Minden negyedik magyar internetezik

1 perc

2004.07.09. 14:00

Magyarországon az internetezők száma a 14 évesnél idősebb lakosság körében 2003 végére elérte a 1,8 milliót - hangzott el az Axelero Internet pénteki sajtóbeszélgetésén.

Az otthoni internetezők száma hozzávetőleg egymillió. Míg tavaly év végén a háztartások 11 százaléka rendelkezett Internet hozzáféréssel, fél évvel később, 2004 június végén már 13 százaléka - állapítja meg az Axelero Internet cégnek a magyar internetes piacról készült felmérése. A legalább tíz főt foglalkoztató vállalatok körében, 2000-ről 2003-ra 77 százalékról 82 százalékra nőtt az internet-penetráció, különösen gyorsan nőtt a kisvállalatok körében, hiszen a nagyvállatok, 97 százalékos lefedettsége már alig javítható.



Jelenleg a hazai internetezők tábora négy csoportra osztható:



- Alapfunkciókat használók: főként levelezésre és hírolvasásra használják a világhálót, keveset interneteznek, modemes hozzáféréssel rendelkeznek.

- „Információéhes praktikusak”: széleskörű információszerzésre használják a netet, a hírek mellett adatbázisokat, termékinformációkat olvasnak. Vásárolnak, banki ügyeket intéznek és szoftvereket is letöltenek a netről. Viszonylag kevés időt töltenek internetezéssel, túlnyomórészt nem rendelkeznek szélessávú előfizetéssel.

- „Infotainment” hívek: mind információszerzésre, mind szórakozásra széleskörűen használják a hálót. Csettelnek, játszanak, képeket, videókat, zenéket töltenek le. Sokat használják az internetet, és általában lakossági szélessávú kapcsolattal rendelkeznek.

- „Internet-függők”: minden funkciót az átlagosnál nagyobb arányban használnak, hálózati játékokon játszanak, sokat csettelnek. Körükben a legmagasabb a lakossági szélessávú kapcsolatok aránya.



A hazai internetpiacon ugrásszerűen nőtt a szélessávú (broadband) hozzáférés. Ezen belül felgyorsult az otthoni szélessávú internet-hozzáférések növekedési üteme. 2004 első negyedévében a hazai internetezők 19 százaléka ADSL-kapcsolaton keresztül érte el a világhálót. További 15,5 százalék kábeles internet-hozzáférést használt (ideértve a UPC Chello szolgáltatását).



Egy év alatt - 2003 június 30. és 2004 június 30. között - az otthoni ADSL előfizetések száma a teljes hazai piacon 41 950-ről 112 000-re nőtt, ami közel háromszoros növekedést jelent - állapítja meg az Axelero Internet, amely egyébként a Matáv Csoport tagja, a hazai magánfelhasználók közel felének biztosít internet-hozzáférést, továbbá tulajdonosa és üzemeltetője az [origo] portálnak.