Hogyan érhet véget a hosszú kormányzás? És a Fideszé?
Hat tényezőre van szükség ahhoz, hogy egy hosszú ideje kormányzó erő politikailag degenerálódjon. A hasonló dél-afrikai, japán és olasz kormánybukások példáit a Méltányosság Politikaelemző Központ foglalta össze.
2021-ben a Méltányosság Politikaelemző Központ kijött egy könyvvel, amely a hosszú időn keresztül „uralkodó”, szinte leválthatatlan kormánypártokról szól nemzetközi és történeti összehasonlításban. 2024-ben ezt kiegészítettük egy másik könyvvel, amely a hosszú időt ellenzékben töltő pártokkal foglalkozott, úgyszintén nemzetközi és történeti összehasonlításban. Nyugodtan kimondhatjuk: a magyar nyelvű irodalomban szinte egyedüliként vezettük be a domináns párt – hosszú ellenzékiség kategória párosát, és messze a napi szinten túlemelkedve foglalkoztunk azzal a mindenkit foglalkoztató kérdéssel, hogy miért kormányoz olyan régóta a Fidesz, és miért nem sikerül az ellenzéknek megtörnie ezt a hosszú kormányzást.
Ebben a második könyvben – amelyet tavaly februárban, a kegyelmi botrány kibontakozása idején adtunk nyomdába – még nem tudtunk foglalkozni az akkor már derengő kérdéssel: mi van, ha a magyar ellenzék berkeiben valami váratlan történik, például megjelenik egy új szereplő, aki viharos gyorsasággal lép szinte az összes addigi ellenzéki párt helyébe? 2024 közepétől pedig az is világos, hogy az új szereplő nemcsak a „régi” ellenzékre, de a régi, hosszú ideje kormányzó domináns pártra is komoly veszélyt jelent. Ez a mostani írásunk tehát ott veszi fel a fonalat, ahol azt tavaly februárban elejtettük. Most ugyanis ennek a megváltozott szituációnak az elemzésére vállalkozunk, mégpedig két szempontból.
Összefoglaljuk azt, hogy a nagy kormánypártok milyen körülmények hatására „degenerálódhatnak” – természetesen politikai értelemben. Hat ilyen tényezőt találhatunk, amelyek a nagy kormánypárt kifáradásáról tanúskodnak, és mind a hatot elemezzük is, természetesen magyar kontextusban. Ezt a témakört pedzegettük már 2024-es könyvünkben, de akkor ez még csak elméleti lehetőségnek tűnt. Az eseményeket figyelve most jóval közelebb vagyunk ahhoz, hogy a nagy kormánypárt elfáradása túllépjen az elméleten, és gyakorlattá váljon.
Másodszor számba vesszük azokat a forgatókönyveket, amelyek egy hosszú kormányzás után bekövetkezhetnek. Négy forgatókönyvet vázolunk fel arra vonatkozóan, hányféleképpen érhet véget egy hosszú ellenzékiség. Ezek közül az első nem a hosszú kormányzás megszűnését, hanem folytatását („örökkévalóságát”) valószínűsíti, ám a másik három már valódi változással számol, de a változás kimenetelét és tartósságát illetően komoly különbségekkel.
E két témakör alapos kitárgyalása után néhány alapvető és a mai magyar politika alakulására is kitérő következtetéssel zárjuk majd az elemzést.