RS: a legördögibb Renault Clio

3 perc

2006.06.13. 11:45

Az új Clio Renault Sport méltó örököse a Clio Renault Sport 2.0 16V-nek, és közvetlenül profitál a Renault Forma-1-es technológiájából. Kategóriájában a világon elsőként használ hátsó diffúzort, amit az autósport csúcskategóriájában már évtizedek óta sikerrel alkalmaznak. A szintén újdonságnak számító oldalsó hűtőnyílás-kilépőkkel együtt pedig kiemelkedően jó aerodinamikai hatékonyságot eredményez.

© Renault
Sportosabb, mint valaha: az új Clio Renault Sportot a kétliteres 16V négyhengeres továbbfejlesztett változata hajtja, melynek teljesítménye 197 lóerőre növekedett. Ez kereken 100 lóerő/liter motorteljesítményt jelent, amely kategóriája legjobb értékének számít. A 215 Nm-es forgatónyomaték a hétköznapi forgalomban is könnyed autózást biztosít. Mindezt egy rövidített áttételekkel rendelkező, hatsebességes, manuális sebességváltóval párosítva elsőosztályú teljesítményt és vezetési élményt kapunk.

Másik különlegessége a független függőcsapszeg-tengelyvonalú első futómű, amely centiméter pontos irányíthatóságot és tökéletes egyensúlyt biztosít. A Mégane Renault Sportból származó Brembo-féknyerges fékrendszer az új Clio Renault Sportban is megbízhatóan dolgozik.

Izomtól duzzad

Az új Clio Renault Sport sportos karaktere a külső és a belső formatervében egyaránt visszaköszön. Az átdolgozott vonalak felerősítik a Clio III alapvetően is karakteres, izmoktól duzzadó vonalait. A szélesített első és hátsó lökhárítók, a hangsúlyos oldalküszöbök és a hajlékony, köténylemez alatti légterelő, valamint az oldalsó hűtőnyílás-kilépők és a diffúzor már első ránézésre éreztetik az új autó kifinomult aerodinamikáját és sportos örökségét. Az új Clio Renault Sport nagyméretű abroncsokkal (215/45) és 17-colos könnyűfém keréktárcsákkal készül, amelyek alig takarják a hatékony és megbízható Brembo fékdugattyúkat és a hatalmas tárcsafékeket. A nagyteljesítményű 2.0 16V szívómotor szükségessé tette a széles, lökhárítóba integrált hűtőnyílások használatát a hűtési hatásfok növelése érdekében.

Az új Clio Renault Sport átdolgozott karosszériát kapott, nagyobb első lökhárítókkal (+ 42 milliméter), hogy a szélesebb nyomtávnak és a megnövelt kerékméretnek helyet szorítsanak. Speciális oldalkiképzése plusz 28 milliméteres növekedést jelent mindkét irányban, követve a megerősített hátsó futómű megváltozott dimenzióit. A Clio III széria padlólemezét – amelynél a pótkerék helyén mélyítés található – sík fenekű megoldásra cserélték, hogy helyet nyerjenek a kipufogódob, és a kétoldali kivezetésű kipufogók számára.

Az új Clio Renault Sport speciális kagylóülésekkel is rendelhető lesz, amelyeket a Recaro céggel közösen fejlesztettek. Az autó utasterével harmonizálva ezek az ülések is “Entresol” szövetborítást kaptak, csakúgy, mint a hátsó üléssor. A beépített oldallégzsákok mellett ezek az ülések egy merev, polyamid és üvegszál héjszerkezetre épülnek, amely versenyautós, de a versenyautókénál jóval kényelmesebb üléspozíciót biztosít.

Forma-1-es extrák a kisautón (Oldaltörés)



© Renault
Az új Clio Renault Sport legfeltűnőbb technológiai újítása – vizuálisan és abszolút értelemben is – a hátsó lökhárító szokatlan kialakítása, amely magában foglal egy hátsó diffúzort is. A Forma-1-ből származó megoldást korábban csak exkluzív, csúcskategóriás sportautókon használták. A diffúzor megakadályozza, hogy felhajtóerő keletkezzen az autó alatt és segíti az autó stabilitását nagy sebességnél azáltal, hogy a levegőáramlatot előre tervezett módon irányítja, melynek segítségével szívóhatást kelt. A diffúzor felfelé ívelő formájának pontosan megtervezett alakja és szöge alacsony légnyomású területet hoz létre az autó alatt. Az így keletkező leszorítóerőnek köszönhetően nincs szükség hátsó légterelőre, az áramló levegő emelő hatásának ellensúlyozására. Az optimális stabilitást segítő megoldás harmadával csökkenti a felhajtóerőt, közel 40 kilogrammnak megfelelő leszorítőerőt termel autópályán, és akár 70 kilogrammot versenypályás tempónál anélkül, hogy az autó aprólékosan tervezett, alacsony légellenállási együtthatóján (CdA) rontana.

A diffúzor hatékonyságának maximalizására a tökéletesen illesztett dupla kipufogóvégződéseket a kivezető csatornákba integrálták. Ezzel az elrendezéssel nem befolyásolják a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát.

Az első hűtőnyílás-kilépők szintén aerodinamikai okokból születtek, hiszen a turbulencia csökkentésével javítják az autó légellenállási együtthatóját. A hűtőnyílás-kilépők az autó alól érkező légáram mellett a motortérben rekedt meleg levegő távozását is segítik. Ugyanakkor ezek a nyílások optimálisan terelik a levegőt az autó oldala mentén, tovább javítva ezzel az aerodinamikai hatékonyságon.

A maximális stabilitás érdekében az új Clio Renault Sport tengelytávját 10 milliméterrel megnövelték (2585 milliméter) a Clio III-hoz képest, részben az új független függőcsapszeg-tengelyvonalú első futómű helyigénye miatt. A tapadás és a kanyartulajdonságok tovább javultak az új autó szélesebb első, és hátsó nyomtávjának köszönhetően, amelyek 48, illetve 50 milliméterrel szélesedtek a Clio III alapváltozatához képest.

100 lóerős literteljesítmény

Az új Clio Renault Sport dinamikus tulajdonságainak köszönhetően a – Renault Sport Technologies és a Renault Motorfejlesztő Központja által közösen fejlesztett – 2.0 16V motor képességei maximálisan kihasználhatók. A hatsebességes váltóhoz csatlakozó, nyomatékos négyhengeres osztályon felüli sportosságról és vezetési élményről gondoskodik. Az új Clio Renault Sportot az F4R RS 2.0 16V szívómotor hajtja, amely 197 lóerős 7250-as percenkénti fordulatnál.