A konvergenciaprogram esélyei - a HVG elemzése
Tántoríthatatlanságra lenne szüksége a kormánynak ahhoz, hogy végrehajtsa a múlt héten véglegesített konvergenciaprogramot. Enélkül nemcsak az euró bevezetése kerül beláthatatlan messzeségbe, hanem az uniós támogatások tetemes része is elszállhat.
Ha csak annyi előnye lesz Magyarország európai uniós csatlakozásának, hogy 2006. szeptember 1-jétől gyökeret ver idehaza a politikai igazmondás kultúrája, már bőven megérte. Nem igazán szívderítő, hogy mindez külső kényszer hatására történik, de az eredmény feltétlenül pozitív. A kormány által múlt pénteken jóváhagyott és Brüsszelbe eljuttatott felújított konvergenciaprogram - végcélját tekintve az európai közös valuta bevezetésének akadályait elhárító gazdaságpolitikai menetrend - a mérvadó kommentátorok zöme szerint a korábbiakhoz képest brutális őszinteséggel tárja fel a magyar gazdaság súlyos sebeit, és a szükséges gyógymódot sem hallgatja el. A rejtett összefüggéseket kedvelők megkockáztathatják: van benne valami jelképes, hogy e fordulatra éppen az 1956-os forradalom 50. évfordulója előtt kerül sor. A program előrevetíti, hogy a kormány végre szakít a kádárista gazdaságirányítás jövőfelélő gyakorlatával, amely a társadalmi békét - racionális kormányzás helyett - a populizmus drogjának adagolásával vásárolta meg. Két évvel az EU-csatlakozás után Magyarország talán valóban belép az unióba.
A felismerés nehezen ment. Tavaly novemberben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, aki előszeretettel tart erkölcsprédikációkat polgárainak jog és kötelesség kapcsolatáról, egy interjúban még ingerülten vetette oda: "Mi a fenét akar tőlünk az EU?" Holott a lecke nem érthetetlenül bonyolult. Az uniós csatlakozással az új tagállamok kötelességet és jogot is szereztek: határidő nélküli kötelezettséget az euró bevezetésére, valamint jogot a közösség felzárkóztatási pénzalapjainak megcsapolására. Utóbbiakból 2004-2006 között Magyarországnak 3 milliárd eurót, a következő hét évre összesen 23 milliárd eurót különítettek el, ám ezen belül kitüntetett szerepe van annak a teljes summa mintegy harmadára rúgó összegnek, amit Magyarország - mivel az EU átlagos GDP-jének 90 százalékát el nem érő tagállamok közé tartozik - a közösség kohéziós alapjából kap országos jelentőségű infrastrukturális és környezetvédelmi beruházások finanszírozására.
E jogokat és kötelezettségeket az úgynevezett maastrichti kritériumok kötik össze, s közöttük kiemelt szerepe van az államháztartási deficitnek. Eleve nem léphet az eurózónába az a tagország, ahol ez a mutató meghaladja a GDP 3 százalékát, ha pedig az egységes valutát már használó tagállam sérti meg a limitet, legkésőbb két éven belül köteles visszaállítani büdzséjét a megkívánt szintre. Ha a renitens az úgynevezett túlzotthiány-eljárás keretében az EU pénzügyminiszteri tanácsának többlépcsős ajánlássorozata után sem cselekszik hatékonyan, pénzbüntetések következnek. A legsúlyosabb szankciókra az euró rövid történetében még nem akadt példa, de Németország idén márciusban már elérkezett a folyamatnak a büntetést megelőző utolsó fázisához, nem véletlen, hogy Angela Merkel kancellár radikális adóemeléssel volt kénytelen visszafordulni a szakadék széléről.
