Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8348514-f1d4-49db-b8ef-0dfeb4df4dfb","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Bár a kormány korábban azt állította, hogy kikötőt vásárolt 2019-ben Triesztben, valójában még csak most kezdik építeni a létesítményt, 50 ezer köbméteres feltöltéssel indul a munka. Ettől várják, hogy jobban tudunk exportálni, majd valamikor 2028-ban.","shortLead":"Bár a kormány korábban azt állította, hogy kikötőt vásárolt 2019-ben Triesztben, valójában még csak most kezdik építeni...","id":"20250221_trieszt-magyar-kikoto-epitese-export-ingatlan-magyar-levente-allamtitkar-kkm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8348514-f1d4-49db-b8ef-0dfeb4df4dfb.jpg","index":0,"item":"3989a04d-2a10-451b-a290-a0bb6b475c6f","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250221_trieszt-magyar-kikoto-epitese-export-ingatlan-magyar-levente-allamtitkar-kkm","timestamp":"2025. február. 21. 08:18","title":"Öt év után elkezdték felépíteni a kikötőt, amit Magyarország vásárolt Triesztben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dd9d544-7b01-4c7f-a33e-8db634d493e5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A plugin hibrid hajtásláncú vadonatúj Opel Grandland a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly hatótávval bír.","shortLead":"A plugin hibrid hajtásláncú vadonatúj Opel Grandland a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly hatótávval bír.","id":"20250221_bizonyitek-nem-igeret-1115-kilometert-tud-egy-toltessel-a-legujabb-opel-grandland","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dd9d544-7b01-4c7f-a33e-8db634d493e5.jpg","index":0,"item":"b27d17dd-d841-43a0-8d50-adbaf382456e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_bizonyitek-nem-igeret-1115-kilometert-tud-egy-toltessel-a-legujabb-opel-grandland","timestamp":"2025. február. 21. 06:41","title":"Bizonyíték, nem ígéret: 1115 kilométert tud egy töltéssel a legújabb Opel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0710314-d08c-413d-ab4e-b4f1cfee2593","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Számos munkahely bánja Románia csatlakozását.","shortLead":"Számos munkahely bánja Románia csatlakozását.","id":"20250221_hvg-Nagylakon-bezart-ibusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0710314-d08c-413d-ab4e-b4f1cfee2593.jpg","index":0,"item":"5cf174a7-e0c7-40f6-ba97-e4cd965c9f75","keywords":null,"link":"/360/20250221_hvg-Nagylakon-bezart-ibusz","timestamp":"2025. február. 21. 07:30","title":"Utolérte a schengeni csatlakozás az IBUSZ-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"652b1eb2-3990-40d0-8d1e-3c5819f77d85","c_author":"Hamvay Péter","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A beadvánnyal a pert indító akadémikusok azt szeretnék elérni, hogy más politikai klímában döntsenek az ingatlanokról, és garanciákat kapjon arra a testüket, hogy nem mazsolázzák ki belőle az értékes elemeket. A propaganda már a Tiszát okolja, pedig nincs köze hozzá.","shortLead":"A beadvánnyal a pert indító akadémikusok azt szeretnék elérni, hogy más politikai klímában döntsenek az ingatlanokról...","id":"20250220_Kozigazgatasi-per-indult-az-akademia-vagyon-eladasa-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/652b1eb2-3990-40d0-8d1e-3c5819f77d85.jpg","index":0,"item":"c842735a-981f-4059-8265-5cdb147f2e68","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250220_Kozigazgatasi-per-indult-az-akademia-vagyon-eladasa-ellen","timestamp":"2025. február. 20. 11:28","title":"Pert indítottak az Akadémia vagyonának eladása ellen – formai hibán csúszhatnak el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és a biturbó V8-as GLE 63 S-sel. Vázoljuk, hogy mire képes feszített tempó mellett a sportos kupé, szedán és SUV.","shortLead":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és...","id":"20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe.jpg","index":0,"item":"1bf50521-e469-418d-80eb-5202aaa282ae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 20. 10:07","title":"A jó, a rossz és a csúf: megkínoztuk a legújabb Mercedes-AMG-ket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee6f68d8-5d8e-4e46-b14e-33d9810f27f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Annyira nincs kereslet az akkumulátorokra. Ezreket küldtek el, belső konfliktusok is vannak.","shortLead":"Annyira nincs kereslet az akkumulátorokra. Ezreket küldtek el, belső konfliktusok is vannak.","id":"20250221_samsung-sdi-godi-akkugyar-leallas-elbocsatasok-akkuipar-visszaeses-ipar-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee6f68d8-5d8e-4e46-b14e-33d9810f27f6.jpg","index":0,"item":"0a1decd1-a9ab-45c8-909e-11da33e6ddf0","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_samsung-sdi-godi-akkugyar-leallas-elbocsatasok-akkuipar-visszaeses-ipar-kkv","timestamp":"2025. február. 21. 11:03","title":"Decemberben hetekre leállt a gödi Samsung-gyár, belső konfliktusok is feszítik a gárdát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"923054fc-ecd7-4aad-97cf-5d4c2774b99d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az Oscar-díjas Saul fia rendezője a francia ellenállás legendás alakjáról forgatja következő filmjét.","shortLead":"Az Oscar-díjas Saul fia rendezője a francia ellenállás legendás alakjáról forgatja következő filmjét.","id":"20250221_Francia-sztarral-fog-forgatni-Nemes-Jeles-Laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/923054fc-ecd7-4aad-97cf-5d4c2774b99d.jpg","index":0,"item":"5a6c0626-1a78-403c-9831-ba45315e4c63","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_Francia-sztarral-fog-forgatni-Nemes-Jeles-Laszlo","timestamp":"2025. február. 21. 15:01","title":"Francia sztárral fog forgatni Nemes Jeles László","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1294a2c9-aead-48f1-a644-0927a2707210","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az amerikai cégek több száz milliárd dollárt vesztettek az Oroszországból történt kivonulással, a rijádi tárgyalások után az orosz állami befektetési alap vezetője arra számít, hogy elkezdenek majd visszaszivárogni.","shortLead":"Az amerikai cégek több száz milliárd dollárt vesztettek az Oroszországból történt kivonulással, a rijádi tárgyalások...","id":"20250220_oroszorszag-amerikai-cegek-visszateres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1294a2c9-aead-48f1-a644-0927a2707210.jpg","index":0,"item":"b02298b5-e20f-4b7b-8347-052d84fb0f67","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_oroszorszag-amerikai-cegek-visszateres","timestamp":"2025. február. 20. 14:27","title":"Az egyik orosz főtárgyaló az amerikai cégek visszatérésére számít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az amerikai GPS-nél pontosabb helymeghatározást ígér az Európai Unió navigációs rendszere, ami a mai naptól él és használható.
Új taggal bővült a Global Satellite Navigation Systemnek (GNSS) nevezett, a világ navigációs szolgáltatásait összefogó hálózat. A csillagász után Galileo néven is illetett európai rendszer a harmadik nagy globális helymeghatározási lehetőség lesz az Egyesült Államok hadserege által felügyelt GPS és az orosz GLONASS után. A Galileo alapvetően éppen a kiszolgáltatottság csökkentése miatt jött létre: esetleges vészhelyzet alkalmával ugyanis az amerikaiak – hát még Putyinék – korlátozhatják a navigációs rendszerük elérését.
Sosem látott pontosság
De azért nem kell rögtön háborús helyzetre gondolni, az új rendszernek a mindennapok során is komoly előnyei lehetnek. Az Európai Bizottság (EB) ígérete szerint a Galileo megtízszerheti a földrajzi helymeghatározás pontosságát. Az Európai Űrügynökség (ESA) elnöke, Jean-Yves Le Gall egy elég szemléletes példát hozott erre. Képzeljük el, hogy egy vonat beáll egy 15 vágányos állomásra. A GPS használatával ilyenkor meg tudjuk állapítani, hogy a szerelvény melyik állomáson tartózkodik – a Galileóval viszont azt is, hogy pontosan melyik vágányon. És persze menet közben is ilyen pontossággal követhetők a járművek, ami elengedhetetlen például az önvezető járművek későbbi elterjedéséhez. De hasznos például a mezőgazdaságban egy önműködő traktor haladásához is.
ESA
A pontosságról kicsit pontosabban szólva: míg a GPS és a GLONASS jelenleg pár méteres hibahatáron belül dolgozik, a Galileo mindenki által használható szolgáltatása 1 méteres pontossággal képes a helymeghatározásra. Ráadásul az eddigi rendszereknél jobban belát majd zárt, fedett területekre.
Az európai rendszernek lesz zárt körű, fizetős verziója is, ami még pontosabb, pár centiméteren belüli helymeghatározást tesz lehetővé. Ezeket jellemzően kormányzatok, biztonsági szolgáltatók, illetve kutató-mentő egységek fogják majd igénybe venni. Katasztrófahelyzet esetén egyébként a kormányok dedikált, titkosított csatornán folyó hozzáférést kapnak a rendszerhez, ezzel segítve a katasztrófavédelem munkáját. És ez nem akármilyen segítség lesz: Lucia Caudet európai biztos AFP-nek tett nyilatkozata szerint míg a jelenlegi navigációs rendszerekkel egy tengeren vagy hegyekben eltűnt embert nagyjából három óra alatt lehet bemérni, 10 km-es pontossággal, a Galileóval 10 perc alatt megy a dolog, ráadásul 5 km-es pontossággal.
Mikortól lehet használni?
A Galileo egy magyarosan elnyújtott EU-s projekt. Eredetileg egy évtized sem kellett volna a kiépítéséhez, a költség pedig 1,8 milliárd euró lett volna. A 17 év után működésbe lépő rendszer megszületése végül 10 milliárd eurót emésztett fel.
A teljes rendszer 30 műholdból áll majd, melyből 6 képezi a tartalékot, 24 aktív szatellitünk lesz tehát. A kirakó utolsó darabja 2020-ban állhat pályára, addig be kell érnünk a jelenlegi 18 műholddal, melyeket a Phys szerint átmenetileg a GPS-rendszer műholdjaival támogatnak a rendszer teljes kiépüléséig.
Az én telefonomon megy?
Ebből az ideiglenes kölcsönzésből a mindennapos felhasználók nem sokat vesznek majd észre, használni ugyanis már mától lehet a Galileót. A rendszert támogató eszközöknek készítettek egy netes felületet, melyen több terület Galileo-képes eszközeit is felsorolják. A legtöbbeken az okostelefonjaikon használják a navigációt, és jó hírünk van, több készüléken is hamarosan működni fog az új technológia.
Huawei
Az EB tájékoztatása szerint a Huawei Mate 9 tulajdonosai minden további nélkül átkapcsolhatnak a Galileo használatára, már ma. A Qualcomm Snapdragon 435/617/625/650/652/820 chipsettel szerelt készülékek pedig – remélhetőleg nem túl sokára – megkapják azt a szoftverfrissítést, ami után már az ő telefonjuk is veszi majd a Galileo jelét. Ugyanez igaz az Intel WCS 2100 és a Mediatek MT6595 chipsetjét tartalmazó készülékekre is.