Egyharmaddal nő 2023-ban az elektromos autók eladása világszerte. Soroljuk az okokat
Megállíthatatlannak tűnik az elektromos járművek térnyerése világszerte, az előrejelzések szerint idén 30 százalékkal több ilyen jármű talál gazdára, mint tavaly. A növekedés hátterében három tényező áll: a szigorodó kibocsátási előírások, a technikai fejlődés, valamint a fogyasztói preferenciák változása.
Idén június volt az első olyan hónap, amikor Európában több tisztán elektromos jármű állt forgalomba, mint dízel. Ugyancsak júniusban az alternatív meghajtású járművek – tisztán elektromosok, különféle hibridek, valamint gázüzeműek – eladási forgalma 50,3:49,7 százalékos arányban meghaladta a hagyományos, benzinnel vagy dízellel hajtott autókét.
Földrészünkön immár a forgalomba kerülő új autók több mint 15 százaléka tisztán elektromos, míg a lágy hibridek és konnektorból tölthető társaik 24,3, illetve 7,9 százalékon állnak. A trendek azt mutatják, hogy a belső égésű motorral szerelt járművek eladásai visszaesőben vannak, az elektromosoké viszont töretlenül növekednek.
Ezzel pedig csökken a környezetterhelés: a felmérések szerint egy tisztán elektromos jármű a teljes életciklusa alatt – attól függően, hogy hol termelik meg a használathoz szükséges áramot – a hagyományos autóknál 40–70 százalékkal kevesebb szén-dioxidot juttat az atmoszférába.
A gyártás során az elektromosok – az akkuk miatt – több energiát használnak ugyan fel, ám ez a többlet eltűnik a használat első-második évére, és ezt követően a villanyautók egyértelműen kevesebbet ártanak a környezetnek, mint a benzinesek vagy a dízelek.
Egyre messzebb mehetünk elektromos autóval, múlófélben a „hatótávfrász"
Alig több mint egy évtized alatt háromszorosára nőtt az elektromos járművek átlagos hatótávolsága. Manapság a leghatékonyabb hibridek csak árammal hosszabb utat képesek megtenni egy feltöltéssel, mint 2011-ben a tisztán elektromos kocsik.