Peugeot 307 CC teszt: az oroszlán, a kabrió, a színész és a többiek
Mint egy ufó – ezzel fogadott a feleségem, amikor xenon-fényárban begördültem a kapun. A 307 CC valóban olyan, mint egy űrhajó, de persze annak is a luxus változata. Ajándék minden benne eltöltött perc, életérzést közvetít, bemutatja, milyen lehet sztárnak lenni.
© hvg.hu |
Ha Szókratész látott volna kupé-kabriót, akkor valószínűleg az autók szépségének ideáját a 307 CC tulajdonságaival írta volna le. Ennél szebb autót ugyanis nehéz elképzelni. Kupéformája, vonalai, látványosan vigyorgó cápatekintete, vonzó feneke, hatalmas hátsó lámpái mind azt igazolják: a franciák nagy és férfias üdvöskéje igazi szexbomba. Hát még, ha beülünk. A kinti világ bezárul és csak a kényelem, a luxus, a sztárlét levegője járja át tüdőnket. A finom, kényelmes bőrfotelek, a puha tapintású kormány, a hidegfejű alumínium váltógomb, a hatalmas műszerek nem evilági pompával kényeztetnek.
Parkolni művészet© hvg.hu |
A kilátás fantasztikus, de nagy magabiztosságot igényel, hisz a hatalmas szélvédő, valamint a mély, példás tartású ülések a szemlélődést szolgálják, a forgalomra figyelést kevésbé. Az autó orra és feneke ellenőrizetlenül halad a maga útján, ám meg lehet szokni a méreteit. A parkoláshoz nagy merészség és persze sok gyakorlat kell. A szűk hátsó ablakok izgalmassá teszik a hátra beparkolás egyébként egyhangú műveletét. Természetesen más a helyzet leengedett tetővel, akkor az ember akár felállhat, és úgy tájékozódhat. Akinek gondot okozna a vakon parkolás, kérhet az autóhoz tolatóradart.
Jó tulajdonságok |
Csendes, de erős motor Precíz váltó Alacsony fogyasztás Utánozhatatlan életérzés |
Oldalra viszont fantasztikus a kilátás, nincs B-oszlop, az első és a hátsó oldalablak illesztése a látótér mögött van. A hatalmas A-oszlopot viszont meg kell szokni, bár a kereszteződésekben úgyis nekünk adnak elsőbbséget. Bárki, aki meglátta tesztautómat, legalább egy másodpercre megfeledkezett arról, hogy siet, hogy várják, hogy menni kell.
© hvg.hu |
Az első közös nap az oroszlánnal való ismerkedés jegyében telt el. Nem volt könnyű, mert autodidakta módon, műszaki leírás nélkül kellett felfedeznem finomságait. Minden oké volt, csak a legfontosabb hiányzott: a kabrióérzés. A tető meg az istennek sem akart kinyílni, hiába nyomkodtam a gombját, az autó egyre csak ezt a szöveget ismételgette nagy bamba kijelzőjén: Operation roof impossibile, screen not in place. Egy éjszakát ráaludtam, de a megfejtés az álom képében sem jött el. Reggel nyolckor nem bírtam tovább, felhívtam a Peugeot segélyszolgálatot, ahol nem nevették el magukat, sőt öt percen belül szakember tájékoztatott arról, hogy a tető nem a csikorgó hideg miatt nem nyílik.
Rossz tulajdonságok |
Magas ár Korlátozott hátralátás Nehéz és hangosan csukódó oldalajtók Nehezen csukható csomagtartó |
A segélyszolgálat készséges, udvarias és gyors segítségével tehát a tetőnyitás problémája is megoldódott. Csak a csomagtérben lévő biztonsági hálót kellett rögzíteni, hogy elválassza a csomagokat az összecsukódó tetőtől. 25 másodperc alatt kinyílik a világ, a kézifék mögött található gombbal új autót varázsoltam. A 0 fokos kabriózás utánozhatatlan. Fejem tüzelt a boldogságtól, az autó szinte könyörgött, hogy még, még. A tető menet közben nem nyitható, csak nagyon alacsony, 5-6 kilométer/órás sebességnél. Célszerű álló autónál nyitogatni, csukogatni, így kevésbé rohannak belénk tátott szájú autósok és mi is jobban élvezhetjük az átalakulás másodperceit.
