilágát.