Rajt hajnal négykor, bukás a kanyarban legelésző tehéncsorda miatt – 100 éve lett kerékpáros nagyhatalom Magyarország

6 perc

2025.05.12. 16:15

Szerdán rajtol Budapesten a jubileumi Tour de Hongrie, amelynek történetét száz évvel ezelőtt kezdték írni. A körverseny rövid időre a régió egyik legfontosabb amatőr versenyévé vált, profi marketinggel és nagy nevekkel a mezőnyben – amíg a nagy szponzor halála, a pénztelenség és a rémes nemzetközi helyzet véget nem vetett a hőskor ragyogásának.

„A Tour de France-szal egyidőben e világverseny egy távoli rokonaként kerül ma hajnalban 4 órai kezdettel eldöntésre a háromnapos Dunántúli Országos Körverseny, mely Magyarország országúti kerékpáros sportjában egyik kimagasló mérföldkövét jelenti annak a természetes fejlődésnek, mely a háború óta oly nagy lendülettel megindult.” Így kezdődött a Nemzeti Sport cikke 1925. június 27-én, aznap, amikor a később már Tour de Hongrie-ra átnevezett verseny először rajtolt el. A cikk szerint a viadal „hazánk kerékpáros sportjának történelmében egyedülálló”.

A Nemzeti Sport 1925. június 27-i idézet cikke a Dunántúli Körverseny indulásáról
Arcanum

A XIX. század végén a magyar kerékpársport alig néhány évvel lemaradva követte a nyugati trendeket – az ország első kerékpáros egyesülete 1882-ben jött létre, az 1890-es években pályakerékpáros versenyeket rendeztek, az első nagyobb országúti versenyt pedig 1896-ban tartották meg, Budapest-Siófok távon (a győztes 4 óra 5 perc alatt ért be, a hatórás szintidőn belül 56-an teljesítették a versenyt). Aztán megtört a lendület: amikor a XX. század első évtizedében nyugaton elkezdtek több napos körversenyeket szervezni, ezt a példát a magyarok nem követték, a világháború pedig hatalmas pusztítást hozott. Még a Tour de Hongrie-t sem sikerült első nekifutásra megrendezni, 1923-ban állami támogatás nélkül a szponzorok és lelkes támogató magánszemélyek nem dobtak össze elég pénzt.

Na de 1925-ben!