© hvg.hu |
A csomagtartó kupé állapotban jól megpakolható, sőt bútorszállítástól sem kell megriadnunk. Egy 135x75-ös, lapra szerelt tömör fa asztalt nagyobb bonyodalom nélkül, igaz nagy felhajtással, sikerült hazaszállítanunk. Az áruház parkolójában a tekintetekről lehetett leolvasni a közvéleményt: kabrióra telik, de hazaszállításra sajnálják a pénzt…
© hvg.hu |
A Peugeot 307 CC álomautó, apró kompromisszumokkal. A nehéz ajtók, a nehezen csukódó csomagtartó, a zűrös ki- és beszállás és a zörgő műszerfal komoly problémák egy ilyen árú autónál, de vezetésének élménye mindenért kárpótolt. Az viszont picit rémisztő volt, hogy egy zsámbéki emelkedőn az 5000 kilométert futott vasszürke(zöld) tesztautó sebességórát és a fordulatszámmérőt magába foglaló központi egysége egyszer csak kifordult a helyéről. Félre kellett állnom, hogy visszapattintsam. Biztos megvakarta szemöldökét egy szerelő a futószalag mellett, és kimaradt egy pár csavar, vagy ki tudja? Tény az, hogy nemes, egyszerű és egyszerűen elegáns a beltér. A hangulat meghitt. A hátsó férőhelyek csak gyerekméretű egyéneknek kényelmesek, bár erre rácáfolt az élet. Dömösnél egy lobogó hajú stoppost fedeztem fel a szürkületben Hárman ültünk a kupéban, mégis megálltam. Messziről felismertem Badár Sándor színészt. Skodája indítómotorja megadta magát, ezért kénytelen volt stoppal hazajutni. Befészkelte magát a fiam mellé. Nem volt könnyű a beszállás, a biztonsági övön való átmászás, de szerinte hátul is jól el lehet lenni. És ezt nem csupán az udvariasság mondatta vele, én is kipróbáltam. Magam mögött is kényelmesen befértem, a lábaimat viszont kiszállásig nem nagyon mozdíthattam. Az út további részén, Szentendréig, visszafogtam az oroszlános tempót, és a az autó helyett Badár Sándor Cadillac-es történeteit hallgattuk.
© hvg.hu |
Bár erős dízel hajtja, a 307 CC nem versenyautó, inkább a lehúzott tetős, magamutogatós cirkálást kedveli. De, ha az ember határozottan rálép a gázra, az egyébként szótlan jármű felhörög és 2000-es fordulatszám fölött a turbó segítségével elkezd repülni. Hihetetlen gyorsulást produkál a 136 lovas 320 Nm-es nyomatékkal megáldott HDi-motor, bármilyen sebességtartományban legyünk is. Ha vége az esztelen száguldásnak, érezni lehet, ahogyan megnyugszik az autó, ismét csendesen és megbízhatóan suhan. A tesztautóban lévő navigációs és telematikai rendszert nem volt szerencsém kipróbálni. A fedélzeti számítógép és a Blaupunkt zenegép pár óra alatt kiismerhető. Az öt cédét magába szippantó CD-váltós cucc nyitott és zárt tetővel is házimozi hangzást nyújt.
© hvg.hu |
A krómozott órák fehér számlapon mutatják a sebességet és a fordulatszámot, a bőrkormány tapintása finom, megbízhatóan forgatja a 16 hüvelykes könnyűfém kerekeket. A sportosságot hangsúlyozza az alumínium pedálsor, a középkonzol, a belső kilincsek, a levegőbeömlők krómhatású borítása. A kéttónusú műszerfal műanyag elemeit bőrkárpit egészíti ki, így lesz ízléses, harmonikus és franciás a belső.
