A ferihegyi gyorsvasút lesz az új Budapest–Belgrád?
Nagy Márton voltaképpen a pár éve csendben elhalt reptérvasút-projekt felélesztését jelentette be. Egy fontos különbséggel: a beruházás legalábbis részben koncesszióban valósulna meg. A miniszter szerint logikus volna a kínai beruházók bevonása. Fatális véletlen: Mészáros Lőrinc és kínai partnerei épp jókor végeznek a Budapest–Belgráddal.
A kormány döntött a ferihegyi Liszt Ferenc repülőtérre vezető gyorsvasút megépítéséről – jelentette be kedden sajtótájékoztatón Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
A projekt előkészítése 1-1,5 évet vehet igénybe, a tárcavezető előzetesen az alábbi paramétereket ismertette:
- A vasúti kapcsolat a Nyugati pályaudvarral a meglévő vasúthálózathoz csatlakozna.
- Egymilliárd euró lehet a beruházás értéke.
- Költségvetési pénz nincs rá, a beruházást koncessziós keretben valósítanák meg. Ugyanakkor Magyarország beruházóként jelenik meg.
- „Brüsszel értesült a tervekről.”
A bejelentés némileg meglepő, legutóbb miniszteri szintről Lázár János közlekedési miniszter beszélt a reptér megközelíthetőségéről, ő akkor azt mondta, vasútfejlesztésre nincs pénz, az első egyébként is a reptérre vezető út felújítása és bővítése. Ennek előkészítése folyamatban van azóta.
Nagy Márton bejelentése annak fényében nem meglepő, hogy a fentiekről (egymilliárd euró, koncesszió) feltételes módban már beszélt a reptér állami megvásárlásakor. A projekt azért sem meglepő, mert – ahogy arra legutóbb Vitézy Dávid Lázár Jánosnak feleselve emlékeztetett – a Cegléd-Szolnok vonalhoz kapcsolódó vasúti bekötés tervei elő vannak készítve, nagyrészt engedélyeztetve. Fürjes Balázs 2020-ban arról beszélt, hogy a projekthez alighanem uniós forrásokat kell igénybe venni, amelyek „megszerzésén folyik a munka”.
A miniszter szerint a pontos nyomvonal és egyéb részletek későbbre várhatók, mindenesetre az eddigiek alapján a nagy bejelentés voltaképpen a pár évvel ezelőtt egyszerűen elhalt projekt folytatását takarja, egy fontos különbséggel.