Orbán Viktor és Magyar Péter ma már ott van a közösségi média minden szegletében, kampányolnak és cukiskodnak

4 perc

2024.12.05. 05:40

A magyar közélet szereplői, a pártpolitika és a politikaközeli influenszerek megvetették már a lábukat a Facebooktól a TikTokon át a Discordon mindenhol, a politikai kommunikáció jelentékeny része ezeken a felületeken zajlik célok és szerepek mentén válogatva.

„Direktben fogok kommunikálni az emberekkel.” „Több mint százezer követőm van a YouTube-on, háromszázezer-valamennyi a Facebookon.” „Pont lesz.rom a médiát, a sok köcsögöt” – minden bizonnyal ezt és így mondta Magyar Péter azon hangfelvételek alapján, amelyek állítólag volt barátnője révén kerültek nyilvánosságra. Egy nehezen érthető félmondatban arra is utalt, hogy ezzel mennyi költséget spórol meg. Bár a hangfelvételek hitelessége továbbra sem bizonyított, Magyar és a Tisza Párt politikai kommunikációs tevékenységéből világosan látszik, hogy a pártelnök – a nemzetközi (populista) trendekkel összhangban – a hagyományos sajtóorgánumok helyett a közösségi médiához fordult. Így egy csapásra kijátssza az ellenséges médiafölényt és a független sajtó reflexióit is.

A Magyarországon legnépszerűbb Facebook továbbra is meghatározó a Tisza Párt elnökének kommunikációjában, a videóktól az élő bejelentkezéseken át egészen a napi rendszerességgel feltett pózolós képekig minden megtalálható róla, ahogy a számára releváns témákban más szereplők és sajtótermékek oldalára is azonnal érkezik kommentelni. Követőinek száma már 400 ezer fölé emelkedett, és átlagosan néhány tízezres nagyságrendben kap lájkokat a posztjaira.

A médiabirodalom újragondolása mellett Orbán Viktor miniszterelnök fő kötcsei üzenete is az volt, hogy Szijjártó Péter külügyminiszterhez hasonló influenszer-politikusokra van szükség, nem szakértőkre.

Az algoritmusoknak is hadat üzent a Fidesz, hogy megállíthassa Magyar Péter szárnyalását a közösségi médiában

Elkeseredett küzdelem látszik kibontakozni a kormány és a Fidesz részéről, hogy a közösségi média legújabb platformjain is domináljanak, és ezzel megtörjék Magyar Péter és a Tisza Párt menetelését.

A magyar miniszterek közül jelenleg egyedül Pintér Sándor engedheti meg magának, hogy ne vezessen Facebook-fiókot, mindenki más egy vagy több platformon pakolja a tartalmat napi rendszerességgel, de minimum újraosztja feletteseinek tartalmait. A miniszterelnök is jó példával jár elöl, csaknem másfél millióan követik Facebookon, ám a bejegyzésein alacsonyabb, csupán néhány ezres lájkszámok vannak. Orbán ugyanakkor aktív a Magyarországon kevésbé népszerű X-en is, ahol angol nyelven beszél a világgal, sokkal mérsékeltebb stílusban, mint a befelé szóló tartalmakban.