Szalai Anna
Szalai Anna

Szerződést köthet BKV a hármas metró északi szakaszának felújítására kiírt tender győztesével. A Strabag 24,1 milliárdért végzi el a munkát.

Még az ősszel megkezdődhet a hármas metró felújítása. A héten ugyanis lejárt az M3-as metróvonal északi szakaszának felújítására és korszerűsítésére kiírt közbeszerzési pályázat lezárását követő szerződéskötési moratórium és a magyar gyakorlatban elég meglepő módon egyetlen vetélytárs sem támadta meg az eredményt. A BKV így jövő hétfőtől aláírhatja a vállalkozási szerződést a tendernyertes Strabag Építőipari Zrt.-vel - erősítette meg a HVG információját Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója.

A céget négy pályázó közül választotta ki a főváros. Az értékelés legfontosabb szempontja a vállalási ár volt. A Strabag Építőipari Zrt. 24,1 milliárdért – az előzetesen becsült mérnök árnál 23 százalékkal többért - vállalkozott a hat állomás – Újpest központ, Újpest-Városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Árpád híd, Dózsa György út –, illetve az azokat összekötő alagút felújítására és korszerűsítésére. A hat állomásból a Dózsa György úti kivételével mindegyik  akadálymentes lesz.

A szerződéskötés előtt azonban a Strabagnak még be kell nyújtania néhány dokumentumot, így például a felelősségbiztosítási, illetve a munkába bevonni kívánt leányvállalattal kötött alvállalkozói szerződéseket. A BKV csak ezt követően írhatja alá a kontraktust. Így a szerződéskötés várható időpontja szeptember elseje. Ha tartani tudják ezt a határidőt, akkor a Strabagnak 2018 november végére kell befejeznie a munkát.

A felújítás alatt pótlóbuszok szállítják majd az utasokat. A felszíni pótláshoz szükséges út- és forgalomtechnikai munkák, a buszpótlás útvonalának kiépítése megkezdődött. Augusztus 1-jén átadják a munkaterületet a vállalkozónak, aki a munkát 10 hét alatt befejezheti. A pótláshoz szükséges járműveket a BKV biztosítja majd. 

©

Az M3-as metró felújításához kapcsolódóan a fenti tenderen kívül még 3 közbeszerzési eljárás van folyamatban, amelyek műszakilag összefüggnek, de jogilag különálló eljárásnak számítanak. Május közepén bontották fel a beérkezett ajánlatokat, az északi szakaszra, valamint a vágányépítésre, az alagúti munkákra és a biztosítóberendezések felújítására vonatkozó tendereknél. A becsült árhoz képest ezeknél 23, valamint 15 százalékkal kértek többet a cégek. Ennél jóval vastagabban fogott a déli, illetve a középső szakasz felújítására ajánlatot tevő cégek ceruzája. Az előbbinél 46 százalékkal, utóbbinál 44 százalékkal kértek többet a vártnál. Ezeket a tendereket eredménytelennek nyilvánították és hamarosan új pályázatokat ír ki a főváros.

A szerződések fedezete Tarlós István főpolgármester szerint maradéktalanul rendelkezésre áll. A kormánnyal kötött támogatási szerződés révén 137,5 milliárd forint uniós forráshoz jut a főváros. Ezt az összeget a kormány akkor is köteles biztosítani, ha az unió nem adná oda. A többletköltségekhez kért uniós támogatásról egyelőre nem sikerült megegyezni, de ahhoz hozzájárult Brüsszel, hogy ezt a főváros saját forrásból biztosíthassa.  Tarlós István  többször kijelentette, hogy ehhez megfelelő pénzügyi tartalékkal rendelkezik a fővárosi önkormányzat.

A főpolgármester ugyanakkor nem tagadta: tisztában vannak vele, hogy nem az északi szakasz van a legrosszabb állapotban, de egyelőre erre kaptak elfogadható ajánlatot, így legalább ott hozzákezdhetnek a felújításhoz, ennyivel is előrébb lesznek. Ha az új közbeszerzési tenderekre végre elfogadható ajánlatokat kapnak, akkor 2020 júniusára befejeződhet a 17 kilométeres alagút, illetve az állomások felújítása.

Mint ismeretes, ez már a második közbeszerzési nekifutása volt fővárosnak. A vonal rekonstrukciójára – beleértve az alagutakat, az állomásokat, illetve az automata vezérlő- és áramellátó-rendszert – tavaly meghirdetett első közbeszerzési pályázatra érkezett ajánlatok ugyanis jócskán meghaladták a kezdetben 160 milliárdra becsült, majd 120 milliárdra lefaragott mérnökárat. Tarlós István főpolgármester akkor 171 milliárdos legolcsóbb céges ajánlati árról beszélt és kartellt kiáltott. Furcsállotta ugyanis, hogy a kivitelező cégek szinte fillérre ugyanazt az összeget mondták be.

A tenderre rálátó szakemberek egyfajta „alkotmányos felárra” gyanakodtak. De kétségtelenül felfelé srófolta az árakat az is, hogy a főváros a leendő kivitelezőkre hárított volna minden felelősséget és extra költséget. Így például a győztesnek saját zsebből kellene fedeznie a hiányzó engedélyek beszerzéséből fakadó kockázatot, illetve a hatóságok szabta feltételek teljesítését. Az is a pályázókat terhelné, ha a kiíráshoz csatolt felmérésben leírtaknál rosszabb állapotot tapasztalnának a föld alatt. A fel nem tárt hibák kockázatát 30-40 százalékosra taksálták.

©

A főváros a második tenderkörre jóval alacsonyabb összegű ajánlatokat várt, mondván, azt az addigra elkészült, részletesebb kiviteli tervek alapján írták ki. Ráadásul újra csökkentették a műszaki tartalmat. Így nem minden állomáson lesznek liftek. Bár a teljes akadálymentesítésről soha nem volt szó, ez ugyanis túlságosan megdrágítaná a projektet. Orbán Viktor miniszterelnök tavaly 50 milliárdot ígért Tarlós Istvánnak egyik látogatásakor, de kormánydöntés azóta se született erről. A kabinet, illetve a fejlesztési minisztérium akkor kíván a dologgal foglalkozni, amikor lezárul az infrastruktúratender, és ismertté válik a vállalási ár.

Az uniós támogatást egyébként 2023-ig lehet felhasználni. Addig még van idő. Csakhogy már az indulás is kétéves késésben van. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes 2015 májusában még abban bízott, hogy a vállalkozási szerződést 2015. július 1-ig aláírják. Az üzembe helyezés tervezett határideje akkor 2017. december 31. volt. 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
MTI/hvg.hu Gazdaság

BKV-vezér: A 3-as metró biztonságos

Bolla Tibor hétfő reggeli szavai szerint a kötbért nem is a hibák, hanem a szállítási késedelem miatt követelik a felújított vagonokat szállító orosz Metrovagonmastól. Mert egyébként a metrókkal nagyjából rendben van minden, csak bosszantó felújítási hibák akadnak.