Hajdu Szabolcs: "A függőség nem az Orbán-éra alatt kezdődött"

7 perc

2020.04.28. 14:00

Az utóbbi években szinte az elviselhetetlenségig telt meg a társadalom feszültségekkel – véli a számos hazai és nemzetközi díjat nyert rendező. Hajdu Szabolcs a HVG-nek adott interjúban beszél arról is, hogy legújabb – online bemutatott – játékfilmjének atmoszférája miért idézi a 70-es éveket, miközben a Békeidő című alkotás valójában a jelenkor problémáinak látlelete.

HVG: Mi mindent mérlegeltek, mire a webes premier mellett döntöttek?

Hajdu Szabolcs: Hozzászoktunk a rendhagyó filmbemutatókhoz. Az Ernelláék Farkaséknál című filmünk is speciális módon, lakásvetítéseken került a nézők elé. Most, a Békeidő esetében, Török-Illyés Orsolyától, a film producerétől jött az ötlet. A történet sok részletének van ugyanis aktualitása, ami nem biztos, hogy egy év múlva is érvényes lenne. Kiszámíthatatlan, mi lesz a járványhelyzet után, miképpen áll majd fel egy másik világrend.

HVG: Mérlegelték, hogy ezzel lemondanak a fesztiválszereplésről?

H.Sz.: A nagy külföldi fesztiválokat az idén törlik, jövőre pedig annyi film torlódik fel, hogy a miénkhez hasonló kis költségvetésű, magánfinanszírozású alkotások elvesznek közöttük. A mozibemutatók is hónapokkal tolódnak el. Mi így megelőzzük a dömpinget. Szeretetből, lelkesedésből készítettük a Békeidőt, fiatalok, diákok részvételével, jusson hát el mielőbb az emberekhez.

Nincs feloldozás ebből a lefojtott agresszióval átitatott világból

Hajdu Szabolcs új filmjében, a Békeidőben mindenki uralkodni akar a másik felett, a felszín alatt szinte háborús feszültség húzódik meg, amely bármikor robbanhat. A valós eseményekkel, közérzettel való hasonlóság nem a véletlen műve. Csütörtöktől láthatják az otthonukba kényszerített mozinézők. Mi már meg is néztük.

HVG: Ingyenes közzététel vagy forgalmazás lesz a megoldás?

H.Sz.: A Vimeón lehet majd 24 órára bérelni április 23-ától, egy mozijegy áránál kicsit kevesebbért. Magyarországon ilyen konstrukcióban még senki sem forgalmazott filmet. Kíváncsiak vagyunk, hány emberhez tud így eljutni.