Budapest Airport: ezermilliárdért jogot vettünk Nagy Mártonnak, hogy pelenkát rendeljen
Egyelőre minden marad úgy Ferihegyen, ahogy volt, a nagyobb beruházásokon üzemeltető még gondolkodik, ahogy az állam is a gyorsforgalmi úton és a vasúti kapcsolaton. Az, hogy az állam immár tulajdonosa az üzemeltető cégnek, a vételáron túl folyamatos költséget is jelent, cserébe annak örülhet a kormány, hogy az új menedzsment nem csapja rá a kagylót Nagy Mártonékra, ha odatelefonálnak.
Legalább Nagy Márton elismerte, hogy nem ért hozzá
Kicsit jobban kibontva a semmit: a Vinci a következő években a 2-es terminál fejlesztésére és kapacitásbővítésére kíván koncentrálni. Ennek fedezetét elsősorban a cash flow optimalizálása, illetve a cégben képződő esetleges nyereség képezi majd. Notebaert elmondása szerint egyetértenek a fő tulajdonos magyar állammal abban, hogy a profitot visszaforgatják az állam által “visszaszerzett” Budapest Airportba.
Vagyis változás nincs, a korábbi főtulajdonos és üzemeltető AviAlliance sem lapátolta ki a nyereséget a cégből. A pandémia idején elszenvedett veszteségek után 2022-ben már volt profit, de nem volt osztalékfizetés, a 2023-as nyereség után már volt osztalékfizetés, de a pénz a magyarországi anyavállalatban maradt a pandémiás veszteségek csökkentésére.
A légitársaságok 2022-ben bevezetett különadója minden budapesti repjegy árát 2700-12 700 forinttal dobja meg. Most, hogy a kormány berken belül került a Budapest Airportban, kiemelt cél lett az utasszám növelése, érthető, hogy ezt a különadót elengedik. Általánosságban a különadók kivezetését a kormány vállalta az EU felé, jövőre a gyógyszergyártók és a telekomszektor plusz sarcáról is lemondanak.
Azt sem lehet mondani, hogy az AviAlliance ne fejlesztette volna a repteret. A Budapest Airport állítása szerint 2019-től 2023 végéig 130 milliárd forintot fordítottak erre. Ez egyébként látványos is, különösen a fapadosok régi konténerkarámját felváltó új utasvárót elnézve.
Kissé szórakoztató módon Nagy Márton szerint
azért nagyon jó, hogy a Vinci nem csak üzemeltető, hanem részvényes is a Budapest Airportban, mert tulajdonosként különösen érdeke a reptér fejlesztése és nyereséges üzemeltetése.
Mintha korábban az AviAlliance (fő)tulajdonosként a saját érdeke ellen dolgozott volna.
Azt meg kell adni, Nagy Márton legalább elismerte, hogy ők – mármint a kormány – nem értenek a reptér-üzemeltetéshez, ezért vontak be partnert a Vinci személyében. Ami mondjuk felveti a kérdést, hogy ha nem értenek hozzá, miért próbáltak beleszólni, amíg az AviAlliance volt az üzemeltető.
Sűrű ősszel számol az a politikai agenda, amely Magyar Péter szerint a Karmelitából jutott el hozzá, és bár Kocsis Máté és a kormány is cáfolta, van benne valós dátum. Bár az október 23-i Békemenetről Csizmadia László főszervező nem tud, a HVG-nek nem is zárta ki, hogy lesz. A szeptember 21-i Harcosok Klubja-összejövetel lehet igaz, de a helyszín, a Budapest Aréna nem adhat felvilágosítást.