A Temut és társait sarcolná meg a kormány, de megint a magyar fogyasztók járhatnak rosszul
Kiterjesztené a kiskereskedelmi különadót a kormány az online piacterekre is, mint az Ebay, az Amazon, a Temu vagy a Shein, de nem világos, hogyan számolja ki a cégek magyarországi forgalmát, illetve az sem, hogyan fogja rajtuk behajtani a sarcot. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint az intézkedés a magyar webshopok védelmét szolgálná, valójában azoknak ettől nem lesz jobb, csak további áremelkedést jelent a vásárlóknak.
A Pénzügyminisztérium október végén egy salátatörvényben olyan módosítást nyújtott be a kiskereskedelmi különadóról szóló törvényhez, amely az e-kereskedelmi platformok üzemeltetőire is kiterjesztené annak hatályát. A tervezet jelenlegi szövege alapján azonban messze nem egyértelmű, hogy a kormányzat (a szavakon túl) valóban fel akarna-e lépni a nemzetközi piacterek ellen, vagy csak egy újabb bevételi forrás ígérete csillant meg a sarc kiterjesztésében.
Az adó alapja ezen cégek esetében (mint az Amazon, az Ebay, a Temu, a Shein vagy az Aliexpress) esetében az az együttes nettó árbevétel, amit a platformon értékesítő kereskedők értek el egy adott évben. Ha az üzemeltető maga is végez kiskereskedelmi tevékenységet, akkor az adóalap az ebből származó bevétellel növekszik, nem kell viszont adót fizetniük a külföldre értékesített áru bevétele után.
Az adósávokhoz a módosítás nem nyúl: 500 millió forintig nem kell fizetni, 500 millió és 30 milliárd forint között 0,15 százalék, 30 és 100 milliárd között 1 százalék, efölött pedig 4,5 százalék az adókulcs. A nem fizető delikvensek honlapját a NAV elérhetetlenné teheti – kérdés, hogy ezt hogyan képzelik el pontosan, illetve mit szólna a lakosság, ha hatóságilag lelőnék a Temu honlapját.
Az esélyegyenlőség felé?
Mint minden különadó, ez is magában rejti azt a valós veszélyt, hogy a platformok áthárítják ezt a kereskedőkre, azok pedig a fogyasztóra – a piacterek megadóztatása tehát végső soron az internetes rendelések drágulását hozhatja magával.