Néhány napja jött ki statisztika arról, hogy a MÁV-nak az idei augusztus volt a legpontatlanabb hónapja. Ez egészen precízen azt jelenti, hogy az országos feláras vonatok – jellemzően az InterCityk – kevesebb, mint harmada ért be az eredeti menetrendjéhez képest négy percen belül, szóval döbbenetesen alacsony ez az arány. De tényleg most romlott ekkorát a helyzet? Vagy csak a média ingerküszöbét ütötte át most a dolog? Előkerestem a MÁV adatai között az elmúlt nyolc és fél évből ugyanezeket az adatokat (2016 eleje óta közlik havi szinten), és grafikonra tettem mindet.
Mi ez a cikk?
A fenti írást a HVG360 Prémium hírlevelek – Adatbányász hírlevelében küldtük ki szeptember közepén. Ha szeretnél hasonló tartalmakat olvasni rendszeresen,
itt tudsz feliratkozni. A szolgáltatás szeptember végéig díjmentes.
Néhány napja jött ki statisztika arról, hogy a MÁV-nak az idei augusztus volt a legpontatlanabb hónapja. Ez egészen precízen azt jelenti, hogy az országos feláras vonatok – jellemzően az InterCityk – kevesebb, mint harmada ért be az eredeti menetrendjéhez képest négy percen belül, szóval döbbenetesen alacsony ez az arány. De tényleg most romlott ekkorát a helyzet? Vagy csak a média ingerküszöbét ütötte át most a dolog? Előkerestem a MÁV adatai között az elmúlt nyolc és fél évből ugyanezeket az adatokat (2016 eleje óta közlik havi szinten), és grafikonra tettem mindet.
Nem kell megijedni attól, hogy a rajz felső felén összevissza kuszálódnak a vonalak, a legfontosabb ugyanis az alja. A 2016 és 2019 közötti évek látszanak a zöld mindenféle árnyalataival, a 2020-2024 közöttiek tarka színekkel – így már jól látszik az, amit mutatni szeretnék:
ennek az évtizednek az eleje óta drasztikusan nagyot romlott a helyzet.
És most hadd vegyem ki csak az elmúlt pár év számait, és mutassam sok-sok fokkal átláthatóbban. Így lehet böngészni havi szinten az adatokat kényelmesebben (ha ráviszik az egeret vagy az érintőképernyőn rákattintak egy hónapra, előugrik az akkori szám).