Centrifuga, pogácsa, gáz: mi kell az atombombához, mi volt a célpont Iránban?
Saját fejlesztés és illegális import is kellett hozzá, de Irán valóban elég közel jutott a nukleáris fegyverhez.
Olvastak már a HVG-n cikket arról, hogy baj van a vasúttal? Egész nagy eséllyel azt én írtam – és az az igazság, hogy nem minden pillanatban éreztem jól magam írás közben. Ugyanis nagyon, de tényleg nagyon szeretek vonattal utazni: a napi közlekedésben is rendszeresen azt használom biciklizéssel kombinálva, vidékre pedig ha csak tudok, azzal járok. Meggyőződésem, hogy a vonatos közlekedés sokkal, de sokkal kényelmesebb még így is, mint bármi más, és azt is látom, hogy nagyon sokszor olyan dolgok miatt szidják emberek a vasutat, amit nem rajta kellene számonkérni. De nyilván már a legnagyobb vasútrajongó sem tudja azt mondani, hogy nincsenek komoly bajok.
Néhány napja jött ki statisztika arról, hogy a MÁV-nak az idei augusztus volt a legpontatlanabb hónapja. Ez egészen precízen azt jelenti, hogy az országos feláras vonatok – jellemzően az InterCityk – kevesebb, mint harmada ért be az eredeti menetrendjéhez képest négy percen belül, szóval döbbenetesen alacsony ez az arány. De tényleg most romlott ekkorát a helyzet? Vagy csak a média ingerküszöbét ütötte át most a dolog? Előkerestem a MÁV adatai között az elmúlt nyolc és fél évből ugyanezeket az adatokat (2016 eleje óta közlik havi szinten), és grafikonra tettem mindet.
Nem kell megijedni attól, hogy a rajz felső felén összevissza kuszálódnak a vonalak, a legfontosabb ugyanis az alja. A 2016 és 2019 közötti évek látszanak a zöld mindenféle árnyalataival, a 2020-2024 közöttiek tarka színekkel – így már jól látszik az, amit mutatni szeretnék:
ennek az évtizednek az eleje óta drasztikusan nagyot romlott a helyzet.
És most hadd vegyem ki csak az elmúlt pár év számait, és mutassam sok-sok fokkal átláthatóbban. Így lehet böngészni havi szinten az adatokat kényelmesebben (ha ráviszik az egeret vagy az érintőképernyőn rákattintak egy hónapra, előugrik az akkori szám).
És látszik: már 2022 is a valaha volt leggyengébb év lett, aztán átvette az utolsó helyet 2023, utána pedig 2024 is. Az okok elemzésével teljes köteteket lehetne megtölteni, röviden maradjunk most annyiban, hogy sok-sok év állami elhanyagolása ért össze mostanra.
Aki pedig figyelmesebben megnézi a grafikonokat, azt is észre fogja venni, hogy szinte minden évben a nyár a legnehezebb időszak – erre szokták azt mondani, hogy a MÁV egy átlagos hétköznapon is a munkaerő és a géppark 100 százalék környéki kapacitásával tud elműködni, a feszített nyári menetrendben és a hőségben pedig sokkal több a hibalehetőség.
Összeraktam a listát arról is, hogy melyik volt a 2016 óta eltelt időszak öt legjobb és öt legrosszabb hónapja, és azt találtam: nem elég, hogy az idei augusztus volt a leggyengébb, a második legrosszabb az idei július volt, a harmadik pedig a június. A lista végén közvetlenül előttük pedig két tavaly nyári hónap,
vagyis az elmúlt öt nyári hónap volt a valaha mért öt legrosszabb.
A lista elejét is érdemes megnézni. Ez egyrészt csodálatosan cáfolja azt a tévhitet, hogy a téllel rendszeresen meggyűlne a MÁV baja, az öt legjobb hónapból három is téli. Viszont hogy ne legyen ennyire szép az összkép, még valamire fontos odanézni: az öt legjobb hónap közül három is – 2020 áprilisa, 2021 januárja és áprilisa – a Covid legnagyobb lezárásai alatt volt, amikor sokkal kevesebben utaztak az országban. Ha a pontosságon ilyen sokat tud dobni egyszerűen az, hogy nincs annyi utas, akkor azért van baj.
Akik Budapesten és a főváros környékén utazunk napi szinten, azok mindehhez hozzátehetjük magunkban azt is, hogy errefelé ennyire azért nem tragikus a helyzet. Az elővárosi vonatok pontossági arányában 2021-2022-ig jókora javulást láthatunk – több felújítás is addigra lett készen és új vonatokat is akkorra vettek –, utána viszont megindultak a számok lefelé. A nagyságrend persze más: itt az a rossz hír, hogy a pontossági arány 90-94 százalékról 83-85-re esett vissza. Ez nagyon jó a távolságihoz képest, de azért érdemes még azt hozzátenni, hogy ha az ember munkába tart, akkor tíz perc késés sokkal jobban fel tudja idegesíteni, mint ha nyaralásra érkezik meg ugyanennyi késéssel.
És igen, tudjuk azt is, hogy különösen idén nem lehet mindent a MÁV-ra fogni, az eddigieknek a sokszorosára ugrott a balesetek száma figyelmetlen autósok és gyalogosok miatt is. Meg persze azt is érdemes lehet hozzáírni az ilyen statisztikákhoz, hogy akkor nézzük meg azt is, mennyire zűrös egy random nyári hétvégén az M7-esen végigmenni.
Én minden hibája ellenére továbbra is a vasutat érzem Magyarország legkényelmesebb közlekedési formájának – de azért jól látszik, hogy azokból a hibákból egyre több van.
Nyitóképünkön a Kék Pelikan egy jelenete. A filmről itt írtunk kritikát.
Saját fejlesztés és illegális import is kellett hozzá, de Irán valóban elég közel jutott a nukleáris fegyverhez.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Az oldal a MÁV térképes adatbázisának adatait jeleníti meg.
Az Oktatói Hálózat is tiltakozik.
Értetlenül állnak „a várható intézkedések súlya előtt”.
A közgazdász-akadémikus szerint a fő hatalmi centrumokat világszerte fokozatosan eluralja az illiberalizmus.