Boom és csalódás a flottapiacon - 1. rész

7 perc

2006.01.13. 10:10

Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.

A cégek 15-20 százalékot is
lefaraghatnak, ha flottaüzemeltetőre
bízzák autóparkjukat
Az outsourcing, azaz a vállalatok működéséhez elengedhetetlen, de azok fő profiljától idegen tevékenységek külső szakértőkkel való elvégeztetése Magyarországon régóta ismert. Ezen a munkamódszeren alapulnak a flottakezelő szolgáltatások is, amelyek tehermentesítik a gépkocsi használóját az autó fenntartásával kapcsolatos járulékos és igencsak szerteágazó feladatoktól.

– Vannak, akik – köztük nagy flották is – készpénzért vásárolják a gépkocsikat, majd maguk foglalkoznak annak üzemeltetésével – vezet be a flottakezelés gyakorlatába Kohus Ádám, a Renault Hungária flottaértékesítési vezetője. – Van, aki kiválaszt egy hitelkonstrukciót (hitel, pénzügyi lízing, operatív lízing), de ezen kívül, minden egyéb, az autó kapcsán felmerülő költséget saját hatáskörben intéz. Vannak vállalatok, akik egyáltalán nem szeretnének foglalkozni az autókkal, így azokat flottaüzemeltető cégeknek adják ki. Ez utóbbi konstrukció a legelterjedtebb a multiknál, ugyanis így a gépkocsi használata során felmerülő összes költséget (benzinkártya, biztosítások, súlyadó, karbantartás stb.) egy számlán, havonta kapják meg.

Kohus Ádámtól megtudtuk, hogy a Renault nem áll rosszul a flottaértékesítés területén, eladásainak évek óta 20-30 százalékát adja ez az üzletág, tavaly nagyjából 4000 autót értékesítettek flottában. Egy másik megkérdezett forgalmazónál, a Volvónál szintén magas a flottaeladás aránya, t avaly a Volvo-vásárlók 35-40 százaléka volt flottakedvezményre jogosult, Budapesten ez a szám természetesen magasabb, 50-55 százalék.

Kinek éri meg a flottakezelés? (Oldaltörés)

Csereautót, sofőrszolgálatot,
üzemanyagkártyát is kaphat az ügyfél
– Az operatív lízing és a flottakezelés már néhány autó esetében is költségmegtakarítást jelenthet. A lízing egyik fontos előnye az, hogy a tartósbérlet révén a gépjárművek eszközértéke kikerül a mérlegből, azaz a vállalkozásnak pénzeszközei szabadulnak fel, amelyet alaptevékenységére fordíthat – hívja fel a figyelmet a szolgáltatás gazdaságosságára a piacvezető LeasePlan Hungaria Rt. vezérigazgatója, Gáti Tamás. A flottakezelés keretében a szolgáltató gyakorlatilag minden, a gépjármű működtetéséhez kapcsolódó adminisztrációs és operatív feladatot elvégez az üzemeltető helyett, így az ügyfél belső adminisztrációja, ezáltal pedig költségei jelentősen, akár 15-25 százalékkal is csökkenhetnek az önállóan végzett flottakezeléssel való összehasonlításban.

A flottakezelő már a gépjárművek beszerzésénél kedvezőbb feltételeket tud kialkudni, de jelentős mennyiségi kedvezményt kap a biztosítótársaságoktól, az üzemanyagok után, a gumi és alkatrészek árából, a szervizek óradíjából.
– 6200 autóval már lehet nyomást gyakorolni – mondta a kedvezmények kialkudásának hátteréről Boros Gábor, a flottaüzemeltetési piac második legnagyobb szereplőjének tartott MKB - Euroleasing Autópark Zrt. kereskedelmi igazgatóhelyettese. A kedvezményeket a flottakezelő beépíti saját áraiba és továbbadja partnereinek. Így néhány autóból álló flottával rendelkező partner is részesülhet azokban az előnyökben és kedvezményekben, amelyeket egy nagyobb flottatulajdonos élvezhet, az MKB - Euroleasing Autópark Zrt.-nél akár egy autóval is. A magyar tulajdonban lévő cég a második legnagyobb flottát üzemelteti Magyarországon, övék a 25 ezresre becsült magyar piac közel egynegyede. 6200 autót üzemeltetnek, 350 ügyfelet szolgálnak ki.

