„Egyedül vannak, frusztráltak” – csak 23-25 éves kor körül derül ki, mekkora kárt tesz a férfiakban a gyerekkori pornónézés
A gyermekvédelmi törvény hatásaként egyre többször a szülőre hárul a szexuális felvilágosítás. Lacsny Éva szexuálterapeuta koedukált foglalkozásokat tart a gyerekeknek, hogy „a fiúk is tudjanak arról, hogyan működik a lányok teste, és fordítva”. Hány éves kortól érdemes a szexualitásról beszélgetni a gyerekekkel? Melyek a pornófogyasztás veszélyei, és mi történik azzal a gyerekkel, aki 9-10 évesen pornót néz? Mit tehetnek a szülők?
Mennyire jellemző, hogy a szülők külső helyszínen, szakemberrel szervezik meg a gyerekeik szexuális felvilágosítását, mivel az iskolában nem, vagy szerintük későn történik meg?
Egyre nagyobb az igény a szexuális nevelésre, főleg az internet, az online tartalmak nehéz szabályozhatósága, ellenőrizhetősége miatt. A szülők aggódnak, hogy a gyerekeik fokozottan ki vannak téve a nemkívánatos szexuális tartalmaknak, ami befolyással lehet a nemi érésükre, gondolkodásukra, lelki egészségükre. A szexualitás mindenhol jelen van, az interneten, a médiában, a reklámokban. Az értékesítés egyik eszköze. Emiatt a gyerekek nagyon korán találkoznak vele, sokkal előbb, mint ahogy az iskolában szóba kerül, ha egyáltalán szóba kerül.
Mit tapasztal, a szülők elégedetlenek a szexualitás témájának iskolai, óvodai kezelésével?
Annak ellenére, hogy a WHO és a Nemzeti alaptanterv is megfogalmazza a fontosságát, Magyarországon a szexuális nevelésnek sajnos nincs kultúrája, így preventív jellege sincs. Inkább az jellemző, hogy ha a téma problémaként jelenik meg, akkor keresnek rá megoldást, és általában így kerülök én a képbe. Nincs gyakorlat arra, hogyan lehetne kezelni a kérdést, akár felelős szülőként, pedagógusként, illetve az oktatási rendszer részeként. Pedig a gyerekek önképe, jólléte, önbecsülése és későbbi családi élete szempontjából is kulcsfontosságú lenne.
Hány éves kortól érdemes a szexualitásról beszélgetni a gyerekekkel?
Egészen kiskortól, már 4-5-6 évesen van értelme erről beszélgetni. A pszichoszexuális fejlődés során ez az az időszak, amikor a gyerek elkezdi felismerni és felfedezni a saját nemiségét, nemi szervét, kialakít ehhez kapcsolódó szokásokat. Ezeket vagy megtartja otthon a négy fal között, vagy beviszi az óvodába, iskolába, ahol problémát okozhat. Volt egy-két olyan esetem, amikor azzal hívtak fel a szülők, hogy például az óvodapedagógus rászólt a gyerekre és megszégyenítette, hogy ez a magatartás az óvodában nem elfogadható.
Melyik életkorban milyen témákat érdemes elővenni a gyerekekkel?
4-5 éves kortól a saját test felfedezését, elfogadását, mert ekkoriban a gyerekek főleg önmagukkal vannak elfoglalva. Aztán elkezdik játszani azokat a játékokat, amikben a felnőtteket másolják. Később, 12-14 évesen megjelenik a romantikus érdeklődés a másik nem iránt. Ezzel párhuzamosan a testkép és az önértékelés milyensége lesz hangsúlyos. Folyamatosan érdemes figyelni arra, milyen szavakat használ a gyerek, milyen kérdéseket tesz fel, és ezek mentén beszélgetni vele. Meglepően korán merülhetnek fel olyan témák, mint a nedves álmok vagy a menstruáció.