Szexpiaci körkép: mi szem-szájnak ingere

7 perc

2005.03.24. 06:00

Segédeszközök, erotikus kiállítások, pornóvideók és DVD-k – itthon már minden kapható, ami Nyugat-Európában, és kis lépésekben ugyan, de folyamatosan fejlődnek az ebből élő hazai vállalkozók. A hvg.hu szexpiaci körképéből kiderül, mire számítanak a jövőben a magyar erotikapiac „veterán” vállalkozói.

Segédeszközöket, kiegészítőket, latex- és bőrruhákat, filmeket, krémeket és más szexuális stimulálóként használható kozmetikumokat is árusít az a háromszintes, 400 négyzetméteres üzlet Budapesten, amely jelenleg az ország legnagyobb erotikusáru- és szextermékboltjának számít. A polcokon több mint 8 ezer áru közül választhatnak a vevők, van saját raktárkészlet, és nemrégiben internetes áruházat is indítottak azoknak, akiknek fontos az anonimitás, vagy a bolttól távol élnek.

Nem árulnak zsákbamacskát
© Tectus
Az üzletet az 1990-ben alapított Tectus Kereskedelmi Kft. működteti, amely Váradi Gábor cégvezető szerint 15 éve szállt be erre a piacra egy 150 négyzetméteres shop megnyitásával. „Azóta nőtt ezeknek a termékeknek az ismertsége és az elfogadottsága is” – mondta a hvg.hu-nak a vállalkozó, aki szerint az utóbbi években megváltoztak az erotikus termékek iránti hazai igények. „Régebben az elzártság miatt egy-egy különlegességért akár nagyobb összeget is kifezettek a vevők, ma azonban a vásárlók érdeklődése a tömegfogyasztás, az olcsóbb termékek felé fordult” – mondta.

Itthon ma már minden olyan erotikus kiegészítő vagy szexjáték is kapható, ami Nyugat-Európában, és egyre több cég akar megélni ezen a piacon. Bár pontos adatok nem léteznek, Váradi szerint itthon jelenleg 80-100 üzlet kínál erotikus termékeket, a szexshopok pedig egyes becslések szerint évente hozzávetőleg 1,2-1,6 milliárdos forgalmat termelnek. Akárcsak más iparágakban, itt is jellemző Budapest dominanciája, a forgalom többsége ugyanis a fővárosban termelődik. Az üzletek 65-70 százaléka azonban Váradi szerint olyan kis bolt, amelynek havi forgalma alig éri el az egymillió forintot.

Az utóbbi évek során nőtt ugyan az erotikus áruk ismertsége – akárcsak a hazai vásárlóerő – de Váradi szerint ezek még mindig luxustermékeknek számítanak. A volt szocialista országok közül azonban így sem áll rossz helyen Magyarország: a cégtulajdonos szerint nálunk talán csak a csehek és a szlovének költenek többet szexuális kiegészítőkre.

"Mintha csak egy tésztagyár lenne"
Többek között gumibabákat, latex- és bőrruhákat, és korbácsot gyárt a Beate Uhse magyarországi üzeme, amely a Győrtől 14 kilométerre fekvő, 1100 lelkes Börcs községben található. A hozzávetőleg 40 embert foglalkoztató üzem 2002 óta van a Beate Uhse teljes tulajdonában, a cég három éve a németországi Offenbachból költöztette ide a termelést.

„Minimális a helyiek rosszérzése azzal kapcsolatban, hogy mit gyártanak az üzemben. Mintha csak egy tésztagyár lenne” -  mondta a hvg.hu-nak Rácz Róbert, Börcs polgármestere.  A településen a Beate Uhse az egyetlen nagyobb munkaadó a településen, és iparűzési adóként több millió forintot fizet a község egyébként szűkös büdzséjébe.
„Magyarország nagyon fontos számunkra, a régióban Lengyel-ország és Csehország mellett az egyik legígéretesebb piac” – mondta a hvg.hu-nak Assia Tscherookoff, az egyik legnagyobb német szexipari csoport, a Beate Uhse AG szóvivője. A tavalyi évben a nem végleges adatok szerint 278 millió eurós forgalmat, és 16 millió eurós adózás előtti nyereséget termelő konszern már meg is kezdte a terjeszkedést: Lengyelországban már megnyitotta első shopjait. „Persze minden az adott országtól függ, de általában igaz a térségre, hogy nőtt az emberek keresete, és a csomagküldő szolgálatoknál a fizetési morál is javult” – tette hozzá a szóvivő.

