szerző:
hvg.hu

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója megerősítette az Index azon értesülését, hogy az összes felújított orosz metrószerelvényt kivonják a forgalomból a Nemzeti Közlekedési Hatóság utasítására.

Péntek délutántól kizárólag régi, nem felújított szerelvények járnak a 3-as metró vonalán, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság utasította a BKV-t, hogy az összes felújított orosz metrószerelvényt vonja ki a forgalomból – olvasható az Indexen.

A lap szerint hat, Pandának becézett metrószerelvényt állítottak eddig forgalomba a 3-as vonalon. Ezek közül egyet már korábban kiállítottak, és a hatóság utasítása alapján a maradék ötöt is kocsiszínbe viszik.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója az Indexnek megerősítette, hogy a felújított kocsikat átmeneti időre kivonják a forgalomból. Azt nem tudni, pontosan mit jelent ez az átmeneti idő.

A BKV elvárja, hogy jöjjenek Budapestre az orosz mérnökök, és frissítsék a szoftvereket valamennyi elkészült szerelvényen, és ha majd garantálni tudják, hogy nem történik a csütörtökihez vagy a péntekihez hasonló hiba, akkor a vonatok visszaállhatnak – tette hozzá.

Bolla Tibor azt ígérte, hogy nem kell módosítani a menetrendet, és nem lesz járatritkulás a felújított metrók leállítása miatt.

Beragadtak az utasok

Pótlóbusz járt a 3-as metró helyett a a Nagyvárad tér és Újpest-Központ között, miután péntek reggel 8 óra körül a Nyugati pályaudvarnál lévő megállóban nem nyíltak ki az egyik felújított szerelvény ajtói. Az utasok beszámolói szerint 10-15 perc után végül egyesével, kézzel kellett kinyitni-szétfeszíteni az ajtókat, így sikerült kiüríteni a kocsikat.

Az elmúlt hetekben sorozatosan hibásodtak meg a Pandák, de a BKV végül csak a pénteki eset után csapott az asztalra.

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója egy pénteki, más témában tartott sajtótájékoztatón azt mondta: nem konstrukciós hiba volt a pénteki metrómeghibásodás, szerelési pontatlanságokról van szó, amelyek egy-két óra alatt javíthatók, de ehhez be kell vontatni a garázsba a szerelvényt. Szerinte az utasok nem voltak életveszélyben.

A BKV kora délután jelentette be közleményben, hogy 800 millió forintos kötbérigényt támaszt az orosz beszállítóval, a Metrovagonmassal szemben a meghibásodások miatt.

Bolla Tibor hozzátette, hogy soron kívüli tárgyalást folytatott az orosz cég tulajdonosának képviselőjével, és nyomatékosan kérte: változtassanak a gyár magatartásán, és ezeket a kellemetlen hibákat javítsák ki. Azt is elmondta: bár a mostani helyzet még kezelhető, jelezte az oroszoknak, hogy a legsúlyosabb szerződési szankciót, a szerződésbontás alkalmazzák, ha nem javul a helyzet.

A vezérigazgató jelezte azt is: amíg nem végzik el a javításokat az oroszok, addig újabb metrókocsikat felújításra nem szállítanak ki Oroszországba. Bolla Tibor sajtótájékoztatóján még arról volt szó, hogy a problémák ellenére a Pandák továbbra is közlekednek, a közlekedési hatóság azonban a jelek szerint ezt nem engedélyezte.