Megállt az áresés a használt autók piacán
További drasztikus zuhanásra számítanak a használt autók behozatalában a szakértők az idén. A tendencia több tízezer ember munkáját veszélyezteti, s befagyaszthatja a hazai használtgépjármű-árakat.
A Népszabadság cikke szerint míg 2002-ben még közel százezer használt gépkocsit hoztak be az országba, 2003-ban már csak 73,4 ezret, 2004-ben pedig alig 19 ezret. Az idén még ennél is kevesebb, alig 8-10 ezer használt autó jöhet be az országba – véli Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke.
A csökkenés oka a tavaly bevezetett regisztrációs adó, amely rendkívül – olykor irreálisan – megdrágítja a használt autókat. Az adónem ráadásul diszkriminatív, vagyis a használt járművekre fajlagosan nagyobb adóterhet rak, mint az új autókra, ami keresletterelő hatással jár. Az MGOE épp ezért pert fontolgat az állam ellen, s az EU-nál is panaszt kíván tenni.
Főként, hogy a tendencia munkahelyek tízezreit veszélyezteti: az MGOE elnöke szerint tavaly még 60-80 ezer embert tudott foglalkoztatni az ágazat, ám kérdéses, hogy ez a szám tartható-e továbbra is. A használtautó-importőröknél már megindult a szelekció: a korábbi 300-ról száz alá csökkent a számuk.
Még nagyobb gondként értékeli Fojt Attila, hogy a behozatal drasztikus visszaesése megállította a használt autók piacán évek óta tartó áresést. Ez ugyanis alaposan megnehezítheti azoknak a kispénzű autósoknak az életét, akik 10-15 éves járgányukat fiatalabbra szeretnék cserélni.
Szakértők ugyanakkor megjegyzik, hogy a regisztrációs adó bevezetésének legfőbb oka az volt, s továbbra is az, hogy a használt autók importjának gazdaságtalanná tételével növelje az új autók értékesítését, s így elősegítse a hazai járműpark fiatalodását.