Az eurózónán kívüli tagállamok ellen is indíthat túlzottdeficit-eljárást az EU, de igazán motiváló eszközzel a kohéziós alapból részesülő országok esetében rendelkezik. Az alapról szóló közösségi jogszabály ugyanis feltételhez köti a támogatást: ha a tanács túlzott hiányt állapít meg, és azt a testület ajánlásában megadott határidőn belül nem szüntetik meg, a pénzfolyósítás felfüggeszthető. Nem méltánytalan logika, hiszen a kohéziós alapot a maastrichti szerződéssel éppen azért hívta életre 1992-ben az EU, hogy az eurózónába igyekvő szegényebb tagjai ne kényszerüljenek a szigorú feltételek teljesítése miatt kulcsfontosságú állami beruházásaik visszafogására, ám ne is váljanak a monetáris biztonságot nyújtó valutaövezet potyautasaivá.
Noha a Gyurcsány-kormány a tavaszi Új Magyarország programmal gyakorlatilag az uniós felzárkóztatási források gerjesztette konjunktúra víziójára építette választási programját, meglepően nehezen ismerte fel, hogy fenyegetően közel került a ponthoz, ahol esetleg - elsőként az EU-ban - búcsút kell mondania a kohéziós támogatásoknak. Megkockáztatható: a pénzügyi piacok Magyarországgal szemben gyakorolt eddigi, a 10 százalékot meghaladó GDP-arányos államháztartási deficit ellenére tanúsított, sokak szemében érthetetlen türelme annak is köszönhető, hogy az uniós döntéshozó gépezet lassan forog. Egy keményebb - politikailag kétségkívül roppant kényes - brüsszeli lépés viszont már lavinát indíthat el, amelyben nemcsak a közösségi szubvenció tetemes része, hanem az államháztartást most felszínen tartó külföldi befektetők is kivonulhatnak. A tényleges euróbevezetés távolabbi - inflációhoz, államadóssághoz, kamatszinthez is kötött - célja így rövid távon eltörpül a sokkal égetőbb probléma mellett, nevezetesen, hogy Magyarország kikerüljön a csatlakozáskor vele szemben indított túlzottdeficit-eljárás alól.
Most végre leesett a tantusz Budapesten, hogy a konvergenciaprogramnak elsősorban ezt kell szolgálnia. A megengedettnél nagyobb költségvetési hiányuk miatti eljárást a bővítéskor a visegrádi országok, Málta és Ciprus ellen indított Brüsszel. Az akkor benyújtott első konvergenciaprogramokban mindegyik maga jelölhette meg az időpontot, amikorra a költségvetési túlköltekezést megszünteti. A büdzséjét azóta rendbe tevő Ciprus elleni eljárást az idén megszüntették, a Magyarország elleni procedúra viszont tavaly november óta a többiekénél magasabb fordulatszámon pörög. Az uniós pénzügyminiszteri tanács akkor már másodízben hozott határozatot arról, hogy Magyarország nem teljesítette a deficitledolgozásra saját maga által kijelölt és a tanács által már eredetileg is fenntartásokkal elfogadott ütemterv részsávjait, sőt távolodott ezektől, folyamatosan hiteltelenítve ígéretét, miszerint 2008-ra a hiány a GDP 3 százaléka alá süllyed. A pálya- és hitelvesztésben a nyakló nélküli költekezés mellett persze komoly szerepet játszott, hogy tavaly ősszel kiderült, a kormány jócskán manipulálta is a büdzséadatokat.
A nyári intézkedésekre és tervezett újakra alapuló, óvatos, inkább pesszimista gazdasági növekedést számításba vevő és tartalékokat kilátásba helyező, törvénykezési ütemtervet is tartalmazó módosított konvergenciaprogram - az első információk szerint - legalábbis ideiglenesen és részlegesen helyreállítja majd a dokumentumról néhány hét múlva véleményt formáló brüsszeli testületek bizalmát a Gyurcsány-kormány működésének komolyságát illetően. Az EU várhatóan jóváhagyja majd, hogy Budapest 2008 helyett 2009-re tűzi ki a túlzott deficit megszüntetését. (A kormány által arra az évre 3,2 százalékban prognosztizált GDP-arányos költségvetési hiány ugyanis a nyugdíjreform unió által megengedett részköltségeinek beszámításával valójában hajszálnyival 3 százalék alatt marad.) Magyarország azonban az eddiginél is "szorosabb megfigyelés" alá kerül.
