Bioforradalmat akarnak a svédek
Svéd cégek, autógyártók és egyetemek elhatározták, hogy kimozdítják a holtpontról a nyugat-európai biodízel-kérdést. Az EU által is támogatott program célja, hogy minél szélesebb körben elterjedjen a bio-üzemanyagok használata.
Saab 9-5 bioethanollal © autocar.co.uk |
Egyelőre Európát nem hozta lázba az Észak-Amerikában is népszerű bioethanol-alapú környezetkímélő üzemanyagok tankolása. Európában a svédek erőltetik az áttörést. A Saab, az európai Ford, az Omni/Scania, öt bioethanol-gyártó és négy egyetem összefogásával indult el egy hosszú távú program, amelynek első lépéseként nyolc európai országban összesen 140 bioethanol-kutat telepítenek. Kezdetben tízezer bio-üzemanyaggal hajtott autóval számolnak.
A zöld Ford Focus © autocar.co.uk |
A projekt élenjárója a Saab és a Ford, a svédek adják az autókat és a tudást, a Ford az üzemanyag-előállításban és európai flották (Flexifuel Focus) zöld útra váltásában működik közre. A Saab 9-5 BioPowert tavaly júliusban mutatták be, Svédországban már kapható, Nyugat-Európa többi államában márciustól lehet megvásárolni a kiváló menettulajdonságokkal rendelkező nagyautót.
A bioethanollal hajtott járművek 65 százalékkal kevesebb széndioxidot bocsátanak ki, mint a hagyományos hajtóanyagok. A bioethanolhoz szükséges természetes alapanyagok (gabonafélék) fokozott termelése élénkítő lehet például a brit mezőgazdaságra.
Kedvezmények garmadát adják (Oldaltörés)
A Saab svéd nyitóoldala, a kedvezményes autóval © Saab |
Svédországban minden adott a környezetbarát autózáshoz. Az bio-üzemanyagok adómentesek, az alternatív hajtású autóknak nem kell útdíjat fizetniük, ha Stockholm belvárosába akarnak behajtani. 20 százalékkal csökkentették a biztosítási díjait ezeknek az autóknak, ingyen parkolhatnak, ráadásul adókedvezményt is kapnak mind az egyéni üzemeltetők, mind pedig a flottafelhasználók. Hasonló kedvezményeket egyelőre más európai országok nem akarnak bevezetni, az Egyesült Királyság kormánya arra tett vékonyka ígéretet, hogy 2010-ig öt százalékra növelik a bio-üzemanyagok arányát a teljes hajtóanyag felhasználás tekintetében. Nálunk most határoztak arról, hogy csökkentik ezeknek az üzemanyagoknak a jövedéki adóját, bár csak a mezőgazdasági felhasználás engedélyezett.
Világszerte lendületet adhat a bio-üzletágnak, hogy George Bush amerikai elnök bejelentette, meg kell állítani az USA olaj-függőségét, muszáj alternatív hajtóanyagokat fejleszteni és csökkenteni kell a Közel-Keletről származó olaj importját 75 százalékkal.