MÁV: felfüggesztették a pénzügyi vezérigazgató-helyettest

3 perc

2005.03.23. 16:40

Ökrös András, a MÁV Rt. pénzügyi vezérigazgató-helyettese bírálta a vasúttársaság motorvonat-beszerzési tenderének eredményszámítását, a vezérigazgató felfüggesztette beosztottját és vizsgálatot rendelt el ellene. A MÁV közölte, hogy minden érintett tudatában volt és elfogadta a motorvonat tender értékelési szempontjait, ezen belül az elszámolási szisztémát is.

Ökrös András az Indexnek nyilatkozva azt mondta, hogy a vasúttársaság beruházási részlege által elkészített eredmény pénzügyi számításait át kellett volna számolniuk a MÁV pénzügyeseinek. "Nem állítom, hogy a MÁV rosszul döntött a tender győzteséről, de szerintem nem mondhatjuk kellően megalapozottan, hogy jó döntés született. Ehhez szükség lett volna arra, hogy az értékelést végzőktől független MÁV-os szakemberek átnézzék a számítást" - foglalta össze álláspontját Ökrös András az internetes portálnak. "Közgazdasági evidencia, hogy a versenyzők ajánlatait jelenérték-számítással kellett volna összehasonlítani, nem pedig azzal a módszerrel, ahogy történt" - mondta a MÁV pénzügyeinek jelenlegi felelőse az Indexnek.

HVG: Kapcsolódások és üt-közések
A svájci Stadler és a Ganz Transelektro Rt. párosát hirdette győztesnek a MÁV az elővárosi vasúti tenderen, a vesztes Bombardier megtámadja a döntést. Ha késne a szerződés-kötés, az első két szerelvény mégsem a választások előtt futna be, hogy javítsa az ingá-zók "közhangulatát".
A HVG csütörtöki számában megjelenő, a  vitatott köz-beszerzésről szóló cikket itt olvashatja el.
Ökrös András szerint egy 100 milliárd forintos nagyságrendű közpénz-költésnél ugyanis megengedhetetlen, hogy bármilyen hiba csússzon a kalkulációba. Ráadásul igen bonyolult, súlyozott pontozási rendszerről van szó, amely szerint a maximálisan szerezhető 1000 ponthoz képest minimális, kevesebb mint 7 pontos különbséggel hozták ki győztesnek a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro konzorciumát.

A vezérigazgató-helyettes szerint azt is meg kellett volna vizsgálni, hogy a tavaly áprilisban meghirdetett közbeszerzési tender tárgyalási fordulói közben vajon nem módosították-e úgy a szabályokat (ilyesmire számos esetben sor került), hogy emiatt más lett a győztes. Ökrös András nyilatkozatát kiegészítve az MTI-nek elmondta: továbbra is úgy látja, hogy dupla ellenőrzés kellett volna a tenderszámításnál, valamennyi szakmai vonatkozású megjegyzését fenntartja, de nem kívánja tovább kommentálni a leírtakat.

Mándoki Zoltán, a MÁV. Rt. vezérigazgatója a szerdán megjelent nyilatkozata kapcsán Ökrös András ellen vizsgálatot rendelt el, és a vizsgálat lezárásig felfüggesztette pénzügyi vezérigazgató-helyettesi munkaköréből - áll a MÁV közleményében, amely arra is kitér: Ökrös András, korábban mint a MÁV Treasury vezetője, későbbiekben pedig mint a vasúttársaság pénzügyi vezérigazgató-helyettese mindvégig részese volt a közbeszerzési folyamatnak, tudatában volt a tárgyalások pontos menetének. A tárgyalásokon elfoglaltságától függő gyakorisággal vett részt. Az eljárás időszakában semmilyen kifogást nem emelt, holott azt a társaság mindennapi munkafolyamatában bármikor megtehette volna - ismertette közleményében a MÁV.

A Bombardier kifogást emel (Oldaltörés)

Ulrich Bieger, a tenderen második helyezést elért cég, a Bombardier német érdekeltségének szóvivője úgy nyilatkozott, hogy szerdán juttatják el a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz a tenderértékeléssel kapcsolatos kifogásukat levélben. A Közbeszerzési Döntőbizottság közölte, hogy szerdán beérkezett a Bombardier kérelme, és az eljárás indítása megtörtént.

A MÁV Rt. 2004-ben írta ki 30+30 villamos motorvonat szállítására és karbantartására a kétfordulós pályázatot, amelyre az előminősítést követően négy pályázó, az Alstom, a Bombardier, a Siemens és a Ganz Transelektro-Stadler adott be ajánlatot. A MÁV Rt. igazgatóságának március 18-i döntése szerint a tendert a Ganz Transelektro-Stadler nyerte.  

A nyertes ajánlata szerint a 30 motorvonatra és további 30 vonatra vonatkozó opciót figyelembe véve az egy járműre jutó ár 4 millió 960 ezer euró, a karbantartási költség 125 ezer euró évente járművenként, a takarítási költség 10400 euró járművenként évente. A Bombardier szóvivője szerint cége ennél kedvezőbb ajánlatot tett.

Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója szerint a Flirt motorvonatok első példánya 2006 márciusában már szállíthat utasokat, a szerződést a tenderkiírás értelmében legkésőbb április 18-áig aláírják. A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. bevétele 2004-ben 7,6 milliárd forintot tett ki, ebből már jelentős részt képviselnek az alacsonypadlós trolibuszok, amelyekből a BKV 2008-ig 45 darabot  kíván rendelni, Debrecen pedig 21-et - rögzítette Dunai. A vezérigazgató elmondta azt is, hogy éppen március 23-ától közlekednek Rómában a Ganz-Solaris trolibuszok, a lengyel Solaris cég a kooperációs partner a megrendelt a 18 járműnél. A mostani megrendelés nyomán 2005-ben a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. árbevétele a tervezett 10 milliárd forintról 12-15 milliárdra emelkedik, s 2006-ban az összeg elérheti a 20 milliárdot is - jelezte Dunai Zoltán.