– Az első eldöntendő kérdés a flotta finanszírozásának pénzügyi konstrukciója – mondja el Elek Zoltán, a 2500 autót harmadik legnagyobbként üzemeltető Budapest Autópark-kezelési Zrt. termékfejlesztője. – Egyik módja az operatív lízing, ami egy bérleti konstrukció, amelynek során a jármű mindvégig a finanszírozó (bérbeadó) könyveiben szerepel, tehát nem terheli az ügyfél eszközállományát, és a bérleti díj teljes egészében költségként elszámolható. Egy másik módszer, a pénzügyi lízing esetében a járművek az ügyfél könyveiben szerepelnek, ez a finanszírozási forma viszont áfa-mentes havidíjakat tesz lehetővé. Ez azoknál a cégeknél jelenthet előnyt, ahol a gépjárműveket magáncélra is használják. A pénzügyi lízing esetében a finanszírozás végén a jármű a bérbevevő tulajdonába kerül.

A flottakezelő a már létező flották esetében nyilvántartási és rendszerezési feladatokat végez, és az így létrehozott statisztikai adatbázis révén átláthatóvá teszi a flottát. Nyomon követi az autók életét, regisztrálja és elvégzi az aktuális karbantartást és vizsgáztatást. Gondoskodik a biztosításokról, az adók és járulékok befizetéséről, a kedvezményes tankolást üzemanyagkártyákkal teszi gördülékennyé. Az időszakosan szükséges, kötelező és ajánlott tartozékokat is előteremti, így sem a téli gumiabroncsok felszerelése, sem a nemzetközi zöld kártya beszerzése nem rabolja a flottatulajdonos vagy a gépkocsivezető idejét. A segélyszolgálat, a csereautó, és a sofőrszolgálat biztosítása, sőt újabban a legnagyobbaknál a 24 órás online nyomon követhető rendszerfelügyelet is a flottakezelés szerves része.

– Fontos, hogy az ügyfél nem csak a beszerzési kedvezmény miatt vesz igénybe flottakezelőt, hanem azért, mert ezzel egyidejűleg megszabadul az autó üzemeltetési és újraértékesítési eredmény kockázatától is – hangsúlyozza Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója –, hiszen azt 100 százalékban áthárítja a flottakezelőre.

Kinőtte a gyerekcipőt (Oldaltörés)

Célszerű azonos márkájú
autóflottát fenntartani
Magánemberként sem könnyű az autóvásárlás, egy vállalati gépjárműpark összeállítása pedig külön művészet. A gépjárműpark-menedzselés kiszervezésének koncepcióját a multinacionális cégek hozták be az országba a kilencvenes évek elején. A hazai flottakezelt autópark 60-75 százalékát a LeasePlan Hungária Rt., az MKB - Euroleasing Autópark Zrt. és a Budapest Autópark-kezelő Zrt. (a GE Money Bank - Budapest Bank Csoport tulajdona) üzemelteti.

– Magyarországon a nemzetközi szintű operatív lízing és flottaüzemeltetési piac alig több mint 10 éves múltra tekint vissza, de mára már kinőtte a gyerekcipőt annak ellenére, hogy még messze elmarad a nyugat-európai országok piacainak érettségétől. Hazánkban jelenleg az utakon futó gépjárműveknek mindössze 1-2 százaléka, azaz mintegy 20-25 ezer gépjármű flottakezelt, míg Nyugat-Európában ez az arány már a 25-30 százalékot is eléri – mondja Gáti Tamás. A LeasePlan vezetője szerint a magyar flottakezelt járműpark két területen növekszik majd jelentős mértékben a következő években. Az egyik terület a kis- és középvállalkozások, a másik pedig az államigazgatás, a közintézmények, állami hivatalok és állami vállalatok szegmense. A 450 szerződéses partnerrel büszkélkedő LeasePlan hazai gépjárműparkja meghaladja a 8500 gépkocsit, amelyek finanszírozott eszközértéke megközelíti a 20 milliárd forintot, tavalyi árbevétele meghaladta a 10 milliárdot. A fele részben a Volkswagen tulajdonában lévő eredetileg holland anyacég a 1960-as évektől foglalkozik gépjármű-lízinggel. A LeasePlan Corporation a világ harminc országában több mint 1,2 millió gépjárművet kezel.

