Tisztára nem Amerika: legendák kultikus New York-i rejtekét láthatja Budapesten

4 perc

2020.10.05. 11:00

Az idővel, a technikával, a popkultúramítosszal flörtölő képzőművész, Weiler Péter budapesti garázskiállításán egy bizarr, "porszívók és szabályok nélküli" szálloda szellemei jelennek meg.

Miután a turisták a New York-i 23. utcában az El Quijote bárban ugyanolyan italt vedeltek, mint egykor Eugene O'Neill vagy Jimi Hendrix, még kíváncsibbak lettek, mi minden történt évtizedekkel korábban, a sűrű hatvanas-hetvenes években a szomszédos vörös téglás épület, a Hotel Chelsea falai között.

A szálloda előcsarnokának süppedő szőnyegére lépve nagyítóval keresték Andy Warhol szupermúzsája, Edie Sedgwick tűsarkújának nyomait. Mivel nem találták, kérdőn Jerry Weinsteinhez, a recepciósok recepciósához fordultak, aki azt mondta: biztosan ott van, kutassanak tovább. Ha mégsem találták, megnézhették, melyik szobában töltött magának éveken át reggel és este egy-egy újabb whiskey-t, majd egy másikat, aztán egy harmadikat a walesi poéta, Dylan Thomas, és egymásba gabalyodva néhány napot Leonard Cohen és Janis Joplin. 2018-as teljes felújítás miatti részleges lezárásáig a hotel a popkultúra rajongóinak zarándokhelye volt.

Leonard Cohen is megénekelte a legendás helyet:

A műtárgy- és médiapiacon is érdekelt, és a puncs.hu társkereső oldal tulajdonosaként is ismert képzőművész, Weiler Péter előző kiállításának megtekintéséhez a kíváncsiság mellett az úszás tudományában szerzett jártasság is kellett: a képei a Tihanyi-öbölben kihelyezett bójákra rögzítve lebegtek.

Weiler kedveli a különös helyszíneket, volt már tárlata a köveskáli buszmegállóban, a mostani, Checkout (Kijelentkezés) című kiállításának a helyszíne az épülő városligeti múzeumnegyedhez közeli ipari csarnok. A 23 akrilvászon kép azonos méretű, a 100 x 100 centiméteres táblákat piros, U alakú, felül nyitott vaskeretbe csúsztatva installálta. A bejáratnál színes pixelekből álló kép, a Chelsea Hotel neonfelirata fogadja a látogatót, a többi kép fekete-fehér.