szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A következő 60 évben kritikus gondolkodásra és kreativitásra van szüksége a munkavállalókra. A magyar iskola ezeket gyűlöli és irtja. A zsúfolt tananyag értelmetlen, ha le is nyomják a gyerekek torkán, azt gyorsan elfelejtik.

„Ennyi tananyagot a gyerekekbe nyomni dilettantizmus és embertelenség - ez a jóakaratú megközelítés. Rosszakaratú megközelítés szerint ugyanennek a célja: ne érj rá semmire, ne tudj gondolkozni, légy rabszolga” – mondta Vekerdy Tamás az ATV, Egyenes Beszéd című műsorában a múlt heti diáktüntetésre reagálva. A pszichológus leszögezte, pontosan tudjuk, hogy a sok információt a gyerekek garantáltan elfelejtik. A kevesebb, de orientált tudás megmarad, a nagy tömegű, rendezetlen tananyag viszont felejtésre ítélt.

„Nem nemzeti, hanem nemzetpusztító politika” – jellemezte Vekerdy a mai magyar oktatási rendszer kialakítását, amelyből a szülők, ahogy tudják, menekítik a gyerekeket, amelyben a gimnazisták jó része külföldön képzeli el a továbbtanulását és az életét.

„Egy nemzet akkor tud felemelkedni, ha egyformán emelik fel az egészet” – tette hozzá, utalva arra, hogy nálunk nagyon gyorsan leválogatják a „jó” tanulókat, akik minőségibb oktatáshoz jutnak, míg a többségnek maradnak a lepusztult iskolák, a motiválatlan tanárok. Emlékeztet Vekerdy, hogy a finnek úgy tudtak annak idején felemelkedni, hogy Helsinkitől Lappföldig egyformán jó iskolákat hoztak létre.

A Szilicium-völgytől Szingapúrig tudják, hogy a következő 60 évben a két legfontosabb munkavállalói készség a kritikus gondolkodás és a kreativitás – folytatta a pszichológus, nálunk ezt utálják, irtják, mert ezek deviánsak.

Tévedés – véli Vekerdy – hogy csak a ma jó tanulói viszik majd előre a világot. Itt utalt a hvg.hu-n is korábban bemutatott Magyarázom a bizonyítványom – Ismert emberek az iskolában című kötetre, amiből kiderül, hogy nagyon sok író, költő, tudós kifejezetten rossz tanuló volt, sokan a középiskolát sem végezték el.

Mit tehet a szülő? – kérdezte a riporter. Keresse meg a jó tanító nénit, a jó alternatív iskolát, leleményesen (összeállva több családdal, és közösen tanítót fogadva 10-12 gyereknek) magántanulóként taníttassa a gyereket – tanácsolja Vekerdy. Illetve kínálkozzon cinkosául a gyereknek: segítsen neki (akár diktálja le) az értelmetlenül feladott sok házi feladatban, vagy igazolja, hogy családi okok miatt nem tudta a diák azt megcsinálni.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Balla István Kult

Petőfi, Szent-Györgyi, Kabos - nem tudott mit kezdeni velük az iskola

Soha nem kedvezett a magyar iskola a zseniknek. Rengeteg, azóta klasszikussá vált írónk, költőnk, színészünk és tudósunk bukdácsolt, és utált iskolába járni. A helyzet ma is az, hogy a kiugróan tehetséges gyerekeket sokszor szellemi fogyatékosnak tartja a rendszer.