Nem érzékeny a fehérorosz olajtranzitdíj emelés

1 perc

2007.02.06. 09:40

Moszkvai elemzők nem tartják érzékenynek az orosz olaj fehéroroszországi tranzitdíjának 30 százalékos emelését. Keddi orosz lapok idézték a Transneft csőmonopólium vezérigazgató-helyettese, Szergej Grigorjev kijelentését, amely szerint az európai fogyasztóknak szabott olajár nem nő a fehérorosz tranzitdíjemelés következtében.

A Barátság kőolajvezeték. 
Pénzkérdés
© Túry Gergely
A Kommerszant megállapította: a tavalyi szállítási volumen alapján – vagyis 49,5 millió tonna Lengyelország és rajta keresztül Németország, illetve 21,4 millió tonna Ukrajna és rajta keresztül Magyarország, Szlovákia és Csehország számára – az orosz olajcégeknek az idén mintegy 50 millió dollárral kellene többet fizetniük a fehérorosz tranzitszolgáltatásokért: jelesül a tavalyi 153 millió dollár helyett valamivel több mint 200 milliót. Ez többletköltség, de nem jelentős – mondta egy moszkvai szakértő az orosz üzleti lapnak.

A Barátság (Druzsba) olajvezeték Magyarországra tartó déli ágán, amely csak egy rövid szakaszon halad át Fehéroroszországon, a tranzitdíj 36 centtel, 1,14 dollárról 1,5 dollárra emelkedne (31,6 százalék).

Fehéroroszország e hónap közepétől tűzte ki az új, tonnánként és száz kilométerenként átlagosan 0,6 dolláros tranzitdíj életbe léptetését. Mindamellett a tranzitdíjemelés még egyeztetés függvénye Moszkva és Minszk között, s a tárgyalásokra tíz nap áll rendelkezésre – írta a Vedomosztyi.

Az ukrajnai tranzitdíj Magyarország és Szlovákia irányában jelenleg 0,89 dollár tonnánként és száz kilométerenként. A Mol évente nyolcmillió tonna orosz olajat importál Magyarország és 5,5 milliót Szlovákia számára.