Gulyás szerint békepártiság jele, hogy az USA rakétákat küld Ukrajnának - élőben a kormányinfóról
Kormányinfót tart Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő. Percről percre közvetítjük.
Minden jel abba az irányba mutat, hogy a kormány az iparűzési adóval kapcsolatos változásokkal a településeket többek között arra kötelezi, egymás vállára támaszkodva fejlesszék térségüket. Mindez hangzatos és nem utolsósorban EU-kompatibilis célkitűzés, ám az érintettekkel való beszélgetésekből kirajzolódik: a települések elméletben igen, gyakorlatban nem teljesen azonosulnak az elképzeléssel.
A települések között meglévő infrastrukturális különbségeket úgy lehet orvosolni, ha az önkormányzatok helyben képződő bevételeikkel hozzájárulnak a helyi területfejlesztési célokhoz, amit a „megyei szinten lehet hatékonyan kezelni” - legalábbis a kormány szerint ezért lenne hatékony megoldás, ha az iparűzési adó egy részét elvonnák és településfejlesztési célra fordítanák. Márpedig ez az elvonás konfliktushelyzetet teremthet a Fidesz vezette kormány és a többségben fideszes önkormányzatok között.
A kormány koncepciójában ugyan felvázolja, hogy körülbelül milyen önkormányzati rendszert képzel el a jövőben, ám még számos kérdőjel van. A tervezet például csak a döntési lehetőségeket villantja fel. Az elképezésekkel kapcsolatban az általunk megkérdezett polgármesterek a következő félelmeikről számoltak be: aggasztóan nyitott kérdés, vajon hogyan, milyen paraméterek alapján osztják szét a „közös kalapba” dobott iparűzési adót és egyáltalán, ki határozza meg, a támogatás milyen típusú feladatokhoz jár és erre ki milyen arányban lesz jogosult.
Nem tudni, hogy osztanak majd vissza
Vannak, akik vészjóslóan jövendölik, hogy a fennálló rendszer lényegében mit sem változik, hiszen nem tudni, a települések mennyire szólhatnak bele a folyamatokba, illetve mennyire érvényesül az a rég bevett szokás, miszerint "sógor-koma jó barát" kapja a pénzek nagy részét. Így akár az is megeshet, az érintettek nem jutnak egyről a kettőre.
Egyes polgármesterek úgy látják, alapvetően már ott megbicsaklik a tervezet, hogy elsősorban a megyék gondoskodnának a területfejlesztésről, ami nem mentes a politikától és a nagyobb városok érdekeitől sem. Ezek a településvezetők azzal érvelnek, éppen emiatt szegényedtek el az évek alatt.
Ám bárhova, bármekkora mértékben folyik is be a pénz, az önkormányzatoknak így is, úgy is vérveszteséget jelentenek az elvont pénzek és a korlátlan rendelkezés megszüntetése az iparűzési adó felett. Enyhítő körülménynek számítana, ha az önkormányzatok részére reális összeget határoznának meg településfejlesztési hozzájárulásként. Erre vonatkozóan nincs nyilvánosságra hozott terv, csupán annyi biztos, hogy a kormánynak sem lesz könnyű ezt meghatározni, hiszen még az érintettek között is eltérő álláspontok vannak arról, mennyi lenne a reális arány.
Inkább a keveset adnák oda
Kovács József, Tápszentmiklós polgármestere az elvont és az önkormányzatoknál maradó pénzek „optimális arányát”, 20-80 százalékos elosztásban, a kisebb rész kerülne az államhoz. Zombor Gábor, Kecskemét polgármestereként ennél kevesebben, 10-90 százalékos elosztást látna jónak. Ezt a nagyváros vezetője azzal indokolta, hogy elsődlegesen azokra a városokra kellene pénzt fordítani és azok pozícióját megőrízni, amelyek az adott térségben jelentős húzóerőt képviselnek, mind a vállalkozások-befektetések, mind a beruházások-fejlesztések terén.
Az említett arányokból is jól tükröződik, elméletben mindenki hozzájárulna a megyén belüli területfejlesztésekhez, viszont, ha ebből valóban ki kellene venni a részüket, akkor gyakorlatilag ódzkodnak magától a gondolattól is.
„Vannak olyan elmaradott térségek, például Nógrád- és Somogy megyében, ahol a beszedett 10 százalék mit sem változtatna a fennálló helyzeten” - magyarázta a hvg.hu-nak Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke. Erre Kovács József, Tápszentmiklós polgármestere a kataszrofális, Győr és Tápszentmiklós közti utat hozta fel példaként, majd hozzáfűzte: szerinte is az önkormányzatoknál kellene hagyni a pénzeket, így senki nem érezné becsapottnak magát.
Mégis, ha egyes önkormányzatok rá lesznek kényszerítve, hogy iparűzési adójuk egy részét közös célokra fordítsák, akkor el kell gondolkodniuk azon, a kieső részt vajon hogyan pótolják. Vannak olyan nagyvárosok - mint például Kecskemét -, ahol a vezetés retteg attól, hogy muszáj lesz magasabb adót kiszabniuk, mert csak így tudják pótolni a kieső bevételeket, melyek létfontosságúak a már elkezdett beruházások, fejlesztések önrészéhez vagy éppen befejezéséhez.
Kiskapukat keresnek
Vannak azonban, akiknek a fejében meg sem fordul magasabb adó kiszabása, ők inkább a leleményességben és a törvény által kínált kiskapukban látják a megoldást. Több kisebb településen, beleértve Tápszentmiklóst is, nem szednek iparűzési adót, aminek eredményeképp vállalkozások tucatjai tették át székhelyüket az „adó- és cégparadicsomba”.
Úgy tűnik, valóban érdemes ezekről a kiskapukról beszélni, hiszen ebből a nagyvonalú engedményből nem csupán a vállalkozások profitálnak, hanem az ezzel számoló, tápszentmiklósi önkormányzat is. A település négymillió iparűzési adó helyett - a várakozások szerint a fuvarozók befizetett gépjárműadójának köszönhetően - 2012-re húszmillió forintot zsebelhet be. Bár arra semmiféle garancia nincs, mindezt meddig tudják csinálni, mert Tállai András önkormányzati államtitkár a sajtóban arra panaszkodott, hogy a Belügyminisztériumnál rendszeresen hangoztatják a településvezetők, hogy bizonyos cégek elméletileg iparűzési adótól mentes településen tevékenykednek, holott a gyakorlatban semmi közük nincs hozzájuk. Ezzel pedig jelentős hátrányt okoznak másoknak, akik nem élnek vagy élhetnek ezzel a lehetőséggel.
A kistelepülések némelyike igyekszik törvénysértés nélkül, ám a kiskapukat megtalálva segíteni magán, hogy a felvett hiteleket, feladatokat és nyomást átvészeljék. Ha a jövőben a települések nem választhatnak, beszedik-e az iparűzési adót vagy sem, akkor kérdéses, milyen ehhez hasonló pluszjuttatásokat tudnak nyújtani, amellyel a többi, fejlettebb település mellett labdába rúghatnának, például azzal, hogy vonzóvá teszik a települést a vállalkozók számára. Egy kiskapu lehetne Kovács József szerint, ha minimális, 05 százalékos iparűzési adót vetnének ki, persze kérdés, ehhez mit szólna a kormányzat.
Az mindenesetre most világosan látszik, hogy a közös fejlesztésben, fejlődésben való gondolkodást a szétaprózódott helyi érdekek akadályozzák. Csupán két dologban van egybecsengő álláspont: az új rendszerrel szembeni fenntartásokban és a kételyekben.
Kormányinfót tart Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő. Percről percre közvetítjük.
Később biciklivel, motorral, vonattal és gyalog folytatja az ország bejárását.
Több világörökségi védelmet élvező épület is van a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő kínálatában.
Az orosz elnök úgy véli, hogy országa gazdasága és hadserege elég erős ahhoz, hogy bármilyen további nyugati intézkedésnek ellenálljon.
A politikus szerint minden jelöltnek mérlegelnie kell, hogy az indulása hozzátesz-e az ország jövőjéhez.