A székházostrom Kovács Ákos filmjéből sem maradhatott ki
A napokban zajló Magyar Mozgókép Fesztiválon a kisjátékfilmes kategóriában versenyez az énekes-dalszerző első filmje. Némi ideologizálás és a videoklip-esztétika sajátos keveréke lett a Magunk maradtunk.
Az itthon készült rövidfilmek ritkán jutnak akkora figyelemhez és részesülnek olyan királyi bánásmódban, mint Kovács Ákos 27 perces kisjátékfilmje, amelynek áprilisban külön díszbemutatót szerveztek – hol máshol, mint a Vidnyánszky Attila vezette Színház és Filmművészetért Alapítvány által einstandolt Urániában (egészen pontosan a mozi üzemeltetője került át az SZFE kikényszerített modellváltása után az alapítványhoz).
Persze, azért annyira nem volt meglepő a filmnek kijárt kitüntetett figyelem és a megelőlegezett bizalom. Ugyan Kovács Ákosnak a Magunk maradtunk élete legelső rendezése, de a Kossuth-díjas dalszerző-énekes, Vidnyánszky Attilához hasonlóan, mégiscsak Orbán Viktor miniszterelnök szellemi holdudvarához tartozik, és munkásságával, megnyilvánulásaival az utóbbi időben a hivatalos kurzust szolgálja (lásd.: a női princípiumról vallott elképzeléseit).
A Nemzeti Filmintézet által 18 millió forinttal megtámogatott produkció iránti mesterségesen generált érdeklődést (túl a díszbemutatón, a magyar film napja alkalmából országszerte műsorukra tűzték az alkotást a Cinema Cityk is, ami megint csak szokatlan gesztus egy rövidfilm esetén), pedig csakis ez, vagyis Kovács Ákos kormányközeli kötődése indokolhatja, mert egyébként sajnos a film nem sikerült túl jól.
Pedig, ha csak az alapszituációt nézzük – mindjárt rátérünk erre bővebben –, még akár valami élvezetes dolog is kisülhetett volna a Magunk maradtunkból, olyan, ami a végén érzelmileg és intellektuálisan is képes lett volna megérinteni. Már ha igazán az lett volna a célja az alkotónak, hogy elmondjon egy történetet, és nem az, hogy odavetett mondatokkal folyton kinyilatkoztasson. De mivel inkább az utóbbi volt a fontos neki, így csak egy modoros fekete-fehér film született, mesterkélt képi- és szövegvilággal, amire Kovács, mintha csak egy csontvázra ruhákat aggatott volna, a múltról és a jelenről alkotott hangzatos, de didaktikus kijelentéseit húzta fel. Alattuk azonban ott van egy élettelen, üres film.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e9bede2b-29c2-4006-9ca0-c0097067fe02.jpg)
Kovács az Ezt nem lehet megúszni című novelláskötetéből kiválasztott két novellát, és azokat gyúrta egybe egy forgatókönyvvé. Filmjének főhőse a Papp János által megformált taxisofőr, akiről már a film legelején kiderül, hogy megözvegyült, ahogy az is, hogy elhunyt feleségével soha nem lehetett gyerekük. Ezen a ponton még ígéretesnek is tűnik a film, mert amikor az özvegy férfi a feleség levelét olvassa, egy pillanatra előbújik Kovács Ákos szövegírói tehetsége: egészen megkapóan, néhány tömör mondatban utal egy olyan kapcsolatra, ahol a felek a gyerektelenséget, akarva-akaratlan a saját szerelmük megerősítésére használták, és végül egymásban nevelték fel „a gyereket” – ez egy igazán szép gondolat a filmben, és abszolút meg is van benne a potenciál arra, hogy olyan mindenkit érintő, egyetemes témákban fogalmazzon meg valami eredetit, mint például a magány, az egyedüllét vagy a szerelem.
Csak aztán elmulasztja ezt a lehetőséget. Az író-rendező bizonyára valami nagyot akart mondani a filmjével, így végül belecsúszott abba a hibába, hogy semmiről nem sikerült semmit elmondania igazán. A Magunk maradtunk nagy részében ez a magányos, idős taxis az autójában sztorizgat az életéről a kamera által soha meg nem mutatott utasának (az is lehet, hogy magában monologizál, ki tudja); visszatekint, ide-oda csapong az emlékei között, és miközben hajt át a városon, múltjának egykori szereplői elevenednek meg előtte. Taxiskollégák a hetvenes évekből, szerelmek a hatvanasokból, történetek 56-ból és… rohamrendőrök és erőszak 2006-ból – mert hát persze, hogy nem maradhat ki egy Kovács Ákos-filmből a kormányoldal egyik legfontosabb identitásképző eseménye, a székházostrom sem!
A szabadasszociációs tudatfolyamnak szánt taxizás Budapest történelmén és a férfi személyes életén keresztül úgy néz ki, hogy minden egyes megidézett eseménynél vagy a taxis vonja le a visszapillantó tükörbe nézve az élet papírszagú tanulságait (bezzeg régen a fiatalok még kommunikáltak egymással, de „a mai generációnak már semmi se szent”) vagy az emlékekből előcsalogatott arcok és tekintetek – a többi között Eperjes Károlyé, Trill Zsolté, ifj.Vidnyánszky Attiláé, Kubik Annáé vagy Vecsei H. Miklósé – merednek hosszan a kamerába, miközben narráció formájában hangzanak el a taxis, esetleg a volt feleség sufnibölcsességei. Ezek leginkább olyan, se füle-se farka, áthallásos manifesztumok, mint hogy „egyedül gyengék vagyunk”, meg hogy a zsenialitásnak nincs holdudvara, vagy hogy „mindkét oldalon” pihenni kellene.
Miután a film teljesen megspórolja nekünk a cselekményt, és nem tesz erőfeszítést azért, hogy valódi szituációkon keresztül mondjon el nekünk valamit a főszereplőről, ezeket a kijelentéseket nagyon nehéz másként értelmezni, mint az alkotó Kovács Ákos ideológiai hovatartozásának megindoklását, politikai hitvallásának kinyilatkoztatásait.
Ami valójában még rendben is lenne, ha amúgy a dolog működne filmként rendesen. Csakhogy egy jó alapötlettől, néhány szépen megkomponált montázstól, és az 56-os forradalmárként fáradtan-dühösen, bekormozott arccal némán ránk meredő Vecsei H. Miklóstól még nem lesz egy mozgóképből jó film. Ez így még kevés hozzá, videokliphez talán elég.
De legalább a másik székházostromos filmmel, az ElkXrtukkal ellentétben a Magunk maradtunkat nem a Fidesz kampánycéljait kiszolgáló propagandafilmnek szánták, mert itt érezhetően az alkotó a saját értékrendjéből, a saját meggyőződéséből dolgozott.
Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: