Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ VÉLEMÉNY

Róna Péter: Mire bevezetnénk az eurót, már nem lesz

2010. május 18., kedd, 06:46
Szerző: Fürjes Judit


Címkék: adócsökkentés; kkv; euró bevezetése; forintárfolyam; devizahitelesek; Róna Péter; Orbán-kormány; Fürjes Judit; multik; konvertálás;

Mire adoptálnánk az eurót, már a többieknél sem lesz – vélekedik Róna Péter közgazdász (68), aki élesen bírálja a Nemzeti Bank monetáris politikáját, ellenzi az adócsökkentést, és nincs hasra esve a multiktól. Róna Péter 1986-tól 1990-ig a Schroder bankház elnök-vezérigazgatója, 1990 és 2004 között a magyarországi befektetésekkel foglalkozó Első Magyar Alapítvány elnök-vezérigazgatója volt.

hvg.hu: Ön szerint mikor lesz törvényes fizetőeszköz nálunk is az euró?

Róna Péter: Tíz éven belül nem látom ésszerűnek, hogy Magyarország csatlakozzon az eurózónához, tíz év múlva pedig már nem lesz euró. Nincsenek meg hozzá sem a lehetőségeink, sem pedig az okaink. Igaz, ez már egy régi történet, emlékszem, évekkel ezelőtt Medgyessy Péter bejelentette, hogy 2006-ban bevezetik az eurót, majd Gyurcsány Ferenc először 2008-ra ígérte, majd 2010-re kitolta. A Fidesz most 2013-14-et szellőztet, szerintem ebből sem lesz semmi. Egyébként én már évekkel ezelőtt is nagyon szkeptikus voltam e téren.

hvg.hu: Miért ilyen szkeptikus?

R.P.: Alapjában véve a szakirodalom arról beszél, hogy az euró bevezetéséhez az illető országnak el kell érnie legalább az övezet reálgazdaságának 80-90 százalékos szintjét. Ma a reálgazdaság 60-62 százalékos szinten van, tehát ez egy teljesen tartalmatlan, üres pufogtatás, aminek nincs értelme. Bele lehet kergetni egy országot egy rosszul előkészített és elhibázott euróbevezetésbe, ez történt a szlovákokkal, most náluk 18 százalékos munkanélküliség van, a GDP teljesen visszaesett, nagyon rossz árfolyamon vezették be az eurót. A GDP-jük mintegy 15 százalékának megfelelő összeget kell összekunyerálni a szlovák bankoknak a pénzpiacoktól azért, hogy a rájuk rótt részesedést a mentőcsomagba befizethessék. Alig hiszem, hogy erre képesek lesznek, könnyen elképzelhető, hogy a következő ország, amelyik bedől Európában, Szlovákia lesz.

Róna Péter

Fotó: Horváth Szabolcs

Csupán ábrándkergetés, ami Magyarországon az euróval szemben zajlott és zajlik a mai napig. A magyar gazdaság számára előnytelen az euró bevezetésének forszírozása, mert a gazdaság fejlődéséhez nagy szükség van az árfolyam önálló alakítására. Erről nem lehet lemondania egy olyan gazdaságnak, mint a magyar, amely – mint korábban szó volt róla – szélsőséges módon a külkereskedelemre építi a gazdaságát. A külkereskedelem alakulásának a legfontosabb tényezője pedig maga az árfolyam, ami jelenleg instabil.

hvg.hu: A Fidesz ki akarja mozdítani a holtpontról a magyar gazdaságot; ön szerint mi lenne a lesürgetőbb lépés a gazdaságpolitikában?

R.P.: A munkahelyteremtéshez beruházásokra van szükség. Adócsökkentésre kizárólag akkor van lehetőség, amikor a munkahelyteremtés komoly eredményeket ér el, hiszen a növekvő foglalkoztatottság növeli az állam bevételét. A jelenlegi helyzetben egyáltalán nem biztos, hogy a csökkentett vállalkozási és a vállalati adó a foglalkoztatottság bővüléséhez vezet. Itt meg kell említenem egy nagyon fontos tényezőt: a magyar gazdaság termelőeszközeinek 57 százaléka külföldi tulajdonban van. A külföldi befektetők a jelenlegi európai kereslethiány tükrében aligha tudnak munkahelyeket teremteni Magyarországon.

A külföldi tulajdonosok sürgetik ugyan az adócsökkentést, de közben nagyon jól tudják, hogy a magyar vállalkozói adók egyáltalán nem magasabbak, mint az EU-ban kivetett adók. Ha figyelembe vesszük azokat a kedvezményeket és támogatásokat is, amelyeket a külföldi befektetők élveztek és élveznek Magyarországon, akkor tényleges nettó adóterhük a legalacsonyabb a visegrádi országok közül éppen nálunk, miközben hozzájárulásuk a költségvetéshez jóval alacsonyabb bármely másik visegrádi országénál. A támogatások és kedvezmények mértéke az OECD számításai szerint Magyarországon a másik három visegrádi ország átlagához képest másfélszeres, azaz 150 százalék. Az országban működő külföldi és multinacionális cégek nálunk igenis nagyon komoly előnyöket élveznek. Most tehát nem az adócsökkentésben kell gondolkodni, hanem abban, hogy a gazdaságpolitika kiküszöbölje a honi kis- és középvállalatok versenyhátrányát a multinacionális cégekkel szemben.

hvg.hu: Hogyan lehet erőteljesebben támogatni a hazai vállalkozásokat anélkül, hogy a multik kivonulnának az országból?

R.P.: A multiknak ugyanannyit kell adni, mint a hazai vállalkozásoknak, se többet, se kevesebbet. De az nem megy, hogy a multiknak adott többlettámogatással versenyhátrányba hozzuk a honi vállalkozásokat. Ha ez a multiknak nem tetszik, akkor távozzanak. A legfontosabb feladat, hogy javuljanak a hitelfeltételek és érdemes legyen beruházni. Ha a költségvetés feszes marad, a monetáris politika tud lazítani, a kamatok csökkennek, a beruházások megtérülési rátája javul. De a devizahitelektől is meg kell szabadulni annak érdekében, hogy a forint árfolyama reális szintre kerüljön. Ezzel a honi vállalkozások versenyre léphetnek az itteni és a külföldi piacokon. Most a kibontakozás legfontosabb akadálya a monetáris politika, de annak rendbehozatalához a lehető legfegyelmezettebb költségvetésre van szükség.

hvg.hu: Ennek mik az akadályai?

R.P.: A közgazdászok elemzése és a közbeszéd általában a gazdaság lerobbant helyzetét a fiskális politikának, a költségvetés kiegyensúlyozatlanságának tulajdonítja. Kétségtelen, hogy a költségvetés fegyelmezetlenségének voltak nagyon káros következményei a magyar gazdaságra, de véleményem szerint sokkal rombolóbb hatással bírt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris politikája, hiszen a forint alapú források költségét, árát a csillagos egekig vitte. A forint alapú beruházás ellehetetlenült, maradt a deviza alapú beruházás, ami óriási árfolyamkockázatokat rejtett magában, kiszámíthatatlanná vált és jelentős instabilitási tényezője lett a magyar nemzetgazdaságnak. Az, hogy a svájci frank kamatlába épp mennyi, nem az MNB-től függ, hanem a svájci nemzeti banktól. Ha a magyar nemzetgazdaság hitelállományának háromnegyede valutában van lekötve, akkor az MNB-nek nincs monetáris politikája, azaz teljesen ki vagyunk szolgáltatva a külföldnek.

hvg.hu: Itt visszajutottunk az eredeti kérdéshez: ez tehát versenyhátrányt jelent a hazai kis- és középvállalkozásoknak az itteni multinacionális leánycégekkel szemben, melyek az anyavállalatukon keresztül könnyebben és olcsóbb hitelhez juthatnak?

R.P.: Így van. A multinacionális cégeket ezek a folyamatok nem, vagy csak kis mértékben érintik, az anyavállalataikon keresztül be vannak biztosítva. Ugyanakkor a magyar kkv-szektor nem tudja betölteni azt a szerepet, amely normális keretek között elvárható lenne tőle. Nem tudja ellátni a belföldi piacot, és nem tud bekapcsolódni a nemzetközi kereskedelembe.

hvg.hu: Hogyan lehetne kijönni ebből a csapdából?

R.P.: A magyar gazdaságpolitika következetesen abból indul ki, hogy mi egy kis, természeti adottságokban és tőkében szegény ország vagyunk. A megélhetésünk egyetlen módja ebből adódóan a külkereskedelem, vagyis az exportvezérelt gazdaság felépítése. Ehhez azonban szükség van a bejövő tőkére, aminek révén kiépülnek azok a kapacitások, melyek az exporthoz szükségesek, s az ország kijut a megfelelő exportpiacokra. Ezt az elméletet követtük már az első világháború előtt, hangsúlyosan a Horthy-korszakban, ez a tézis határozta meg a Rákosi- és Kádár-korszakot is, és a rendszerváltás óta is ez a magyar gazdaságpolitika elmélete. Ebben a több mint száz évben egyetlen egy olyan korszak volt, 1930-39 között, amikor kilenc éven át a külkereskedelmi mérleg minden évben többlettel zárult.

A modell érdekében feladtuk a belföldi piacokat, de belföldi piacok nélkül a kkv-k nem tudnak felnőni. Egy vállalat nagyon ritkán kezdheti életét azzal, hogy exportra termel. A kiút a belföldi piacok visszanyerésén át vezet. A rendszerváltás hajnalán a magyar háztartások importtartalma 7 szátalék volt – ma ez 30 százalék. A magyar termelők elvesztették a honi piac harmadát, amit fejletlenségük miatt nem tudtak exporttal kompenzálni. Csoda, hogy nagy az alulfoglalkoztatottság?

hvg.hu: És miért nem működik ez a modell nálunk?

R.P.: Az a baj, hogy amit mi exportálunk, az nem más, mint a bérmunka. Tehát a magyar export hozzáadott értékének a tartalma alapjában véve a magyar bérmunka, mivel a magyar export importtartalma meghaladja a 80 százalékot. A német export esetében például az importtartalom 42 százalék. A fennmaradt kevesebb mint 20 százalék egyszerűen nem elégséges egyrészt a behozott tőke költségeinek a fedezésére, és nem elégséges az állam kötelezettségeinek teljesítésére, például az oktatásra, az infrastruktúra fejlesztésére, az egészségügyre. Ebből egyetlen kiút van: a hozzáadott érték arányának javítása, illetve az export egy részének átirányítása a hazai piacokon elveszett pozíciók visszaszerzésére. Ezért fontos, hogy az új kormány mint prioritást kezelje a hazai kis- és középvállalatok felkarolását.

hvg.hu: És ami az adócsökkentést illeti?

R.P.: A jelenlegi nemzetközi állapotokat figyelembe véve – tekintettel az Európát érintő gondokra – a költségvetést most a nemzetközi szervezetek és Brüsszel még jobban górcső alá veszik. Ezért a magyarországi adócsökkentés szellőztetése már önmagában is rossz ötlet. Jobb lenne, ha a Fidesz, hivatkozva a kialakult válságra, az elkövetkező két-három évben nem érintené ezt a témát. Adócsökkentés helyett viszont valóban időszerű az adóegyszerűsítés, és azt is jónak tartom, hogy végre be akarják zárni az adóelkerülés kiskapuit. Az adótörvényeket mindenkinek tiszteletben kellene tartania.

hvg.hu: Ön szerint jó lépés volt az önálló hatáskörrel bíró Pénzügyminisztérium megszüntetése?

R.P.: Érdekes kérdés. Ennek ugyanis van olyan értelmezése, hogy a gazdaság igényeinek rendelik alá a pénzügyeket és nem fordítva. A Fidesz részéről ez izgalmas és bátor próbálkozás. Ha az új kormánynak sikerül intézményesítenie ezt az elméletet, komoly dolgot visz véghez. Mások egyébként ezt már megpróbálták, volt ilyen kezdeményezés a németeknél és a franciáknál is, de egyiknél sem járt sikerrel. Az elképzelés jó, mert egy tető alá hozza a pénzügyeket és a gazdasági stratégiát, amire Magyarországnak égető szüksége van, de veszélyes, mert lazíthatja a költségvetési fegyelmet.

Folytatás »
75 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2011. június 26., 19:32 Jakab

Tisztelt Conner !
Irta, hogy a hitelfelvevők nem tehetnek róla, hogy nehéz helyzetbe kerültek. Erről annyit, hogy jómagam az MTV-ben dolgozom és számos kollegám vásárolt hitelre 300-400 négyzetméteres luxusházat. Most, hogy megtörtént az összevonás és kiakarnak rúgni közüllünk nagyon sok embert,mindenkinek fáj a feje, hogy ezt a nagy hitelt ,hogy fizesse majd vissza.

2010. május 28., 13:43 Hertelendy Pál

Egy multi átlag négyszer annyi adót fizet munkavállalónként, mint egy kkv. Merthogy szja-ra, tb-re nincs kedvezmény, csak társasági adóra, ami költségvetési szempontból másodlagos jelentésű adónem. És ez is csak óriásberuházásokra jár, egy idetelepülő német mittelstand-vállalat nem kap ilyet. Róna Péter ezt pontosan tudja, mért mond hát mást?

2010. május 25., 15:21 Conner

Kedves Papa!

Még jó hogy nem az állampolgár dönti el, hogy az állam mit finanszírozzon. Mostantól pedig ez még inkább így van. A 2/3 mindent visz. Ilyen erővel egy nem katolikus miért kell hogy támogassa az államon keresztül a katolikus egyházat??? Vagy a vonattal utazóknak miért kell beszállni az autópálya építés költségeibe? Hát a vonattal sose utazóknak a MÁV-ba? Ha miskolci vagyok, miért kell támogatnom kényszerűen a budapesti „ál-fejlesztéseket”? Fura lenne, ha az állampolgár/választó döntené el, hova menjen a pénz, mikor sokaknak még az automatából való bankkártyás pénzfelvét sem megy problémamentesen, nem is beszélve arról, hogy a választási kampányban az emberek tömegei szavaztak az elmúlt 20 év „sikeres” pártjaira, az MSZP-re és a Fideszre!!!

Korábban már kifejtettem, hogy a hitelfelvevők nem pénzügyi szakemberek, nagy többségük kényszerből vett fel devizahitelt, mert a forinthitelt nem tudták megfizetni, lakni viszont azért nekik is kell valahol. A kormányok hagyták, a bankok pedig egymással versengtek, hogy minél több devizahitelt adjanak el. A hitelfelvevő itt a legkisebb és legsebezhetőbb pont. A válság, a kormányok és a bankok hatása a lakosság számára egy árvízzel felérő dolog. A lakosság nem tehet róla. Tehát az államnak kötelessége megsegítenie a bajba jutott állampolgárokat, mielőtt tömegek veszítik el a fedelet a fejük felől. Más kérdés, hogy a Matolcsiék által „ki-ötletelt” devizaátváltás egy óriási fedezetlen ígéret. Az államnak nincs ennyi pénze, egyébként is mindenki az új kormánynak nyújtja majd most a tenyerét, tehát lesznek „prioritások” a pénzszórást illetően, de el kell dönteni, melyik a fontosabb! Fidesz-közeli bratyók/vállalkozók/oligarchák támogatása, vagy nehéz helyzetbe került állampolgárok megsegítése?

2010. május 24., 00:16 Papa

Horvath ur:
egy malomban orlunk. Csak tobbunk ugy gondolta, hogy Rona Peter nem csupan ezt az egy hibat ejtette, hanem ennel sokkal tobbet. / Nem ismetelnem magam: szinte minden allitasa vitathato, nehanyat pedig 10 perc munkaval cafoltam jomagam./

A valutahitelek atvaltasat abszolut nonszensznek tartom: jomagam nem kivanom finanszirozni kedves honfitarsaimat, akik tizmillios nagysagrendu kolcsonoket vettek fel es koltottek el.
Tenyleg sajnalom azt, aki emiatt most komoly bajban van, de ettol meg a kommunizmusnak vege. Nem latom be, miert nekem/adofizetoknek kellene most (is)fizetnem a cehhet.
Lehet, hogy Ronanak ez a legfontosabb uzenete, amit szeretne eladni, mert valakinek/valakiknek ez HATALMAS uzlet lenne, hisz Csanyi batyo - akit lehet sokmindenert szidni, de ettol meg korunk egyik penzugyi zsenije - megmondta, hogy 240 milliard lenne most a valutakonverzio koltsege. / Persze, hogy ez mit jelent, nem tudom, mert ugye van egy arfolyam, atvaltom, es masnap mas valtanemem van. Mi itt a koltseg fogalma....passzolok /
De abban a pillanatban, ha a allam belep, mint szubvencionalo, az nekunk penzbe kerul, valaki - monjuk Rona leendo kenyeradoja - pedig 3 evig kaszal evi 80 milliardot...
Abbol jut egy kis morzsa Rona papanak is...akkor meg hajra, nyilatkozzal mindenhol Rona fiam...Hat ez a velemenyem a riportrol.

2010. május 22., 12:56 CestMoi

€-val vagy nélküle; egy biztos:
*MINDEN ÀLLAT ÀLLAMOSITOTT de, KEVÈSBÈ és LEGKEVÈSBBÈ ÀLLAMOSITOTT ÀLLAT is VAN!
*
Ez az *ALFA MAXIMUS* vers motto-ja, írta alias Obi van Obi.
Amen & ûdv.

További 70 hozzászólás megtekintése »
Véleménye van? Ossza meg velünk!


Róna Péter: Mire bevezetnénk az eurót, már nem lesz




  Másolat Önnek



HIRDETÉS
Tóta W a Twitteren
Mi az a twitter?
HVG ONLINE CSOPORT HÍREI
    híreink RSS csatornái »

    Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

    X