Vitézy: Elutasította a belügyminiszter, hogy rendszámfelismerő kamerák segítségével lehessen bírságolni a tömegközlekedés akadályozóit
Az út szélén álló rendőr a magyar állam egyetlen megoldása minden ilyen problémára 2025-ben is, kivéve, ha a Pride betiltásáról van szó – írta a fővárosi képviselő.
hvg.hu
Elutasította Pintér Sándor belügyminiszter azt a javaslatot, amely alapján a közterületi, és a buszok, villamosok elején található kamerák felvételei segítségével lehetett volna bírságot kiszabni közösségi közlekedést szabálytalanul akadályozó, vagy szabálytalanul közlekedő járművek vezetőire – adta hírül Vitézy Dávid, a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának elnöke.
Vitézy azt írta, hogy a Fővárosi Közgyűlés az ő javaslatára élt a javaslat felterjesztésének jogával még tavaly ősszel, erre kaptak most nemleges választ.
„Furcsa egy hely ez a Magyarország: míg egy betiltott gyülekezésen résztvevőket arcfelismerő kamerával lehet 200 ezerre büntetni, addig a közösségi közlekedés akadályozása miatt rendszámfelismerő kamerával nem lehet szabálysértési bírságot kiszabni továbbra sem” – kommentálta a döntést. Aztán emlékeztetett, hogy korábban erre volt lehetőségük az önkormányzatoknak, „mígnem Tarlós István korábbi főpolgármester – egy családi tapasztalata nyomán – kezdeményezte a közterület-felügyeletek kamerás szankcionálási jogának megszüntetését”.
A mesterséges intelligenciával működő arcfelismerő programok rendvédelmi használata Amerikától Kínáig számos ellentmondást szül. Az EU alapvetően korlátozza a módszert, ám a rendészeti és nemzetbiztonsági célra kiskaput hagy, és ezzel a lehetőséggel egyre többen szemezgetnek.
A rendészetek azóta kizárólag személyes úton szabhatnak ki közlekedési bírságot, ami szerinte kevéssé életszerű egy ekkora városban. „Pedig a rendőrség által működtetett és a Főváros, illetve a kerületek által finanszírozott traffipaxok hatására egy év alatt is látható mértékben csökkenésnek indult az amúgy kirívó mértékű gyorshajtás Budapesten – az automatizált szankcionálás visszatartó ereje igenis működik” – magyarázta.
A bejegyzéséhez egy fotót is mellékelt arról, hogy a 212-es busz nem tud beállni a megállóba egy ott parkoló autó miatt. „Egy ember érdeke írja felül ilyenkor 60-100 buszon utazóét.”
Arról is írt, hogy léteznek az ilyen, egyébként mindennapos helyzetekre technológiai megoldások, az Egyesült Államok több városában például „a buszok elejére szerelt és mesterséges intelligenciával támogatott kamerák automatizáltan indítják meg a szabálysértési eljárásokat a megállókba parkoló és a buszsávot jogosulatlanul használó járművek vezetőivel szemben.
Nálunk azonban ez mind tilos, az út szélén álló rendőr a magyar állam egyetlen megoldása minden ilyen problémára 2025-ben is a belügyminiszter levele szerint. Kivéve persze, ha a Pride betiltásáról van szó.”
Nem kell aggódni, az erkölcsi bizonyítványba nem került be a Pride-bírság, az arcfelismerő-rendszert nem érdemes megpróbálni orvosi maszkkal kijátszani.
Miért köszönheti a házát Amy Heckerling John Travoltának és Bruce Willisnek? Mit tapasztalt női rendezőként Hollywoodban? Hogyan fedezte fel Sean Pennt és Alicia Silverstone-t? És miért volt fontos, hogy Phoebe Cates ledobja a bikinifelsőjét? A Nicsak, ki beszél! és a Spinédzserek író-rendezőjével beszélgettünk.