Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Létezik-e véletlen; eleve elrendelt dolgokkal állunk-e szemben? - teszi fel a kérdést Németh Hajnal Összeomlás - Passzív interjú című multimédiás installációja, a Velencei Képzőművészeti Biennále hivatalosan csütörtök este megnyílt Magyar pavilonjának idei nemzeti projektje.
"Az alapgondolat a véletlen megkérdőjelezése, erre az autóbaleset tulajdonképpen csak példa; valójában ok-okozati történések fejtegetéséről van szó" - mondta Németh Hajnal a megnyitó napján az MTI-nek adott interjúban. Mint a képzőművész elárulta, ismerősei közül többen éltek túl súlyos autóbalesetet; velük készített hangfelvételeket, amelyeken monológok formájában mondták el történetüket. "Érdekesnek találtam, hogy mindannyian részletekbe menően visszamennek a baleset napjának reggeléig, mintha visszakérdeznék magukat, mindez történhetett volna-e másképpen".
A beszámolókat Németh Hajnal eldöntendő kérdésekké írta át, ezeket librettóként használta fel a projektben. A tizenkét szövegre a videókon operaénekesek improvizálnak. "Erre az opera a legalkalmasabb műfaj, mert éppen a baleset drámaiságát emeli ki. Régóta dolgozom zenével, és ez az első alkalom, hogy az operához nyúlok. Klasszikus értelemben azonban ezt a zenét sem lehet annak nevezni csak attól, hogy operaénekesek adják elő operai stílusban. Mivel nincsenek kották, és a librettók az általam írt szövegkönyvek, ez inkább experimentális opera" - fogalmazott az alkotó a multimédiás installáció zenei eleméről.
A videóba bekerült a Lascia che pianga (Hagyd, hogy sirassam) kezdetű Händel-ária is; Németh Hajnal elmondása szerint azért, mert szeretett volna egyetlen visszautalást a műfaj eredetére is. Másrészt az Rinaldóból származó ária szövege a szabadság utáni vágyról szól, amit az autó és a vezetés is megtestesít - fűzte hozzá. A videó helyszínei is az utazáshoz kötődnek.
"Az autó itt metafora, ironikusan az emberi élet helyébe lép. Az autó élete: születése, majd története a haláláig, amely az baleset folytán történik meg, így átveszi az emberi élet helyét. Itt az autó halt meg az emberek helyett" - jegyezte meg. Az installáció leglátványosabb eleme ugyanis egy totálkáros BMW, amely a Magyar pavilon egy vörös fényben úszó termében kapott helyet. Noha a kiállítást már Magyarországon is lehetett látni három helyen, az installáció teljes formájában csak a Velencei Biennáléra állt össze.
"Nagyon jó adottságnak tartom, hogy a pavilon üvegtetős, ezért csak a természetes fényt használom. Ezzel együtt a vörös fólia sokkal intenzívebb, mint ha lámpákat alkalmaznánk" - számolt be a művész, hozzátéve, hogy ez az elem még az idei biennále címének (ILLUMInazioni, azaz megvilágítások) egyik jelentésére is utal. A tárlat üdvözlőfala a nemzetköziség fogalmával játszik: itt uniós rendszámtáblákon jelenik meg a videót záró Angyalok kórusának szövege.
A Peternák Miklós kurátorságával megvalósuló Összeomlás - Passzív interjú című multimédiás installációval csaknem fél évig, a 54. Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás november 27-i zárásáig találkozhat a közönség a biennále Magyar pavilonjában a velencei Giardini parkban.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.