Leosztják maguk között a világot a bajba került autóóriások
Az erőltetett egyesülés helyett a piacok és a fejlesztések felosztásával reagál veszteségére és eladásai visszaesésére a francia Renault, valamint a japán Nissan és Mitsubishi szövetsége.
Sűrű, sötét füst szállt az égbe a múlt héten a Nissan Barcelona melletti üzeme előtt. A hónap eleje óta sztrájkoló dolgozók autógumikat égettek arra a hírre, hogy a japán autógyár négy évtized után megszünteti a termelést Katalóniában – és ezzel az EU-ban –, ami közvetlenül háromezer, a beszállítókkal együtt akár 20 ezer munkahely elvesztésével is járhat. A Navara platós kisteherautó – amely éppen az ibériai ország Navarra régiójáról kapta a nevét – és az e-NV200 elektromos furgon gyártása a nagy-britanniai Sunderlandbe költözik, ahol a Qashqai és a Juke hobbiterepjárók, valamint a Leaf elektromos személyautók is készülnek.
Nissan Navara NP300 teszt: öltönyben a bányába
Míg a hazai utakon közlekedő SUV-ok többsége vélhetően soha nem hagyta még el az aszfaltozott utakat és köszönőviszonyban sincs a rossz terepviszonyokkal, addig a pickupokat már nem annyira divatból vásárolják, hanem sok esetben munkára, így aztán ezek a gépsárkányok gyakorta előfordulnak földutakon, építkezéseken és erdészeti utakon.
A döntés annak a következménye, hogy március 31-én zárult pénzügyi évében a Nissan 671 milliárd jenes (6,2 milliárd dolláros) adózás utáni veszteséget ért el. Ez a legrosszabb eredmény 1999 óta, amikor a francia Renault vezére, Carlos Ghosn összekovácsolta a két autógyár kereszttulajdonlással megpecsételt szövetségét, és a fájdalmas szerkezetátalakítás megindításával megmentette a japán céget. Ghosnt 2018 novemberében pénzügyi szabálytalanságok vádjával Tokióban letartóztatták, ahonnan 2019 végén kalandos körülmények között megszökött, és váltig tagadja bűnösségét, ellene irányuló japán konspirációt emlegetve.