Lehetett-e más, mint öngyilkosság a Germanwings tíz évvel ezelőtti tragédiája?
Bár azóta is történt gyanús eset, kiderült, hogy mégis egyedül szabad hagyni a pilótákat a fülkében, viszont jobban kell ügyelni a lelki egészségükre.
Úgy lett öngyilkos, hogy 149 embert rántott magával a halálba. 2015. márciusának végén ez hihetetlennek hangzott, de a hivatalos vizsgálat hamarosan ezzel zárult: Andreas Lubitz, a Germanwings 9525-ös barcelona–düsseldorfi járatának másodpilótája szándékosan vezette (illetve vezettette a robotpilótával) a hegyoldalba a gépet a Francia Alpokban.
De akadnak, amik máig sem tartják biztosnak, hogy valóban ez történt március 24-én. Érthető, hogy a család minden követ megmozgatott (eredménytelenül) annak cáfolatára, hogy Lubitz pszichiátriai problémái voltak a háttérben. Az évfordulóra időzített háromrészes dokumentumfilmjében a Sky azonban komolyként ismert szakértőt is idéz, aki azt valószínűsíti, hogy akár műszaki hiba is lehetett a háttérben.
Bocsássuk előre: az Austrian Wings osztrák légi közlekedési szakportálon igen kemény szavakkal utasítja vissza ezt a véleményt Christoph Kumpa düsseldorfi ügyész, aki a francia hatóságok mellett a korabeli vizsgálat egyik főszereplője volt. Igaz, az évfordulós újságcikkek közül több is megjegyzi: a másodpilóta felelősségét annak idején a francia hatóság már 49 óra elteltével kész tényként kezelte, pedig akkor még a fekete dobozt sem szedték ki a roncsok közül.

A hamburgi Die Zeit hetilap viszont elismert szakértőként mutatja be az osztrák Simon Hradeckyt, a The Aviation Herald főszerkesztőjét, a Sky-doku egyik szereplőjét. Hradecky nem állítja, hogy végérvényes alternatívát kínál a depresszión és öngyilkosságon alapuló hivatalos magyarázat helyett, de a hamburgi lap részletes ismertetésre érdemesnek találta azt, amit ez a szakértői csapat kikutatott.
Hradecky változatának kulcseleme, hogy miképpen történhetett a hirtelen süllyedésre vonatkozó parancs. Az utazási magasság egyetlen másodperc alatt 38 ezer lábról (körülbelül 12 kilométer) 100 lábra (körülbelül 30 métert) állítódott át. (Maga a süllyedés percekig tartott.) Hradecky szerint ember nem adhatta ki így a parancsot. Az indoklás: a pilóta a magasságot egy gombbal állítja be, és a gomb hallható kattanással jelez vissza minden egyes fokozatot.