Csúcsra járatás
A keddi rekorddöntés után hosszan tartó tetőzésre számítanak a Tisza alsó szakaszán, de a városvezetés szerint Szegednél kitartanak majd a gátak. A hét végére az országos ár- és belvízi védekezés költsége meghaladhatja a 10 milliárd forintot.
Szegednél kis híján halálos áldozatot követelt az árvíz elleni védekezés. Kedd hajnalban egy 50 éves férfi a ladikjából beesett a folyóba, a víz elsodorta, de szerencséjére fennakadt egy uszadékon. Több mint egy órát töltött a vízben, mire ki tudták menteni, testhőmérséklete 34 fokra hűlt le, életveszélyes állapotban szállították a Szegedi II. számú Városi Kórházba.
A küzdelem az áradó Tiszával nemcsak veszélyes, de hosszú is lesz. A folyó Szegednél kedden, a déli órákban csúcsot döntve elérte a 982 centimétert, jócskán meghaladva az eddigi rekordnak számító 1970-es 960 centimétert. A szakemberek ráadásul hosszan elhúzódó tetőzésre számítanak. A csongrádi szakaszon rendkívüli készültség van érvényben, lapzártánkkor már mintegy másfél ezren dolgoztak a gátakon, a vízügyi szakemberek, a honvédség, a polgár- és városőrség, a polgári védelem emberei mellett egyetemisták és civil önkéntesek is. A Tisza-védtöltés nehezen megközelíthető szakaszaira katonai helikopterek szállítják a homokzsákokat.
Nemcsak ez jelzi, hogy szinte hadiállapot van a csongrádi megyeszékhelyen. Szegeden a Tisza belvárosi szakaszát teljesen elzárták, civilek nem közelíthették meg a folyót, így próbálnak megszabadulni a katasztrófaturisták ezreitől. A védekezés lapzártánkig sikeres volt, de a Felső-Tisza-parton, a Stefánián, a Múzeum-kertben és a klinikák előtti területen egyre több buzgár tör fel, a támfalaknál szivárog a víz, homokzsákok és fóliák segítségével igyekeznek megakadályozni a nagyobb bajt. A Felső-Tisza-parton leállt a tömegközlekedés, trolik helyett kerülő útvonalakon buszok szállítják az utasokat. A vészhelyzet pénteki kihirdetését követően Botka László (MSZP) szegedi polgármester szombat délután két órától a város teljes közigazgatási területén ingyenessé tette a tömegközlekedést, egyúttal felszólította a helybelieket, ne használják személyautóikat. "Az árvízi védekezést akadályozó gépjárműveket figyelmeztetés nélkül, azonnal elszállítják" - áll Botka közleményében.
A hatóságok keményen fellépnek a rendkívüli szabályok megsértőivel szemben. Makón - ahol a Maros már elöntötte ugyan az árteret, de a vízszint nem közelíti meg az 1970-es, kitelepítéses nagy áradás idején mértet - például büntetőeljárást indítottak egy helybeli férfi ellen, aki a tiltás ellenére traktorral fölhajtott a hullámtérben lévő lezárt területre, ráadásul megtámadta az emiatt tiltakozó vízőrt. A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság emberei szombattól - a lakosságot érintő korlátozások bevezetése óta - keddig a járművek elszállítása mellett 14 személy ellen szabálysértési feljelentést tettek, 31 személyt megbírságoltak.
A védekezésre való felkészülést segítette, hogy a vízügyesek a múlt héten jelezték, a Tisza vízszintje várhatóan április 21-éig minden eddigi rekordot megdöntve megközelítheti, kedden pedig szinte biztosra vették, hogy eléri a 10 méteres magasságot. A helyiek reményét pedig az is erősíti, hogy a Tisza alsó szakaszán 1879 óta nem volt gátszakadás. A szakemberek azonban figyelmeztetnek: most nem a magas vízszint, hanem az elhúzódó árhullám jelenti az igazi veszélyt. "Az árvíz a megye területén 93 174 személyt és 30 573 épületet veszélyeztet" - mondta a HVG-nek Kató Sándor, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatóhelyettese. Biztos, ami biztos: a megyében felkészültek a kitelepítésre, készenlétbe helyeztek ezer személygépkocsit, kétszáz autóbuszt, kétszáz vasúti kocsit, a polgári védelem 446 munkatársának pedig riadókészültséget rendeltek el. A katasztrófaveszély miatt a hódmezővásárhelyi és a szentesi laktanyában készenléti állapot van, a katonák nem kapnak kimenőt.
Az árvízhelyzet politikai vitát is kavart a városban. Botka ugyanis Frank Józseffel, a megyei védelmi bizottság elnökével, valamint vízügyi szakemberekkel, a katasztrófavédelem és a polgári védelem helyi vezetőivel hétfőn bejelentette: Szeged biztonságban van. A parlamenti képviselőnek egyéni kerületben az első fordulóban megválasztott polgármester a nagyfai és a Szeged-Tiszasziget közötti szakaszt nevezte kritikusnak, ugyanakkor azt is hangsúlyozta, ott is csak azért kell fokozottabban vigyázni, mert az új gátat és a felújított, megerősített gátszakaszt most teszteli a hatalmas víztömeg. A helyi fideszesek nem értik Botka nyugalmát. Makrai László önkormányzati képviselő például azt mondta, most imádkozni kell, hogy ne történjen nagyobb baj. Ő egyébként részt vett a Vásárhelyi-terv kidolgozásában, s megjegyezte, a Medgyessy-kormánynak 2002-ben átadott dokumentáció nemcsak részletes árvízvédelmi, hanem területfejlesztési programot is tartalmazott, de azt a vízügyi tárca másfél évig még csak elő sem vette. A kormány 2003 óta - a Vásárhelyi-tervre hivatkozva - csupán látszatintézkedéseket tett, állítja Makrai, új gátakat nem épített. Például a 2000-ben átszakadással fenyegető, most is veszélyes Kósdi-zsilipnél és a Szeged-Tiszasziget közötti szakaszon is csak "rutinrekonstrukciót" hajtottak végre a meglevőkön.
Lapzártánkig mindenesetre kitartottak a gátak, keddi adatok szerint összesen 2198 kilométernyi folyószakaszon van készültség az országban, ebből 794-en rendkívüli, keddtől már a Hármas-Körös egy 78 kilométeres szakaszán is. Jó jelnek számít ugyanakkor - legalábbis Magyarország számára -, hogy Tokajnál jelentős apadást mértek a Tiszán, a Duna vízszintje pedig már a déli határ közelében is csökken.
OLÁH ZOLTÁN