Máig sem tisztázott politikai összefüggések Scorsese legújabb gengszterfilmjében
A szervezett bűnözőkkel üzletelő szakszervezeti vezető testőrének története csupán elegáns keret, Az ír című alkotásával az Oscar-díjas amerikai rendező, Martin Scorsese megható búcsút vesz kedvenc filmhőseitől, de magától a mozitól is.
Ki gondolta volna, hogy a gengszterek nem a dicsőség máglyáján égnek el, hanem valamelyik szövetségi börtönben, magas vérnyomással, mozgó fogsorral morzsolgatják életük hátralévő napjait: szökésüktől már nem kell tartani. Öreg emberek, akik el fogják mondani életük véres történetét.
Akik megcáfolhatnák, hogy Martin Scorsese fantáziája túllép a valóságon, már nem beszélhetnek. Mementójuk a Hudson folyó medrébe süllyedt rengeteg betonkocka, vagy, mint új filmjében: egy marék hamu. A Las Vegast körülölelő sivatag tele van lyukakkal. Mindegyik egy problémát rejt, vesztes férfiak csontvázát. A régóta működő protokoll ma is érvényes: három ember úgy őrizhet meg egy titkot, ha közülük kettő halott.