Amerika a Holdra és a Marsra készül, az új űrsikló pedig késik
A NASA felgyorsítja egy új, ember szállítására is alkalmas űrhajó fejlesztési munkálatait, amely a fő űrszállítóeszköz lesz azután, hogy nyugdíjba küldik a jelenleg szolgálatban lévő űrsikló flottát. A politikusok közben az amerikai űrdominancia elvesztése miatt aggódnak.
Talán így néz majd ki a jövő űrhajója. A CEV megépítését már komolyan gondolják © NASA |
Egyes elemzők úgy gondolják, hogy az űrkutatás Föld körüli pályán ragadt az utóbbi húsz évben, aminek a legfőbb oka az űrsikló-program igen rossz hatékonysága. Míg hagyományos rakétákkal korábban eljutottak a Holdra, megépítették a Skylab űrállomást, és egy sor űrtechnlógiai átörést értek el, addig az űrsiklók nevéhez a két katasztrófán kívül alig fűződik valami érdemleges. Talán éppen a Hubble pályáraállítása a legdicsőbb tettük. Ezért itt az idő, hogy újragondolják az elbürokratizálódott NASA működését és az űrprogramokat. Bush elnök pár hónappal ezelőtti kijelentései, hogy az Egyesült Államok ismét embert kíván juttatni a Holdra, s aztán a Marsra is, már az új szeleket jelezték, amelyek azóta úgy látszik nem csitultak.
Legalább is erre vall, hogy a NASA bejelentette: felgyorsítja egy új, emberek szállítására alkalmas űrjármű építését, amelyet azután állítanak rendszerbe, hogy a jelenleg szolgáló három gépből álló űrsikló-flottát nyugdíjba küldték. Erre körülbelül 2010-ig kell várni, amíg a Nemzetközi Űrállomás építését teljesen be nem fejezik. Az új űrhajó – Crew Exploration Vehicle (CEV), azaz legénységet hordozó kutatójármű – fejlesztése ugyan már elkezdődött, de nem lehet rá számítani, hogy ez első olyan útjára, amikor ember is lesz a fedélzetén, 2014 előtt sor kerülne.
A NASA egyik szakértője, William Readdy, a szenátus tudományos- és űralbizottságának meghallgatásán azt mondta, hogy egyre sürgetőbb a régi űrhajók lecserélése, de addig ez ügyben semmit sem tehetnek, míg nema CEV képes lesz hozzákapcsolódni a Nemzetközi Űrállomáshoz. Readdy kijelentette, hogy felgyorsítják az új jármű fejlesztési munkálatait.
Kay Hutchinson szenátor, az albizottság elnöke egy NASA vezetőknek, űrhajósoknak és tudósoknak tartott értekezleten azt mondta, hogy nemzetbiztonsági kérdés a saját indítású űrhajókkal való részvétel a Nemzetközi Űrállomás programjában, illetve a Föld körüli pályán emberi személyzettel folytatott kutatásokban. Mint tudott a Columbia 2003-as katasztrófája óta az amerikai űrsiklók nem repülnek, s jelenleg orosz űrhajók szolgálják ki az űrállomást. Bár az űrsikló program folytatására pár hónapon belül számítani lehet, az Egyesült Államokban egyre türelmetlenebbül várják egy új hatékonyabb és biztonságosabb, s főleg olcsóbb üzemeltetésű űrjármű megjelenését.
Minél hosszabb lesz a szünet az űrsiklók nyugdíjazása és a CEV szolgálatba állítása között, a NASA annál inkább rá lesz utalva a külső segítségre. A szenátusi meghallgatáson az is elhangzott, hogy mind az Európai Unió, mind Japán fejleszti a saját űrjárművét, amellyel a Nemzetközi Űrállomást elláthatják. Howard Ross, a NASA egy másik szakértője bevallotta, hogy ha nem cselekszenek elég gyorsan az amerikai űrprogramok más országok segítségére lesznek utalva.
Az amerikaiak nem csak azt szeretnék elkerülni, hogy a tavaly év végihez hasonló helyzetek alakuljanak ki, amikor az űrállomáson szinte minden étel elfogyott, s az oroszoktól kellet segítséget kérniük, hogy egy Szojuz űrhajóval feltöltsék a készleteket. Végre ismét zavartalanul, s mások vizslató tekintet elől elzárva szeretnének kutatásokat folytatni, s persze az egyre nagyobb űrüzletből is nagyobb részt kívánnak maguknak, amelyből az európai űrügynökség mára jókora szeletet kaparintott meg magának.
Egy másik, s alighanem az amerikai politikusok számára legfontosabb problémát Bill Nelson szenátor fogalmazta meg a NASA illetékeseinek. Szerinte a geopolitikában manapság nincs probléma. Aztán rögtön meg is kérdezi: De mi lesz a geopolitikával 2012-ben? A konklúzió pedig az, hogy a CEV fejlesztését fel kell gyorsítani.
Kay Hutchinson szintén arra ösztökéli a NASA vezetőit, hogy vizsgálják felül a Nemzetközi Űrállomásra vonatkozó hosszú távú tudományos terveket beleértve, hogy az állomást nemzeti laboratóriumként ismerjék el, s gondolkodjanak el a NASA jelenlegi szerepén, amellyel támogatja az emberes holdutazások felújítását, s ember eljuttatását a Marsra. „Az gondolom, fontos, hogy ne csak azt mondjuk, hogy ez egy eszköz a Hold és Mars-kutatásban. Azt hiszem, hogy ez az eszköz képes ennél sokkal többet tenni a nemzet és a világ javára” – fejtette ki a szenátor.
A CEV-re vonatkozó közbeszerzési eljárás hírek szerint már kezdetét is vette, s a nyertest szeptemberben fogják megnevezni. Főesélyesnek sokan a Lockheed Martin konszernt tartják. Erre következtetnek például abból is, hogy a cég megállapodást kötött az űrhajósok egészségügyi ellátásában jártas Wyle Laboratories-zal is a tervezésben és a CEV megépítésében való együttműködésről. A Wyle bennfentes cégnek számít az űrhajózásban, hiszen a NASA az elmúlt tíz évben egymilliárd dollár értékű megrendelést adott nekik. De a Lockheed Martin csoportjához más, az űrtechnológiában is jól ismert cégek is csatlakoztak, így az Orbital Sciences, az EADS Space Transportation, a United Space Alliance, a Hamilton Sundstrand é a Honeywell.
A nyertesnek mindenesetre 2008-ra olyan szintre kell emelnie a fejlesztéseket, hogy képes legyen demonstrálni a CEV működését, 2014-re pedig készen kell állni az első indításra.