Elkezdtünk négykerekű tableteken gurulni, a beszállítóknak ideje kapcsolni
Az új autók egészen mások, mint akár a 15 évvel ezelőttiek, sokan vissza is sírják a V12-es vagy legalább V6-os erőgépeket. Egyértelmű, hogy mindez nem csak az autóipar nagy szereplőire van hatással, hanem mindannyiunk életére. Az autóipar a szoftverek vezette átalakulás korszakába lépett – állapítja meg a Boston Consulting Group (BCG) friss tanulmánya.
A ma és holnap autói egyre inkább személyre szabható, intelligens eszközök (más néven software-defined vehicles, vagy SDV-k), amik képesek kommunikálni a sofőrrel és az utasokkal, egymással és a környezetükkel. Az új technológia a tervek szerint növeli a kényelmet és a közlekedés biztonságát is javítja. Az autósok számára például olyan új lehetőségek nyílnak meg, mint a járművek szoftvereinek vezeték nélküli frissítése, a vezetést támogató és az autonóm vezetési technológiák vagy az intelligens infotainment rendszerek használata. A szoftverek szerepe az autóiparban exponenciálisan növekszik. A BCG előrejelzése szerint
az autóipari szoftverek és elektronika piaca a jelenlegi 320 milliárd dollárról 2035-re megnégyszereződik – 1200 milliárd dollárra növekszik.
Ennek a piacnak mintegy 60 százaléka lesz elérhető a beszállítók számára, ami nem kevés. A felhasználói funkcionalitás ma az ember-gép interfészt, a belső kényelmi funkciókat, valamint a passzív és aktív biztonsági vagy vezetéstámogató funkciókat foglalja magában, jegyzi meg a BCG elemzése. Ezek felügyelete nagyrészt az autógyártóknál marad, amik jelentős beruházásokat hajtanak végre a felhasználói elkötelezettséget biztosító szoftverképességekbe. A gyártók pénzügyileg profitálnak az e-mobilitás, a járműdiagnosztika, az autó által kínált élmény, valamint a márka megkülönböztetéséhez hozzájáruló jellemzőkből.
Mi a helyzet a beszállítókkal?
Az első szintű beszállítók, akik hagyományosan mechanikai és elektronikai alkatrészeket szállítottak, most szembesülnek azzal a kihívással, hogy szoftverfejlesztési képességeiket is fejlesszék. A széttöredezett ellátási láncok miatt az autógyártók egyre inkább elvárják a beszállítóktól, hogy integrált, a járművek új funkcióit, az autonóm vezetést, vagy éppen a fejlett infotainment rendszereket támogató szoftvermegoldásokat kínáljanak. Mi több, idővel minden hardver-intenzív autóalkatrész, legyen az akár a lökhárító, a szélvédő, a gumik, vagy a tengelyek, mind „okos” lesz, ha még most nem is az.
A legmeghatározóbb technológiai cégek, mint az Microsoft, az Nvidia, és az Amazon már most felismerték ezt és kihívást jelentenek majd a hagyományos beszállítóknak. Bár a BCG felmérése szerint a hagyományos beszállítók meg vannak győződve arról, hogy képesek ezt kezelni, a BCG szerint ez nincs így.