A kiállítás legszebb autói

1 perc

2006.01.10. 06:06

Általában bizakodva tekintenek az idei év elé a nagy autógyárak, de a vezető amerikai autóipari cégek kilátásaira árnyékot vetnek az ázsiai gyártók, amelyek továbbra is rohamosan terjeszkednek az amerikai piacon is, mondják piaci elemzők annak kapcsán, hogy vasárnap Detroitban megnyílt a világ legjelentősebb nemzetközi autószalonja.

Egy Dodge a múltból 
Kattintson a képre, hogy
megnézhesse detroiti galériánkat
© AP
Általában bizakodva tekintenek az idei év elé a nagy autógyárak, de a vezető amerikai autóipari cégek kilátásaira árnyékot vetnek az ázsiai gyártók, amelyek továbbra is rohamosan terjeszkednek az amerikai piacon is. A vezető autógyárak többsége igyekszik erősíteni pozícióit az amerikai piacon. A Toyota ma bejelentette, hogy az idén további 10 százalékkal akarja növelni eladásait az Egyesült Államokban. A japán vállalat tavaly tizedik rekordévét könyvelhette el az amerikai piacon, 10,1 százalékkal 2,26 millió járműre növelte értékesítését, és ezzel 13,3 százalékos piaci részesedést ért el. A vállalat jelentős kapacitásnövelő beruházásokra készül, és szakmai vélemények szerint 2007-ben a világ elsőszámú autógyára lesz, megelőzve az amerikai General Motorst.

Az Audi is rekord évre számít az idén, immár az egymást követő tizenegyedik évben. A tavalyival nagyjából azonos, 6,4 százalékos növekedést vár a vállalat vezérigazgatója, Martin Winkerkor. Az Audinak is az Egyesült Államok a legnagyobb piaca, itt 83 066 autót adtak el tavaly, 6,6 százalékkal többet a 2004. évinél, s az idén is hasonló növekedésre számítanak.

Ezzel szemben továbbra is gyengélkedik a két nagy amerikai autógyár, a General Motors és a Ford. A General Motorsnál az elemzők további veszteséget várnak a negyedik negyedévről is, miután a társaság 4 milliárdos veszteséget halmozott fel 2005 első kilenc hónapjában. A cég tavaly 30 ezer fős leépítést, és 12 észak-amerikai gyár bezárását jelentette be, a hazai eladásainak gyengesége miatt.

Riválisa, a Ford várhatóan kisebb nyereséget tud majd felmutatni a negyedik negyedévről, és további jelentős gyárbezárásokat jelentenek majd be január 23-án. A DaimlerChrysler viszont stabil forgalmat vár az idén, miután tavaly rekordot döntött az értékesítése: 4,047 millió autót adtak el, ez 3,8 százalékkal több az egy évvel korábbinál.