Az első vizsga - mint azt a HVG-vel Brüsszelben érzékeltették - jövő áprilisban lesz, amikor a kormány előzetes jelentést köteles benyújtani az EU statisztikai hivatalának a 2006. évi költségvetés végrehajtásának eredményéről. A második pedig jövő októberben, amikor elő kell rukkolni a végleges 2006-os zárszámadással. Addigra már - teszik hozzá az EB szakértői - a 2007-es eredmények is láthatóak lesznek, valamint körvonalazódik a 2008-as büdzsé. E menetrendből következik: az igazság órája bő egy év múlva jön el. Ha a kormány addig nem lesz képes bebizonyítani, hogy a konvergenciaprogram több, mint különféle célokra használható papírlapok gyűjteménye, az EU pénzügyminiszteri tanácsa meghozza harmadik elmarasztaló határozatát, a kohéziós támogatásoknak pedig nagy eséllyel lőttek.
Joaquín Almunia, az EU pénzügyi biztosa a Gyurcsány Ferenccel tartott július végi konzultációja után kiadott közleményében nem véletlenül biztatta arra a magyar kormányfőt, hogy orrnehéz, vagyis a hiánylefaragás zömét a négyéves kormányzati periódus elejére időzítő programot készítsen. A tervkészítők megszívlelték a jó tanácsot: míg a korábbi programok egyenletesen évi 1,4 százalékpontos deficitcsökkentést irányoztak elő, a mostani, jóval meredekebb pálya 2006-2007 között 3,3 százalékponttal indul, a rákövetkező két évben pedig 2,5 és 1,1 százalékpontnyit javítanának a mérlegen. Ha azonban a kormány bevételnövelő akcióival el is hárítja feje fölül a túlzottdeficit-eljárás szankcióját, a fenyegetés fennmarad. Különösen ha politikai elbátortalanodásból kifolyólag nem indulnak be az állami kiadásokat tartósan kordában tartó strukturális változások. Márpedig a konvergenciaprogram erősségeit és gyengeségeit a retorikai különbségeken túl lényegében egyformán megítélő Konvergenciatanács - a kormányfő által felkért független szakértői testület - és a Magyar Nemzeti Bank egyaránt a kiadások csökkentésére vonatkozó reformelképzelések elnagyoltságát hozta fel legfőbb kritikaként.
A miniszterelnök fogadkozik: népszerűségvesztés ide vagy oda, a kormány nem fog megijedni a saját árnyékától. Kétségtelen, a mostani koalíció túlélésének jószerével egyetlen záloga, ha kitart a közeljövőben legfőbb viszonyítási pontnak minősülő konvergencia-menetrend mellett, megőrzi az uniós támogatások felszívásának lehetőségét, és a 2010-es választások közeledtével már azzal kampányolhat, hogy ő viszi be az országot az eurózónába. A kockázatot persze növeli, ha az ellenzék - amire nem kevés az esély - a "minél rosszabb, annál jobb" elvét követve kitart a költségvetési demagógia mellett, jóllehet az EU tavaly felszólította a kormányt, hogy bármiféle adócsökkentést kizárólag a 2005-ös hiánycélok teljesülésétől tegyen függővé, és a túlzottdeficit-eljárás magasabb fokozatba való kapcsolásában nagy szerepe volt az intelem semmibevételének. Nemcsak a kormány, hanem a Fidesz is elengedte a füle mellett ugyanis e figyelmeztetést, és a választások idején több lapáttal rátett a kormány osztogató ígéreteire.
Míg a kormánykoalíció, ha lassan is, legalább tanulni látszik a hibáiból, és a választások után paradox módon korábbi önmaga konstruktív ellenzékévé vált, addig a Fidesz teljesen tanulásképtelennek tűnik. Gazdaságpolitikusai még most is adócsökkentésről szónokolnak, Orbán Viktor pedig gyáván valamiféle polgármesteri testületre hárítaná a kormányzati túlköltekezés kritikájának felelősségét - csúfot űzve a többpárti demokrácia értelméből.
KOCSIS GYÖRGYI