A Magyarországra vonatkozó konkrét tervekről a szóvivő nem nyilatkozott, de annyit elárult, hogy elégedettek a magyarországi gyáruk termelésével. A cég egyetlen gyártással foglalkozó egységét a Lavetra International Kft. a Győrtől 14 kilométerre fekvő 1100 lelkes Börcs községben működteti. 

Váradi bízik az itthoni kereslet növekedésében, de szerinte a kisebb üzlettulajdonosok hamar kiszorulhatnak a piacról, főképp, ha a magyar és a kelet-közép-európai piacot eddig elkerülő nyugat-európai szexkonszernek terjeszkedni kezdenek. Több hazai cég mellett a  Tectus is kapcsolatba került korábban olyan nyugat-európai cégekkel, akik itthon franchise-partnert kerestek, ám Váradi szerint a nyugati vállalatok a sokkal alacsonyabb hazai árak miatt végül mégsem jelentek meg itthon. 

Erotikus kiállítások: jobb mint nyugaton? (Oldaltörés)

A kiskereskedők mellett a rendezvényszervezők is hamar felfedezték a legális erotikus piacban rejlő üzleti lehetőségeket. Idén jubilál a háromnapos Budapesti Erotika Kiállítás, amely az elmúlt tíz év alatt megtöbbszörözte kiállítóinak és látogatóinak a számát, és mára már nyereséget is hoz a szervezőknek – mondta a hvg.hu-nak Strausz Ildikó, a kiállítást szervező S&F Bt. egyik tulajdonosa.

Egy kiállítás képei
© Erotika Kiállítás
A rendszerint szeptemberben megrendezett kiállítás legnagyobb – sokak szerint számos nyugat-európai szexkiállítást is maga mögé utasító - vonzerejét az erotikus árukat, segédeszközöket árusító kiskereskedők megjelenése mellett az élő bemutatók, show-k jelentik, ahol a legnagyobb hazai videó- és DVD-kiadók pornósztárjai lépnek fel. A közönség olyan évente visszatérő attrakciókra is számíthat, mint Deborah Valentin pornószínháza, vagy Miss Erotika és Mister Erotik megválasztása.

Strausz az 1995-ben indult esemény hazai megrendezésének ötletét egy Bécsben látott hasonló kiállításból merítette. „Az induláskor mindenki hitetlenkedett és nem tudta hová tenni a dolgot” – emlékszik vissza a rendező, aki szerint mára viszont az erotika kiállítás szalonképes, nagy látogatottságú közönségrendezvény lett. A kezdeti 25 kiállító és nagyjából 4 ezer látogató után idén már 50-60 cégre és hozzávetőleg 20 ezer látogatóra számítanak. A kiállítók döntő többsége hazai vállalkozás, a külföldi részvétel Strausz szerint elenyésző.

Bár konkrét számokat nem árult el, a szervező annyit mégis elmondott, hogy az esemény az utóbbi években már nyereségesen működik. A rendezvényszervező S&F azonban biztos, ami biztos, több lábon áll: az erotikus kiállítás mellett Strausz borászati és kertészeti kiállításokat is szervez.

„A kiállítás a maga módján hozzásegítette ezt a piacot, hogy végre elfogadják az emberek a témát és sokkal nyiltabban, bátrabban merjenek érdeklődni, kérdezni és vásárolni. Ez nyilvánvaló pozitív változás” – tette hozzá Strausz, aki szerint ha csak kis lépésekben is, de a hazai erotikus piac folyamatosan fejlődik.

