Ívsebesség

1 perc

2006.09.19. 22:00

A biztonságot növelő körforgalmak nem mindenütt gyorsítják, de szinte mindig folyamatosabbá teszik a csomóponton való...

A biztonságot növelő körforgalmak nem mindenütt gyorsítják, de szinte mindig folyamatosabbá teszik a csomóponton való áthaladást annál, amire egy klasszikus jelzőlámpás kereszteződésben volna lehetőség. Mivel a jelzőlámpa főként városi sajátosság, elsősorban a városhatárokon belül mutatkozik meg a körforgalmak e komfortossága. Lámpa nélküli országúti kereszteződések körforgalmasítása viszont mindenképpen lassításra kényszeríti a főúton érkezőket - igaz, az ő veszteségidejüket részben vagy teljesen visszanyerik a mellékirányból érkezők, akiknek így kevesebb idejükbe kerül a csomópont leküzdése, mint ha ki kellene bekkelniük, amíg tiszta lesz a főút.

Városokban sem mindig egyforma azonban a körforgalmak "komfortfokozata". Budapesten a Gábor Áron utca és a Törökvész út kereszteződésében például az átépítés nem csupán biztonságosabbá, de folyamatosabbá is tette a forgalmat. A közeli Pasaréti téren viszont a körforgalom délutánonként rendre bedugul, mivel a Kelemen László utca és a Hűvösvölgyi út kereszteződésében lévő jelzőlámpa visszatorlasztja a kocsisort. A kör megbénulása aztán megkeseríti a keresztirányban haladók életét is.