2022 júniusában kötötték meg az EU-Ukrajna közúti szállítási megállapodást, az EP szakbizottsága szerint ez hatékony uniós válasznak bizonyult az Oroszország ukrajnai jogtalan inváziója által okozott közlekedési ágazati zavarokra. A szabályozás segített Ukrajnának, de az uniós fuvarozóknak is abban, hogy bizonyos engedélyek nélkül áthaladjanak egymás területein és működni tudjanak.
Az európai parlamenti képviselők támogatták a megállapodás frissítésére irányuló javaslatot is, amely számos kihívást kezel. Az új megállapodás előírja a járművezetők számára, hogy nemzetközi fuvarozást engedélyező okmányokkal rendelkezzenek, valamint hogy a szélvédőjükre matricát ragasszanak, amely igazolja, hogy közúti szállítási tevékenységük a megállapodás hatálya alá tartozik. A megállapodás egy védzáradékot is bevezet, amely lehetővé teszi a megállapodás felfüggesztését egy adott földrajzi területen, ha az ottani közúti szállítási piacon jelentős zavarok tapasztalhatók.
A szakbizottság 32 szavazattal, 6 ellenében és 2 tartózkodás mellett támogatta az EU–Ukrajna közúti szállítási megállapodás 18 hónapos meghosszabbítását. Ezt még meg kell erősítenie az Európai Parlament plenáris ülésének is. Ugyanakkor tudni kell, hogy a megállapodást ideiglenesen tavaly júniusa óta már alkalmazzák, ennek megerősítése történik.
A háttérhez tartozik, hogy az Európai Bizottság szerint az EU–Ukrajna közúti szállítási megállapodás megkönnyítette a létfontosságú áruk, például az üzemanyag és a humanitárius segélyek Ukrajnába történő szállítását. Másrészről lehetővé tette az olyan ukrán exportok számára, mint a gabona, az érc és az acél, hogy elérjék az EU-t és az uniós túli piacokat. Ukrajna közúti exportjának volumene körülbelül kétharmadával nőtt, míg az EU-ból származó import volumene havi körülbelül 300 ezer tonnával emelkedett ennek köszönhetően.