Rendszámmal együtt kapják őket lencsevégre, mégis megúszhatják a bírságot a tömegközlekedést zavaró autósok

7 perc

2025.06.09. 05:00

Minden nap összesen ezernél több kamera figyeli BKK-járművekről a forgalmat, így látszólag könnyen felelősségre lehetne vonni a tömegközlekedést akadályozó, szabálytalankodó autósokat. A főváros automatizálná is a levideózott szabálysértők bírságolását, de a Belügyminisztérium szerint erre nincs jogi lehetőség. Miért nem alkalmazható ilyen esetekben az, ami a gyorshajtóknál már ma is működik? És mit tesz a BKK és a rendőrség ehelyett?

New Yorkban bevált, igény lenne rá Budapesten is, és a műszaki feltételek is adottak nálunk – állította Vitézy Dávid fővárosi politikus abban a korábbi posztjában, amiben azt veti fel: a tömegközlekedést zavaró autósokat a buszok fedélzeti kamera-felvételei alapján, rendszám szerint lehetne automatikusan bírságolni. Vitézy felidézte, hogy miközben a rendőrség „arcfelismerő kamerákkal” bírságolhatja a tüntetőket, a tömegközlekedést akadályozó autós szabálysértők úgy is megúszhatják, hogy manővereikről felvételek készülnek, amelyeken sokszor még rendszámuk is látszik.

Vitézy: Elutasította a belügyminiszter, hogy rendszámfelismerő kamerák segítségével lehessen bírságolni a tömegközlekedés akadályozóit

Az út szélén álló rendőr a magyar állam egyetlen megoldása minden ilyen problémára 2025-ben is, kivéve, ha a Pride betiltásáról van szó – írta a fővárosi képviselő.

A Belügyminisztérium nem, a Fővárosi Közgyűlés viszont támogatja a kezdeményezést. Nem véletlenül. Az, aki a belvárosban autó- vagy trolibusszal jár, tapasztalhatja, hogy dugó nélkül is meg-megakad járműve, hiszen a szűk utcákon a tömegközlekedési eszközöknek többnyire esélyük sincs a szabálytalankodókat kikerülni. „Egy átlagos hétköznap 34 ezer jármű indul útnak, közülük 2024-ben átlagosan naponta 4-5 alkalommal, az esetek 0,01 százalékában akadályozzák szabálytalanul parkoló, várakozó gépjárművek a buszokat, trolikat vagy villamosokat” – számszerűsíti a jelenséget a BKK, de gyorsan hozzáteszik: „ez az arány ugyan nem tűnik magasnak, de már egy elakadás is több tucat utasnak okozhat kellemetlenséget”. Ráadásul ez a kevés eset erősen koncentrálódik a belső kerületek néhány problémás utcájára, ahol így az utasok egy-két naponta futhatnak bosszantó elakadásba.