Óvatosan, de eltökélten fejlesztik az autógyárak az üzemanyagcellás modelleket – már csak olcsóbb üzemanyag kellene
Egyre több észak-amerikai és európai autógyár fejleszt olyan, konnektorból tölthető hibrideket, amelyeket az elektromos üzemmód mellett nem belső égésű motorokkal, hanem hidrogénüzemanyag-cellákkal hajtanak. Annak ellenére jelennek meg ezek az új hibridek, hogy egyelőre drága az üzemanyag.
Hétszáz mérföld, illetve 1127 kilométer – az USA Virginia államában működő Revo Zero startup szerint ennyit képes megtenni egyetlen feltöltéssel a „model Energy” nevű, konnektorból tölthető autó. A néhány hónappal ezelőtt bemutatott és állítólag hamarosan az utakon is megjelenő jármű igazi különlegesség: ez ugyanis az elsők egyike azon hibrid járművek közül, amelyekbe az elektromos hajtásról gondoskodó akkumulátorok mellé nem belső égésű motort, hanem hidrogént alkalmazó üzemanyagcellát építettek be. A haladáshoz szükséges energia mindvégig az akkukból származik, az üzemanyagcellák által megtermelt áram ugyanis nem az elektromos motorokhoz, hanem az áramtárolókba érkezik. „Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a jármű fedélzetén állandóan van egy töltő, amely meghosszabbítja az akkukkal elérhető hatótávolságot” – hangsúlyozzák a Revo Zero tulajdonosai.
A hidrogénüzemanyag-cellás hibrid jóval inkább környezetbarát, mint a konnektorból tölthető eddigi vetélytársak, hiszen a működése során csupán áram, illetve vízpára keletkezik. Ráadásul az üzemanyag-utánpótlás is gyors, a hidrogéntankot pár perc alatt fel lehet tölteni. Bár a gyártó már felvesz előrendeléseket, még nem tudni, mikor és hol kezdődik meg a járművek összeszerelése, és a pontos árat sem tették még közzé.
A japán Honda a közelmúltban már piacra is dobta a maga üzemanyagcellás-akkumulátoros hibridjét, a CR-V e:FCEV-et – itt az FCEV az üzemanyagcellás hajtást jelenti –, igaz, a maga nemében világelsőnek számító jármű kis szériában készül, csak Kaliforniában érhető el, és a hatótávolsága is kisebb, mint a model Energyé. A CR-V úttörő változata egyetlen feltöltéssel 485 kilométert képes ugyanis megtenni, ebből 435 jut az üzemanyagcellákra és 50 kilométer az akkukra.