Jövőre már bioüzemanyagot tankolhatunk
Megjelennek jövőre a magyarországi kereskedelmi forgalomban a bioüzemanyagok, amelyből az európai uniós célkitűzésekkel összefüggésben 2005-ben várhatóan 6 ezer tonnát, 2010-ben pedig már 36-45 ezer tonnát használnak fel
Poós Miklós beszámolt arról, hogy az EU célkitűzése alapján a bioüzemanyagoknak az összes üzemanyag-fogyasztás energiatartalmára vetített részarányát 2005-re 2 százalékra, 2010-re pedig 5,75 százalékra kell növelni. "Magyarország 2005-re 0,3 százalékot, 2010-re pedig 2-2,5 százalékot képes teljesíteni" - mutatott rá az osztályvezető. Jelezte: a brüsszeli célkitűzés indikatív, azaz nem kötelező érvényű. Tagországonként az EU-ban más-más a célul kitűzött mennyiség.
Poós szerint a bioüzemanyagok ösztönzését a bioetanolra és biodízelre tavaly bevezetett jövedékiadó-mentesség szolgálja. Január elsején lép életbe a bioüzemanyagok közlekedési célú felhasználásának ösztönzéséről szóló kormányrendelet, amely már a zárt jellegű felhasználás mellett lehetővé teszi a kereskedelmi forgalmazást is.
Az osztályvezető hozzáfűzte, hogy eddig a Mol Rt. csupán kísérleti gyártást végzett bioüzemanyagokkal összefüggésben, ám várhatóan jövő év elején a társaság megkezdi a bioetanol bekeverését az üzemanyagokba oktánszámjavító adalékanyagként. "A GKM előrejelzése szerint 2007-2008 között a bioetanol évente 3,9 milliárd forint jövedéki adókiesést jelent majd a költségvetés számára az idei adómértékkel számolva" - mutatott rá Poós.
Szerinte a leginkább kukoricából előállított bioetanol elterjedéséhez Magyarországon az alapanyag-termelés és a feldolgozó kapacitás is megfelelő. Utalt arra, hogy a feldolgozást végző szeszgyárak közül a győri és szabadegyházi üzem összesen évi 50 millió literes kapacitással rendelkezik. Az osztályvezető közölte, hogy Magyarországon a üzemanyagba keverhető bioadalék legfeljebb 25 ezer tonna bioetanol felhasználását teszik lehetővé, amihez 15-20 ezer hektáron szükséges kukoricát termeszteni.
Magyarázata szerint a felső korlát megszabásakor azt vették figyelembe, hogy mennyi az a maximális adalékmennyiség, amihez még nem kell a jelenleg futó járművek motorját átállítani, s mennyi az a bioüzemanyag, amivel a benzinkúti visszaéléseknek még nem lehet alapot teremteni. Hozzátette: a visszaélések megakadályozását szolgálja az is, hogy a Mol metil helyett etilt alkalmaz majd a bioetanol előállításához, ami nem teszi gazdaságossá a helyettesítését.
Az osztályvezető a biodízel kapcsán kitért arra, hogy az ehhez az üzemanyaghoz alapanyagként szükséges repce Magyarországon nem ad akkora hozamot, ami annyira gazdaságossá tehetné ennek a növénykultúrának az energetikai célú termesztését, mint például Ausztriában. Ugyanakkor a használt étkezési olajok és zsírok kiválóan alkalmazhatóak biodízel előállításához. Poós azt mondta, hogy Kungyesen és Mátészalkán már létesült biodízel-üzem, ám azok nem működnek. Hozzátette, hogy a jövedékiadó-mentességen felül plusztámogatás versenyképessé teheti a biodízelt. (MTI)