© hvg.hu |
A hatfokozatú kézi váltó precíz, tapintása sportosan kéjes. Tudnám, minek az a sok sebességfokozat, városi használatban négyes fölé ritkán kapcsoltam, csak autópályán éreztem a hat fokozat előnyét, de ez egy alapvetően városi, tengerparti cirkáló. Sokszor nem is tudtam, milyen fokozatban megyek, kettestől felfelé bármit örömmel bevett.
© hvg.hu |
A futómű sportosan kemény, de a nagyobb úthibákra is pontosan úgy reagál mint a kis egyenetlenségekre. A hatalmas kerekek jól fekszik az utat, de a jeges viszonyok miatt néha az ESP segítségét kellett igénybe vennem. Főleg kigyorsításkor és brutális sávváltáskor érződött a himbálózás, az elektronika biztonságosan megtartotta az autót. Az ESP-funkció a műszerfalon kikapcsolható, ez télen nem ajánlott. A fűtésrendszer könnyedén megbírkózik a téllel. Mínusz 9 fokban kaparás nélkül öt perc alatt menetkész az autó. A hatszáz kilométeres tesztút végén a benzinkútnál kellemes élményben volt részem, az autópályás gyorsítások, a sok városi araszolás és az állandó fűtés ellenére a Peugeot 100 kilométerenként beérte 6,9 liter gázolajjal. Nem rossz egy kétezres, 136 lovas motortól.
Bukókeret védi az utasokat © hvg.hu |
A 307 CC jól teljesített az EuroNCAP-on: 4 csillagos minősítést szerzett a törésteszteken, és 2 csillagot a gyalogosvédelmi teszten. A 307 CC egyike a legbiztonságosabb kabrióknak. Az elektronikus menetstabilizáló egy vagy több kerék tapadásának csökkenésekor – például éles kanyarban – fékezéssel, illetve a nyomaték módosításával stabilizálja az autót. A programhoz kapcsolódik: blokkolásgátló (ABS – hirtelen fékezéskor kiküszöböli a kerekek teljes blokkolását), kipörgésgátló (kisebb tapadás esetén óv meg a kerekek kipörgésétől), elektronikus fékerőelosztó (nagyobb és pontosabb fékhatást biztosít), vészfékrásegítés (szükség esetén plusz fékerőt biztosít.) Hirtelen fékezéskor az automatikusan aktiválódó elakadásjelző lehetővé teszi a mögöttünk haladók figyelmeztetését és a ráfutásos balesetek esélyének csökkentését.
A 307 CC 60 literes vezetőoldali és 90 literes utasoldali légzsákokkal, valamint 2 oldalsó, 16 literes, a fejet és a mellkast védő oldallégzsákot is alapáron kínál. Ütközés esetén a 307 CC megerősített struktúrája nyújt fokozott védelmet az utasoknak. A hátul utazók védelmét biztosítandó, a 307 CC a legmodernebb fejlesztésű bukóíveket kapott, melyeket elektronikus borulás érzékelővel láttak el.
Peugeot 307cc HDI Standard+ | |
MOTOR | |
Lökettérfogat (cm3) | 1997 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő/kW | 136/100 – 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 320/340 – 2000-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2605 |
Hosszúság/Szélesség/Magasság (m) | 4356 / 1759 / 1424 |
Csomagtér | 350 (kupé), 204 (kabrió) |
Saját tömeg (kg) | 1578 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Csúcssebesség (km/h) | 208 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 11,1 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
városi | 7,7 |
országúti | 5,1 |
kombinált | 6,0 |
tesztfogyasztás | 6,9 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 159 |
ÁRA | 5,8 millió forinttól A tesztelt autó ára 8 millió Ft. |