A Combinók már eleve priusszal érkeztek Budapestre
Eddig több európai nagyváros is rendelt a Siemens-villamosokból, amelyek közül több százat kellett módosítani, több városban pedig kártérítési ügy kísérte a Combinók bejövetelét.
Késik az újraindítás |
Csütörtökön még nem járnak a Combino villamosok - mondta el a Siemens Zrt. kommunikációs igazgatója, Farkas Szilvia, hozzátéve, hogy a villamosokat vizsgáló nemzetközi bizottság eredményei alapján csütörtök estére végeznek az első Combino szerelésével. Dirk Rösler, a Siemens AG közlekedéstechnikai ágazatának projektvezetője kedden azt mondta: szerdán nemzetközi, osztrák és német szakemberek részvételével felálló csoport vizsgálja meg a forgalomból visszavont járműveket. Akkor reményét fejezte ki, hogy csütörtökön egy-két Combino villamos visszakerülhet a forgalomba. A Siemens Zrt. kedden vonta vissza a Combino villamosokat, miután sorozatos meghibá-sodásokat tapasztaltak a járműveknél. Elsősorban a villa-mosok ajtajával voltak prob-lémák. Ezzel kapcsolatban Dirk Rösler keddi sajtótájékoztatóján elismerte: típushibáról van szó. |
2002-2003-ban váratlanul problémák mutatkoztak a csavarral felerősített alumínium testhéjak torziós ellenállásával kapcsolatban, ezt a Siemens hivatalosan is elismerte 2003 decemberében, írta a Railway Gazette International 2005 október 1-jén megjelent áttekintésében a Combinókról. Ami 2002-ben néhány rögzítési hiba ártatlan esetének tűnt, később alapvető műszaki hibának bizonyult.
Több tanulmány után a Siemens háromlépcsős tervet készített a hibák kiküszöbölésére. A Siemens, a Combino márkanevet megtartva, Krefeld-Ürdingbe helyezte át a gyártást, ahol hasonló formatervezéssel, de megváltozott műszaki tartalommal, osztrák tervek alapján gyártanak acél vázszerkezetű villamosokat, egyebek között a BKV Zrt. számára is itt készültek a járművek - azonban a problémák ezzel nem szűntek meg.
A világon mintegy 15 város 481 Combinót rendelt eddig, írta a Railway Gazette International. A típus 1996. júliusi megjelenésétől tavaly októberig - amikor a Railway Gazette International összegzése elkészült - 114 Combino Basic típust szállítottak le, és 310 Advanced változatot rendeltek. A 424 rendelés mellett a portugáliai Almeida 24 Combinót rendelt rozsdamentes acéltesttel.
Németországi nagyvárosokon - Augsburg, Düsseldorf, Erfurt, Freiburg, Nordhausen, Potsdam, Ulm - kívül Amszterdam, Bázel, Verona, Bern, Poznan és Budapest rendelt a Combinókból. Európán kívül Hirosima és Melbourne.
Az olaszországi Verona 22, a spanyol Alicante városa 10 Combino megrendelését mondta le, 25 millió eurós kártérítést is kapott. A különböző panaszok nyomán 403 Combinót módosítani kellett, számos nagyváros városi tanácsának, illetve közlekedési vállalatainak főhetett a feje a Combinókkal kapcsolatban.
Amszterdamban 2004. augusztusi lapjelentések szerint az ismert konstrukciós hibák mellett újabbat mutattak ki a rendszeres ellenőrzések, és az ottani közlekedési vállalat szóvivője kétségeit hangoztatta a villamosok harminc évre várt élettartamával kapcsolatban.
Bázelben arra 2003. októberben a lapok arról írtak, hogy az egész Combino-flottát javításra kellett küldeni, miután korábban a 28 Combinót biztonsági okokból már kivonták a forgalomból. Az ügyletet vizsgáló bizottság szakértői arra a következtetésre jutottak, hogy a Siemens már bevált, kipróbált technológiáként adta el az újonnan fejlesztett járműveket. A Siemens kártérítést fizetett, szakértők azonban a továbbiakban arra figyelmeztettek, hogy sínhálózat erős terhelése pénzügyi időzített bombát rejthet, amelyet a Siemensszel kötött szerződések nem fedeznek.