Ádáz verseny az ügyfelekért (Oldaltörés)

A rendőrség 2007-ig 1050 Lacettit kap
Boros Gábor úgy véli, hogy a piac növekedése mögött két tényező áll: az állami megrendelések, nagy közületi szolgáltatók megjelenése mellett a pénzintézetek, az autókereskedők és a lízingcégek embertelen versenye. Ezt a véleményt osztja Révész Tamás, a Budapest Autópark-kezelő Zrt. vezérigazgatója is, aki úgy véli, a hajszának csak vesztesei lesznek. Az olcsó áron bevállalt üzemeltetés előbb-utóbb minőségi romlást eredményez a szolgáltatások területén is. A kíméletlen verseny tönkreteszi az autópiacot, ez látszik a csökkenő újautó-eladások visszaesésén, valamint az egy év alatt a közel duplájára emelkedett, lízingből visszavett gépkocsik számán.

Míg az MKB - Euroleasing Autópark Zrt. legjelentősebb ügyfelei a Magyar Telekom, a T-Mobile és a Mol Rt., addig a LeasePlan a Pfizert, a Borsodi Sörgyárat, az IBM-et, a Lilly-t, a Hilti-t, az Electrolux-ot, valamint ugyancsak a Mol-t tudhatja ügyfelei között. A LeasePlan 2005-ben több kiemelt közbeszerzési pályázatot is megnyert. Sikerrel szerepeltek az Állami Autópálya Kezelő Rt., valamint a MÁV Rt. és az Országos Rendőr-főkapitányság által kiírt - utólag vehemensen támadott - közbeszerzési tendereken.

Ez utóbbi volt az eddigi legjelentősebb hazai gépjárműbeszerzés: a 18 milliárd forintos ügylet keretében 2007-ig összesen 3 ezer rendőrautót vásárol, illetve bérel a Belügyminisztérium. A beszerzés előtti mintegy 4300 autóból álló rendőrségi járműpark 60 százaléka amortizációra érett, több száz kocsi javíthatatlan, némelyik be sem indul. A bonyolult és több kategóriában rövid határidővel kiírt tenderen végül három autómárka és két finanszírozó, illetve üzemeltető nyert: a Skoda (többek között 1200 villogóval szerelt Octavia), a Chevrolet (1050 Lacetti bűnüldöző és ügyintéző jármű) és a Ford (350 Fiesta), illetve a Porsche Lízing és a LeasePlan. Elsőként a Porsche Lízing adott át 300 Octavia Limousine Tour és 100 Octavia Combi Tour típusú fényhíddal felszerelt járművet. Majd a GM Hungary 150 fehér Chevrolet Lacettit. Decemberben további 150, bűnügyi autónak szánt Octaviát szállítottak le a rendőrségnek.

A sajtó tavaly kiemelten foglalkozott az állami vasút nagy értékű tendereivel, amelyek rendre a Közbeszerzési Döntőbizottság asztalán kötöttek ki. A MÁV százmilliárd forintos motorvonattendere után, a gépkocsitender is terítékre került, miután az egyik vesztes pályázó megtámadta a vasúttársaság személy- és tehergépjármű beszerzését. A vasút autóparkját már tíz éve üzemeltető X-Rent Kft. többek között azért támadta meg az eredetileg 394 személy- és 767 tehergépkocsira – illetve plusz-mínusz 30 százaléknyi járműre – kiírt flottatendert, mert álláspontja szerint a győztesként kihirdetett LeasePlan teljesíthetetlen szerződési feltételeket vállalt. Tavaly februári, valamint augusztusi döntése nyomán a Közbeszerzési Döntőbizottság elutasította a kaefté beadványait (Forrás: Közbeszerzési Értesítő 3005/2005, illetve 15471/2005), míg a MÁV folyamatosan kapja a megrendelt autókat.

Biró Csongor