„Az utóbbi években bővült a kiskereskedelmi hálózat,  vidéken is nyilnak sorban a shopok. Eddig elmaradt viszont a nagy nyugati  cégek, forgalmazók  "berohanása" a hazai piacra, ami a hazai kereskedők szempontjából nem is olyan nagy baj” – mondta a kiállítás szervezője. A piac hazai szereplői szerinte egyébként már más piacokra készülnek. „A hazai cégek, forgalmazók is erősen kacsingtanak tőlünk keletebbre, ahol még mondhatni "szűz" a piac, például Romániában és Bulgáriában” – tette hozzá a szervező.

Kovi: korántsem keresem magam degeszre (Oldaltörés)

Alias Kovács
István
© HVG
Az évi 150 magyar gyártású filmmel a hazai pornóipar nem nevezhető a műfaj globális fellegvárának – mondta a HVG-nek a közelmúltban adott interjújában Kovács „Kovi” István pornóproducer és -rendező, aki saját csillagaitól, illetve a bulvársajtóval ápolt jó kapcsolatoktól várja az üzlet bővülését (HVG, 2004. december 15.).

Interjú Kovival
Kovi szerint a globális pornó-ipart olyan nagy szereplők uralják, mint a magyar An-tennaMikro kábeltévés háló-zaton a Private Gold adásait sugárzó, a világ 25 országában szexcsatornákat üzemeltető Private Media Group Inc., amely a befektetésekért cserébe megszerzi a szerzői jogokat.

Hozzá hasonlóan barcelonai székhelyű a spanyol, brit, né-met, francia, olasz, görög cé-gekből összeállt International Film Group is, amelynek tagjai Kovi szerint egymás között cserélgetik a filmeket. "Ezeknek én csak szerény beszállítója lehetek” – tette hozzá Kovi.

Olvassa el a producerrel készült teljes interjút!
„Csak mosolygok, amikor olyasmit hallok, hogy Budapest volna a világ pornófővárosa. Ameriká-ban évi 14-16 ezer pornófilm készül, Európá-ban 4 ezer, ebből Magyar-országon úgy 150. Én évente 48 filmmel jövök ki, amiből mindössze tíz a saját gyártású, a többit olaszországból, Németországból vagy éppen az USA-ból vásárolom” – mondta a producer.

Kovi szerint a pornófilmből nem inkább és nem kevésbé lehet megélni, mint másból: a pornó is csak olyan üzlet, mint a többi. Szerinte egy-egy 2500 forint körüli áron kapható videokazettából vagy dvd-ből - amelyek után a pornószakmában 25 százalékos kulturális járulékot is be kell fizetni az államkasszába - jó, ha félezer darab elmegy a hazai piacon, így aztán nem lehet óriási bizniszről beszélni. Külföldön, mindenekelőtt Németországban jobb a helyzet, ott több ezer példányt adnak el egy filmből – tette hozzá a 47 éves pornófilmes.

Az amerikai pornóipar néhány milliárd dollárt termel évente, a tengerentúli és európai tőzsdéken megjelentek a barcelonai Private Media Group és más pornócégek papírjai. Kovi irodája viszont egy belvárosi bérház hátsó udvarában, egy autóvillamossági műhely mögött található, s korántsem mondható fényűzőnek, cégének, a Luxx Film Kft.-nek hivatalos forgalma évi 50 millió forint körül van.

”A Luxx Film idehaza így is piacvezető, bár van még egy, ezzel összevethető nagyságú, filmforgalmazásban utazó cégem. Mindazonáltal korántsem keresem magam degeszre” – tette hozzá a producer, aki szerint a költségek is jelentősek: egy-egy külföldi film jogainak megvásárlása átlagosan 1500 euróba kerül. „Én producerként a világpiacon labdába sem rúgok a nyugati kollégákhoz képest" - fogalmazott Kovi.