Elegáns és takarékos © Citroën |
A Citroen tavalyi zászlóshajója (idén már érkezik a C6-os) ideális választás cégautónak. Alacsonyabb felszereltségben középvezetőknek tesz jó szolgálatot, azonban az általam tesztelt Exclusive-felszereltséggel a csúcsvezetők is elégedettek lehetnek, és csupán 6-7 millió forintot költöttek. Ezért a pénzért olyan fejlesztések boldog élvezői lehetnek, mint például a vétlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer.
Életmentő figyelmeztetés
Figyelmeztet a vétlen sávelhagyásra © Citroën |
Sokat hallottam róla, nagy várakozással kapcsoltam be tesztautóm műszerfalán a funkciót. Összevissza cikáztam a sávok között, semmi. Már azt hittem, az egész kamu, amikor elolvastam a használati utasítást, amiből kiderült, hogy csak 80 kilométer/órás sebességnél működik. Irány az autópálya, és a meglepetés nem maradt el. A vétlen sávelhagyásra figyelmeztető jelzés felér egy fenékmasszázzsal. A rezgő elemet a vezető ülés jobb és bal oldalába építették be, így azon az oldalon figyelmeztet, amerre az autó irányjelzés nélkül kitér. Nagyon hasznos megoldás a Citroen által kifejlesztett szabadalom, életeket menthet. Akárcsak az ide-oda pásztázó kanyarkövető Xenon-fényszórók. Nagy biztonságot ad éjszakai vezetéskor, hisz a kormány mozgásával összhangban mindvégig követi az út ívét.
|
Könnyed kormányzás Kifinomult technika A műszerfal ergonómiája |
A csúcstechnika iránt érdeklődőknek ajánlani tudom még a továbbfejlesztett hydractive-rendszert, amelynek segítségével a vezető három futómű beállítás közül választhat. Ha nagy sebességgel autópályán halad, akkor leültetheti az autót, de ha rossz minőségű útburkolaton alacsony sebességgel megy, akkor meg tudja emelni az autó hasmagasságát.
[[ Oldaltörés: Rossz pont az ülésekért (Oldaltörés) ]]
Visszafogott a belső © Citroën |
Szép és elegáns lenne az autó belseje, ha hozzá méltó üléseket választottak volna a tervezők. A Xsara Picassós ülések azonban nem ebbe az autóba valók, a C5-ös és annak vezetője sokkal többet érdemel. A kéttónusú, minőségi anyagokból készült műszerfalat sem csúnya kék műanyagcsíkkal kellett volna elválasztani. Ráadásul ez az elem végigfut a hátsó fertályon is. Mennyivel ízlésesebb az autót kívülről körbeölelő krómdíszítés. Nem szép az ülés, viszont annál kényelmesebb. Puha, de jó tartást biztosít, sőt a deréktámasz alkalmazásával egyenesen pihentető a vezetés. A motoros ülés jótékony adomány, a gombok segítségével folyamatosan, menetközben is tudjuk változtatni az éppen kényelmes üléshelyzetet.
Vonzó és átlátható a műszerfal © Citroën |
A fedélzeti számítógép kijelzője kétszínű, ennek ellenére jobban átlátható, mint a felárért rendelhető színes monitor. Ezen a szinten természetes a navigáció, a beépített telefon, a hifi, a kétzónás digitális klíma és a tempomat is. Gyönyörű este a műszerfal megvilágítása, varázslatos, elegáns, barátságos és ízléses. A biztonsági övek bekötéséről tájékoztat a fedélzeti számítógép, ám nemcsak az első kettőről, hanem a hátsókról is. A középkonzol kiemelt helyén folyamatosan villog a visszajelző, ráadásul a monitoron is figyelmeztet.
Mindennek van bőven hely
Az autó hossza 4745 milliméter © Citroën |
Tárolóból van dögivel, a kesztyűtartó kétszintes, bárhová nyúlunk kinyitható dobozkát találunk, még az első ajtókban is van külön csukható rekesz a szokásos mélyedés mellett. A hatalmas autó a fényre sötétedő tükrök segítségével jól belátható, bár az éles szögben csapódó hátsó szélvédő korlátozott hátralátást engedélyez. Az autó méreteit meg kell szokni, hisz majdnem ötméteres, pontosabban 4,745 méter. A csomagtartó 471 literes.
|
Ülések Hangosan csukódó ajtók Lassan ébredő motor |
Hátul is nagy a hely, ha felhúzzuk a fejtámlákat, királyi kényelemben utazunk. Az autó főleg ezzel a felszereltséggel sofőrös limuzinnak is alkalmas. A C5-öst cégautónak teremtették, szép, elegáns, kiválóan felszerelt, biztonságos, modern, takarékos és megbízható, ráadásul a Citroen évindító akciójának köszönhetően most az ára is kedvező. A lábaknak, a fejnek, a vállaknak bőven van hely, a széles középső kartámasz lehajtásával csak fokozhatjuk a kényelmet. A kartámasz természetesen szétnyitható, újabb rekeszt rejtve, sőt a kartámaszból két pohártartót is kihúzhatunk.
[[ Oldaltörés: Nyugodt erő (Oldaltörés) ]]
Szép formájú lámpák karcsúsítják a C5-öst © Citroën |
Könnyen, hangtalanul, zajtalanul és nagyon finoman megy az autó, szinte siklik, az útviszonyoktól függetlenül. Hajóként hullámzik mindenen keresztül. Semmilyen úthibát nem visz be a futómű az utastérbe, mintha mindig autópályán mennénk. A kétezres motor halk, ám visszafogott hangja ellenére elég jól húz, bár gyorsulási versenyeket nem nyerünk vele, a nyomatékos motor könnyedén tartja nagy sebességtartományban is az autót. A legizgalmasabb, amikor a tempomatot kormányról kezelve hatvanról hirtelen felgyorsítunk százra, lenyűgöző az erő, ami beleprésel az ülésbe. Ha a 138 ló beindul, rendesen megy az autó, a fékezésről hűtött keréktárcsák gondoskodnak, ha netán valamelyik kerék megcsúszna működésbe lép a menetstabilizáló és az ABS. Az erős fagy ellenére egyik biztonsági rendszert sem kellett megtapasztalnom. A váltó, a kuplung nagyautósan azaz problémamentesen működik, egyedül az ajtók csukódása nem tetszett, túl zajos volt.
A motort teljes egészében burkolat védi, talán ennek is köszönhető a visszafogott motorzaj az utastérben. A motorháztető nyitásában hidraulika segít, elég csak kipöckölni a zárat. Az elegáns 16 hüvelykes felniken Michelin Pilot Alpin 215/55 R16-os gumik feszülnek. Az autó januári dugók ellenére meglepően takarékosnak bizonyult, az ötnapos tesztvezetés során 8,1 liter gázolajjal beérte száz kilométerenként.
Citroen C5 2,0 HDI Exclusive |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1997 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 138 lóerős 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 320 Nm 2000-es fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2750 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4598/1780/1476 |
Csomagtér | 471 liter |
Saját tömeg (kg) | 1498 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 205 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 9,8 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 7,8 |
Országúti | 5,0 |
Vegyes | 6,0 |
Tesztfogyasztás | 8,1 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 158 |
ÁRA | A tesztelt autó ára 6,85 millió Ft. |